Nojuu tämmöinen tosi newbie kysymys heti alkuun, mutta sitä varten kai tämä paikka on. Eli tässä vasta olen tuon DC++ saanut toimintaan tällä vanhalla nuhampumpulla. Siinäpä sitten kun olin jollakin pikku hubilla (jaossa vain 5gigaa)niin oli sielläkin tyyppejä joilla oli jaossa tuollaisia 200gt-500gt määriä??? Siis miten on mahdollista jakaa noin paljon? Eikai se niin voi olla että, jollakin on jotain 6 kovalevya koneessa ja niistä jakaa, vai onko edes mahdollista olla noin montaa kovalevyä koneessa, eikö joku 2 kovalevyä ole melko maksimi mitä koneeseen kiinni saa?? Vai minkä ihmeen avulla ne voi noin paljon jakaa? Jonkun alle 100gt vielä ymmärtää mutta että yli siitä ? kuinka? Toivottasti joku voisi hieman valaista hölmöä :/
Kyllähän niitä on nykyään useamman sadan gigan ide kovalevyjä ja niitä voi normaali ide väylään laittaa esim. 4 kpl kiinni jos ei laita romppu asemia. Itelläkin on kolme ide kovalevyä kiinni ja niiden koot on 2x120 Gt ja 1x80 Gt eli yhteensä 320 Gt. Sit jollain saattaa olla vaikka kymmenen scsi levyn torni jossa jokainen levy on vaikka 200 Gt niin kyllä siitä voi helposti jakaa 500 Gt...Moni joka jakaa ihan törkeitä määriä käyttää varmaan jonkun isomman firman servereitä joissa kovalevytilat liikkuu teratavuissa... EDIT: Typoja
Monella emolla on nykyään ide-Raid ohjain lisänä johon saa 4 kovoo kiinni, eli normaalit 2x ide =4kovoo + ide-raid 4 kovoa. ja raid kortteja saa laitettua lisää pci-väyliin. itsellänikin on 6 kovoo kiinni + cdrom.
ja sit ku on kotona useampia tietokoneita niin voihan se verkossa olevien koneidenkin tavarat jakaa, eli useammalta koneelta
No voi kellä aika harva tuommosia megahintaisia ulkoisia kovoja ostaa =) ja äkkiähän se 500gigaa sinne jakoon voi tulla jos on vaikka 5x120Gb kovoja..ja tuokin taitaa olla jo aika yleistä, että on kovoja esim 5 kpl..
No ei ainakaan normaali ide väylässä ole kellään viittä levyä ja raid emolevyt on kyllä vielä aika harvinaisia.
No ei tietenkää normaali IDE-väylässä viittä kovoo Mutta raid-emot ja erilliset raid-kortit yleistyvät kyllä minun mielestä aika kovaa vauhtia kokoajan..
Yhtä yleisiä nuo firewiretkin on..itse asiassa raid-ohjain on yleisemmin kuin tuo firewire.. ide-Raidin hinnat taitaa olla 50€ ylöspäin.. ja samaa tasoo sarja-ata kortitkin.
Jeps yleistyy nopeasti, mutta kyllä normaaleja ide emolevyjä on silti vielä todella paljon enemmän. Kyllä noi firewire levytkin vois saada kannatusta (iso plussa on heppo liikuteltavuus), mutta noi hinnat on aika suolasia...