Kädetön uutta konetta kasaamassa

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by pullava, Jul 15, 2011.

1. pullava

pullava Member

Trophy Points:
    11
    Otsikkoon olisi varmaan pitänyt laittaa myös "aivoton", sillä vielä kaksi viikkoa sitten tietokone oli minulle vain musta torni tuossa pöydällä. Olin lähdössä ostamaan pakettikonetta marketista ja erehdyin Googlen kautta tänne keskusteluun, jossa ko. kone tyrmättiin aika mukavasti.

Siispä olen tässä nyt yrittänyt opiskella tätä uutta ihmeellistä maailmaa ja koonnut konepaketin eri sivustoilta löytämieni suositusten avulla itse yhtään mistään mitään tietämättä ja tarvitsisin nyt apuanne paketin järjellisyyden suhteen. Kone on tulossa pääsääntöisesti toimistokäyttöön (netti+word+powerpoint+excel+kuvankäsittely). Elokuvia sen pitäisi myös pyörittää, pelattua tulee hyvin vähän ja silloinkin vain lähinnä lätkäpelejä. Haaveena olisi myös itse tehdä elokuvia ts. editoida, mutta se ei ole mikään vaatimus, kun ei aika moiseen kuitenkaan riitä.

Tärkeimpänä vaatimuksena uudelle koneelle olisi, että se suoriutuu peruskäytössä (netti+office-ohjelmat) mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen ilman, että sitä tarvitsee uusia (nykyisellä koneella on kituutettu vuodesta 2003...). Tämä tietenkin taloudellisista syistä, mutta myös siksi, että olen oikeasti kädetön (puutyöt aina koulussa tasavarma seiska) ja tietokoneiden suhteen siis myös aivoton. Kokoon raapimani paketti on tällainen:

INTEL CORE I5-2500K 3.3G 6M LGA1155 BOX 189.00EUR

ASROCK S1155 P67 DDR3 SATA6 USB3 ATX 110.60EUR

COOLER MASTER Hyper TX3 775/1156/S754/S939/S940/AM2/AM3 19.00EUR

SAMSUNG F3 3.5" 1TB SATAII 32MB 7200rpm 48.50EUR

POWERCOLOR HD6870 1GB GDDR5 155.00EUR

THERMALTAKE V4 BLACK EDITION MID TOWER 37.00EUR

SONY OPTI 24X DVDRW DL BLACK SATA 19.90EUR

CORSAIR PSU CXV2 600W 12CM ATX12V2.3 80+ 62.00EUR

KINGSTON HYPERX BLU 4GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 39.00EUR

Yhteensä: 680.00EUR

Ovatko nämä osaset toisillensa sopivia ja olisiko samaan hintaan kenties mielestänne saatavissa laadukkaampia komponentteja? Entäpä sitten se kasaaminen - kannattaako antaa Lapstoren tehtäväksi vai yrittää hajottaa itse youtuben avulla? Paljon kiitoksia mahdollisista vastauksistanne ja mikäli niitä ei yhtään tule, myös aiemmista keskusteluista: niistä on ollut jo suuri apu.

2. Joopaa

Joopaa Guest

budjetti 700?
    Ja lapstoressa on halpa kasaus, niin varman päälle jos haluu mennä nii kasaus mukaa.
    Tohon pakettiin ei tarvitse 600W virtalahdettä.(olenko väärässä?) :D

3. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
  4. Gameson

Gameson Regular member

Trophy Points:
    46
    No itse kokosin ensikertalaisena 1 tonnin koneen ja hyvin pelittää. Oppiihan siinä sitten et miten osat menee et jos menee joku rikki niin osaa sit vaihtaa ihan itse.

5. waranda

waranda Member

Trophy Points:
    11
    Ite kans kokoilin ite ekan koneeni, maksoi jonku 1200€ ja hyin pelittää. Miksi sitä koneen kasausta pelätään niin paljon? Jos luet ne käyttöohjeet kunnolla niin ei siinä mitään ongelmaa ole. Nyt tilasin seuraavan koneen ja maksoi kanssa tuon 1200€ ja sen kasaan kanssa itse.

6. pullava

pullava Member

Trophy Points:
    11
    Periaatteessa ei ole mitään budjettia, kunhan mahdollisimman edullisesti saa mahdollisimman hyvää. :)

Onko tuosta 600W virtalähteestä jotain haittaa? Näytti olevan kuta kuinkin samanhintainen kuin pienemmätkin, joten asiasta sen kummemmin tietämättä ajattelin, että isompi parempi. Tosin, jos itse päädyn kasaamaan, niin tilaan varmaan XFX Core edition Pro550w -virtalähteen jostain muualta, sillä Lapstoren sivuilta en sitä löytänyt. Sopiiko moinen muuten tuohon kasaamaani pakettiin? Entäs tuo muisti? Onko sillä yhteensopivuuden kannalta merkitystä, että se on 1600 eikä 1333MHZ?

Kai lähinnä siksi, että hajottaa itse kasatessa jonkin osan ja joutuu sitten maksamaan paljon kalliimman hinnan kuin, jos olisi antanut ammattilaisen tehdä homman. Oletan kuitenkin, että koneen kasaaminen on hieman haastavampaa hommaa kuin vaikkapa pyörän korjaaminen. :)

7. Gameson

Gameson Regular member

Trophy Points:
    46
    Koneen kasaaminen on lopuksi ihan törkeen helppo homma :D Riittää et kattoo youtube video miten kasataan intel kokoonpano ja sitten luultavasti tarvii kattoo enään ohjekirjast miten etupaneelin johdot menee nimittäin ne ovat kaikista vaikeammat mun mielestä.

xfx 550w sopii kyllä ja on hyvä virtalähde. Tuo sinun ehdottomasi ei ole sitä parhaimpaa laatua. Cooleria vekeen tuo intelin vakio cooleri hoitaa saman asian. Muisteis ei vikaa, mutta kellota ne johonkin 1,55 tai 1,5 lukemiin niin kuin intelin suosituksissakin on niin ei mitkään ongelmat vaivaa.

8. pullava

pullava Member

Trophy Points:
    11
    Kiitti vinkistä! Paketti päivittyi nyt muotoon:

INTEL CORE I5-2500K 3.3G 6M LGA1155 BOX 189,- Lapstore

ASROCK S1155 P67 DDR3 SATA6 USB3 ATX 110.60,- Lapstore

SAMSUNG F3 3.5" 1TB SATAII 32MB 7200rpm 48.50,- Lapstore

THERMALTAKE V4 BLACK EDITION MID TOWER 29.85,- GSMStore

XFX Core Edition PRO 550W 56,- Jimm´s PC

POWERCOLOR HD6870 1GB GDDR5 155,- Lapstore

OPTI 5260S DL DVDRW 24X BLACK SATA 16,43,- GSMStore

APACER DDR3-1333 4G DIMM CL9 256*8 RTL 28.50,- Multitronic

Yhteensä 634.88,-

Näyttääkö tuo järkevältä kokoonpanolta? Hinnat kullekin komponentille halvimmat, mitä suomalaisilta verkkokaupoilta löysin.

9. NuuMaNNi

NuuMaNNi Member

Trophy Points:
    11
    Ai siis kun mä olisin ostamassa 1600mhz muistin joka sopii emoon ja i5 2500k prossu, niin se pitäisi kellottaa 1500mhz?

10. QicCa

QicCa Regular member

Trophy Points:
    26
    Halvimmat ehkä joo, mutta kun aatellaan jos sä tilaat neljästä eri liikkeestä + postit + mahdollisesti erilaiset toimitusajat..niin siinä häviää nopeesti se hyöty.

Kasasin sulle tälläsen paketin, kaikki LapStoresta

Tohon vielä kasaus päälle, niin siinä on kone kasassa. Jos tuolla on kiire niin voit vaihtaa kotelon toiseen, vaikka tähän. Toki jos ei ole, niin kysele milloin tuonne tulisi varastoon. Optisella asemalla ei niin väliä, kyllä noi toimii muutkin.

11. Gameson

Gameson Regular member

Trophy Points:
    46
    Jimssilt ei tule postikuluja jos tilaa matkahuollolla. Eli kannattaa tilata jimssilt ja lapstoresta.

Ja riippuen muisteista joissain on vakiona 1,5v joissain on 1,65 ja vaikka mitä. Intel suosittelee 1,5v ja koneki toimii vakaammin silloin joten niitä voltteja kun pistät alemmaksi niin rupee hyvin pelittää. Samalla luultavasti joutuu alentamaan tajuuttaki volttien myötä. Itse en ole muisteja kellottanut kun ei ole tarvinut kun ostin suoraan 1,5v.

12. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Hyvin olet jäljillä. Jos todella käyttösi on tuota, mitä kerroit, niin et tarvitse erillistä näytöntäohjainta. Vaihda emolevy Z68:ksi, niin saat täyden hyödyn 2500K:n omasta HD-3000 grafiikasta, joka pyörittää HD-videotkin mukavasti ja siinä on myös 3D-ominaisuus tarvittaessa. Voit hankkia erillisen näytönohjaimen sitten, kun alkaa siltä tuntua. Asrockin Z68 Pro3 on ihan hyvä yhden erilliskortin emolevy, jolla voit myös helposti kellottaa 2500k:n vaikka 5GHziin, jos haluat. Satasen lisäsatsauksella saat vielä pienen SATA III -SSD:n ytyä antamaan. Virtalähteestä sen verran, että Corsairin CX-sarja ei ole parhaasta päästä ja OCZilta, XFX:ltä tai Antecilta esimerkiksi saat kelpo virtalähteen tuohon 600W:n haarukkaan, esim. tämä http://www.jimms.fi/tuote/P1-650S-NLB9. Jot otat 430W:n virtalähteen, niin suljet itseltäsi mahdollisuuden ostaa tuolle kokoonpanolle kunnollisen näytönohjaimen. 600-650W:iin voit ottaa vaikka GTX580:n, jos siltä tuntuu.

13. pullava

pullava Member

Trophy Points:
    11
    No onhan se tietenkin helposti hölmöläisen hommaa, mutta Lapstore sijaitsee aivan tässä vieressä eikä GSMstoreenkaan ole kuin vajaa 10 km ja tuolta Jimmsiltä saa tosiaan tilattua ilman postikuluja. Kiitos kasaamastasi paketista - jos pitäisi valita XFX550w ja Chieftec 550w -virtalähteiden väliltä, kumpaan kannattaisi päätyä?

Taidan jättää prosessorijäähdyttimen lisäksi sitten näytönohjaimenkin pois. Onpahan vähemmän osia, joita hajottaa, kun rupeaa kasaamaan. :)

Hyvä tietää. Onko sillä muuten merkitystä, jos tuo Z68 on mATX eikä pelkkä ATX? :)

Kiitos kaikille vielä vastauksista, niistä on ollut suuri apu. Käyttöjärjestelmistä vielä sen verran, että mites tuo 64bittinen Windows7 - saako sitä jostain halvalla vai onko siitä maksettava se 100e, joka näyttää olevan standardihinta?

14. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    mATX on pienempi ja siinä on yksi PCI-E x1 -paikka vähemmän ja myös toinen PCI-paikka lähtee. SATA2-portteja on vain kaksi, mutta saman verran eli 2 SATA3-portteja. Mahtuu siis reilusti vähemmän kampetta levylle. Suosisin tavallista ATX:ää ja kehottaisin hankkimaan myös sen erillisen prossujäähyn, koska levy on niin helppo kellottaa ja tarvitsee siksi kunnollisen jäähdytyksen. Kellottamisesta puolestaan hyötyy erittäin paljon se integroitu HD 3000. Kellottaminen näillä uusilla emoilla on helppoa kuin heinänteko, että sitä ei kannata pelätä.

Ja Windows 7 HP 64-bit maksaa sen satasen ja se on vain maksettava. Käytettynä sitä ei valitettavasti saa, ellet osta käytettyä kokoonpanoa ;). 32-bittinen on halvempi, mutta älä herrekyyd sitä ainakaan laita.

Last edited: Jul 17, 2011
  15. pullava

pullava Member

Trophy Points:
    11
    OK, pitää siis laittaa se prossujäähdytin kuitenkin ja alkaa opiskella kellottamista, mikäli en ole saanut pakettia hajalle kasatessani. :) Sopiiko muuten tuo Cooler master hyper TX3 pakettiini, kun siinä on vain tuo 1156-maininta? Eli sopiiko 1156 ja 1155 yhteen?

Last edited: Jul 18, 2011
  16. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Kyllä sopii, 1156 ja 1155 ovat identtiset. Siis prossujäähyjen kannalta.

Last edited: Jul 18, 2011
  17. Gameson

Gameson Regular member

Trophy Points:
    46
    Mut ei oo mitään järkee hyper exää hankkia. Meneepi rahat hukkaan. Hiljaisuudessa varmaankin verrattavissa intelin sirkkeliin eikä silläkään kellottele. Kannattaa hankkii joko kunno cooleri heti alux tai ei ollenkaan.

18. thimbex

thimbex Member

Trophy Points:
    16
    Pullava, MuroBBS:sän sivuilta löydät myös aika kattavia ohjeistuksia Intelin kellotuksen kuin kokoamisen suhteen.

Ite en moista toimistokonetta lähtis kellottelemaan yhtään mihinkään suuntaan, sillä tehdasasetuksilla se pelittää just niin hyvin kun tarviaa.

19. QicCa

QicCa Regular member

Trophy Points:
    26
    Chieftecin mylly palvellut hyvin jo 2 vuotta ilman minkäänlaisia ongelmia. Hiljainen ja irroitettavat johdot plussaa. XFX on kyllä merkkinä myös luotettava, ei itsellä vaan kokemuksia sen virtalähteistä.

20. sidrend

sidrend Regular member

Trophy Points:
    46
    Chieftecit yleensä vallan laadukkaita laitteita, mutta menisin itse XFX suuntaan. XFX virtikset on kuitenkin seasonicin valmistamia.

Share This Page