Tossa alku kesästä ostin tuon Olympus E-510 kamerani, ja nyt sitten joulutulossa, niin vois siihen pukin listaan kirjata jotain lisälaitteita/tarvikkeita tälle kameralle... Eli olen ajatellut jotain tripodia, manfrottoneista kuullut kehuja, että mikä olisi mahdollisimman hyvä n. 100€ hintaluokassa, entäs nää kuula/kinopäät? ja mitä niillä varsin tekee? sitten lisäsalamalle olisi käyttöä, FL-50(R) ovat turhan kalliita (toistaseks) mutta onkos tästä FL-36 mitään hyötyä? muuta kuin, että salaman välähdyspään voi kääntää jolloin ei tule suorana. Sitte sitten... kaukolaukaisin(?) mikä hyötysuhde tälläiselle on? onko kannattava? ja mikä laukaisin toimii E-510:n kanssa? langattomuus++ ja sit vielä näin lopuksi minkälainen lisä akku olisi hyvä? joku tarvike akku pätevä vai olympuksen oma? okei ja sit viimeseks, mitäs muuta kannattaa hankkia josta on hyötyä mitä ei itselleni tullut mieleen, eli siis jotain ehdotuksia tarvikkeista yms, joka tekisi kuvauksesta entistä hauskempaa ja mielenkiintoista. Kiitos kaikille vastanneille ja hyvää joulun odotuksen alkua!
Itselläni on Manfrotto 055 ja nippu kirjaimia. On vähän kalliimpi, mutta käyttökelpoinen. Kuula/kinopää on semmoinen jalustan ja kameran yhdistävä tekijä, joka mahdollistaa kameran asennon säätämisen jalustalla, tuon kannattaisi olla mahdollisimman tukeva. Tuo käännettävyys on ihan hyvä ominaisuus, tuohon voi sitten päähän väsäillä itse kaikenlaisia valonhajoittajia ja heijastimia, joilla salaman raakaa valoa voidaan pehmentää.
Ei kannata ostaa salamaa, jota ei saa suunnattua. Sillä tulee aika karua jälkeä, kun salama lävähtää suoraan kohteeseen. Suunnattavalla sen saa kimmotettua esim. katon kautta. Ainakin itse käytän kaukolaukaisinta hämärässä ja makroillessa. Se ei kuitenkaan ole välttämätön, koska yleensä sen voi korvata viiveellä. Yleensä sitä siis käytetään ehkäisemään laukaisimen painalluksesta aiheutuvaa heilahdusta. Slikin jalustoja kannattaa ehkä kanssa vilkuilla. 100e budjetilla on aika turha katella jalustaa ja päätä erikseen. Kattele sellaisia paketteja joissa ne tulee yhdessä. Sen pään tyyppi on sit omista mieltymyksistä kiinni. Kuula ja kino on ehkä yleisimmät vaihtoehdot, mutta videopäitäkin näkee melko usein. Itse en esimerkiksi voi sietää kuulapäätä järkkärien kanssa. Kevyellä pokkarilla se toimii kivasti (tämä on siis oma mieltymykseni).