Kun on kasaamassa itse konetta ja haluaa jostain syystä asentaa siihen Windows-käyttöjärjestelmän, onko Windows 7 Home Premium 64bit SP1 FI OEM se paketti, joka kaupasta pitää tilata? Kiitos avusta ja pahoittelut vaivaamisesta näin tyhmällä kysymyksellä.
Tuo on edullinen valinta kasaamallesi koneelle, mutta OEM-versio aktivoidaan juuri tuolle kyseiselle kokoonpanolle. Jos myöhemmin teet koneeseesi merkittäviä laitepäivityksiä, aktivointi raukeaa. Jos kokoonpanon muutos on johtunut esimerkiksi emolevyn tai prosessorin takuuvaihdosta, onnistuu uusi aktivointi ainakin puhelimitse, kun syy selvitetään. Kalliimmassa retail-versiossa ei ole tuollaista rajoitusta, vaan sen voi vapaasti asentaa uuteen koneeseen, jolloin edellisen kokoonpanon aktivointi raukeaa.
Ei siinä aktivoinnin raukeamisessa mitään pahaa ole. Aktivoi vaan uudestaan ja jos ei mene automaattisesti läpi, soittaa siihen 0800-numeroon (ilmainen) ja tekee mitä käsketään. Ei kestä kuin minuutin tai pari.
Kysymys ei oo tyhmä, mutta tyhmästi kysytty. Kun et kerro mitä sillä koneella aiot tehdä. Tosin toi 'haluaa jostain syystä asentaa siihen Windows' rajaa pois paljon. Ja kun esin xp:tä, suomi versiona on hyvin vähän myynnissä. Plus "se" 'Älä nyt sitä käytä kun sen tuki lakkaa....' Mutta oleellisesti tyhmää, kun otsikkosi sanoo 'kädetön', että onko sulla 64-bit käyttistä tukeva kokoponpano? Ettei vaan sattumoisin olis 32-bit prossu tjms. Kysymys ei oo tyhmä, mutta tyhmästi kysytty. Se kannattaa aina kertoa se oma kone kookoonpano, selitys mitä on tehty ennen ja jälkeen ongelman jne. Mitä enemmän kerrot aloitusviestissä, sitä nopeammin tulee apujakin. "Mä oon ihan kädetäön, mun kone ei jotenkin toimi. Mitä mä teen?" Näinkin huonoa ketjun aloitusta täällä on nähty.