Tässä on nyt sikäli erikoinen juttu, että kysessä ei ole tässä ja nyt oleva ongelma. Tai yhtä hyvin voisi sanoa, että tämä ongelma on koko ajan ajankohtainen - jossakin. Yritän kerätä tietoa opastusta jne varten käynnistyksen nopeuttamisesta. Heti kärkeen on sanottava, että jokainen tapaushan on aina erilainen. Mutta yritetään löytää joitakin yhteisiä piirteitä ja saatuja kokemuksia. Mikä on hidas käynnistys? Täälläkin on laskettu sekuntteja ja minuuteja, mutta lähtökohta on hankala, sillä niin moni asia vaikuttaa käynnistysnopeuteen. Melko selvää se on ainakin kun koneen käynnistys on selvästi hidastunut. Syitä voi hakea esim. paljosta samanaikaisesti käynnistyviä ohjelmia, joista monet vielä vaativat yhteyksiä muualle, huonosta niiden käynnistysjärjestyksestä, tiedostojen pirstotumisesta kovalevyllä, viruksista, koneen siivoamattomuudesta, rautapuolen puutteista jne, näitä on paljon. Entä sitten valmiiksi hitaasti käynnistyvä? Jälleen syytä tutkia, millainen on itse masiina ja mikä on "hitaasti". Mutta myös tällaista on, kuten täälläkin on voitu lukea. Millaisia kokemuksia sulla on käynnistyksen nopeuttamisesta? Oletko tehnyt sitä tai kuullut tuloksista. Kerro niistä nyt tässä. Onko jokin ohjelma, kikka, vinkki, havainto, mitä tahansa, jolla on voinut olla vaikutusta. (Jee, uusi kone - ei sitä.) Itselläni on pari käytännön esimerkkiä. Niistä kerron jos tähän kysymykseen on täällä kiinnostusta.
Yksi millä olen eniten "taikoja" tuttujen koneille tehnyt, on turhien käynnistyvien ohjelmien karsinta. Monet ohjelmat asettavat, yleensä turhaan, itsensä tai jonkun itseensä liittyvän kikkareen käynnistymään Windowsin yhteydessä. Lopulta siellä on kaikenlaista tauhkaa käynnistymässä, ja kun Windowsille ominaisesti vielä ohjelmat yrittävät käynnistyä lähes samaan aikaan, hidastahan se on kovalevyn jauhaessa minkä ehtii (asia joka onneksi muuttuu SSD -levyjen myötä dramaattisesti). Vaikka nykyaikaisissa koneissa juuri perinteiset kovalevyt ovat pullonkaulan asemassa, levyneheyttämisestä ei mielestäni ole juurikaan hyötyä, ei tosin haittaakaan. Itse olen mokoman touhun lopettanut kokonaan, eikä kone mihinkään ole hidastunut, varsinkin kun olen tosiaan pitänyt huolen, ettei käynnistymässä ole mitään turhaa. Enkä ole edes virittänyt äärimmilleen, vaan itselleni yleensä riittää StartUpLitella silloin tällöin ajaminen
Omalla koneella käytän "simppeliä" konstia - kun käynnistys hidastuu tai muuten vaan koneella alkaa olla ärsyttävän paljon "sotkua", palautan käyttisosion imagen, joka on tehty silloin kun kone ollut vielä "puhtaassa alkutilassa". Oli hitaan käynnistymisen (tm. tökkimisen) syy sitten missä vaan (paitsi rautapuolella), niin tällä se korjaantuu. (Tietysti imagen ottamisen jälkeen asennetut päivitykset ym. jutut pyyhkiytyvät samalla kun image palautetaan, joten en suosittele tätä keinoa varauksetta kaikille. Sanoin vain että teen itse näin.) Kavereiden koneille (joita olen välillä joutunut rassailemaan) en yleensä voi tehdä näin "radikaalia" hoitotoimenpidettä, mutta seuraavat keinot ovat yleensä riittäneet hitaan käynnistyksen nopeuttamiseen: - Rekisterin puhdistus (JV16 Power Tools -ohjelmalla) - Automaattisesti käynnistyvien ohjelmien radikaali karsinta (edellämainitulla ohjelmalla) - Kiintolevyn eheytys (Joskus hitaan käynnistymisen syynä on ollut raskas & hitaasti heräilevä tietoturvaohjelma, joskus taas rahiseva & leviämispisteessä oleva kovalevy.) Vaikuttavin "nopea käynnistyminen" mihin olen itse törmännyt, on se, miten nopeasti Mäkki (Snow Leopard) herää lepotilasta täyteen iskuun. Ja myös se miten nopeasti Mäkin ohjelmat käynnistyvät, jos konetta ei ole sammutettu vaan ainoastaan laitettu lepotilaan. Ihan sormituntumalla (ilman mitään "tieteellisiä" mittauksia) väittäisin että OS X on näissä asioissa selvästi Windowsia edellä. Mäkki ei myöskään mene "jumiin ja juntturaan" niin herkästi ajan kanssa.
Minä lopetin koneen käynnistämisen, ei kulu aikaa koneen sammuttamiseen eikä kulu sähköä. Käytän naapurin konetta tarvittaessa.
Kiitoksia, toivottavasti tähän tulee vielä lisääkin Asiallisia kokemuksia. Kerron tässä ensiksi niistä keinoista, joista ei ole ollut odotuksista huolimatta näkyvää hyötyä. Kokemukset ovat hyvin samatapaisia yamanekon kanssa. Eheyttämisen vaikutuksia en ole koskaan huomannut. Kun tutkin hitaasti käynnistyvää, niin tumasin, että se johtuu emolevyyn integroidusta näyttiksestä. Sehän käyttää hyväkseen myös muita tehoja ja pidin syytä ilmeisenä. Mutta toisin kävi. Näyttiksen muuttaminen erilliseksi ja tehokkaaksi ei vaikuttanut karvankaan vertaa käynnistymisaikaan, mitä kovasti hämmästelin. Edelleen puhdistin yhtä konetta tunnontarkasti myös rekisterin kuolleita osia myöten. Senkään vaikutusta ei voinut havaita. Tosin lähtökohtakaan ei ollut mitenkään toivoton. Uskon kyllä, että jos kone on tukehtumassa poistamattomiin jäänteisiin, niin se kyllä voi hidastaa, mutta hidastaako enemmän varsinaista käyttöä. Jatkan seuraavaksi jo tuloksellisemmilla kokemuksilla, että lukea jaksaa...
Itse olen jo joku aika sitten kalistunut sille kannalle, että rekisterin ns. "siivoaminen" on vähintään turhaa, joskus jopa haitallista (pl. tietenkin esim. haittaohjelmien jälkien siivous).
Nyt pääsen jatkamaan juttuja kun muistilappukin löytyi. :-D Niitä positiivisiä kokemuksia. Tutkin konetta, jossa oli melko uusi tekniikka, mutta siitä huolimatta se oli ollut alusta asti huomattavan hidas käynnistyjä. Tein noita mainittuja siivouksia, ei mitään erityistä. Sitten tutkin Code Stuff Starter ohjelmalla, mitä käynnistyy ja minkä toimesta. Huomasin aika moneeen ohjelmaan liittyvän erilaisia automaattisia huolto- ja päivityskontakteja. Liian monet ohjelmat niitä asentavat! Siinä sitten kuluu käynnistysaikaa kun niiden pitää heti tarkistaa päivityksiään. Muuttelin lähes kaikki käynnistymään vain käyttäjän toimesta "User Run", ei "Machine Run". Tulos; hiukan jo parempi. Seuraavaksi kokeilin ohjelmaa, josta oli näkynyt postitiivistä palautetta: Avanced Windows Care V2 Personal. En usko boosterihin ja virittelyihin enää nykykoineissa, joten vähän hymyilytti koko yritys. Asensin ja päästin sen putsamaan ja korjaamaan virheitä. Ja tuloksia tutkimaan, ei varmaan mitään. Mutta monttu loksahti auki, sillä nyt koneen käynnistyminen oli suorastaan eri luokkaa eli ero oli selvä. Sitten vielä otin BIOSista pois Asus kovalevyyn liittyvän Windowsin ohittavan pikakäynnistäjän Express Gate. Melko hyödytön, koska pikakäynnistäjän nettikuva huono, se ei kirjoita ääkkösiä jne ja kuitenkin napaa muutaman sekunnin startissa. Lopputulos näillä kaikilla toimenpiteillä: normaalisti käynnistyvä kone. Myöhemmin huomasin, että tuosta yllättävästä Avanced Windows Care V2 ohjelmasta on uudempikin versio V3, jonka saa vaikka tästä: http://www.download.fi/tietoturva/haittaohjelmien_poisto/advanced_windowscare.cfm#ohjelman_kuvaus Ja jos Qode Stuff Starter kiinnostaa, niin sen saa tästä: http://codestuff-starter.software.informer.com/ Kokeilematta on jäänyt ohjelmat, joilla voidaan muokata käynnistyvien ohjelmien käynnistysjärjestystä. Niillä saadaan käynnistymään heti vain tarpeelliset ja sitten kone voi jatkaa muilla niiden jälkeen, mutta nettiin, sähköpostiin jne pääse nopeammin. Onko näistä kellään kokemuksia? Ohjelmia lienee eri käyttiksille.
Eikä moni muukaan. Iobitin tuotteet ryvettyivät heidän varastaessaan Malwarebytesiltä koodia omaan 360-mikä lie tuotteeseensa, ja on arveltu että heidän tuotteissaan on yleisemminkin "lainailtu" koodia muista tuotteista, luvatta tietenkin, kiinalaisista kun on kyse
Jeps, Iobit:han tuossa on kyse, siis firma mikä on tehnyt sekä Advanced System Care (ennen Advanced Windows Care) että Iobit 360 Security. Olihan tuosta juttua että olisivat nyysineet tunnisteita Malwarebytesiltä, mutta mutta, kuinka ollakkaan ainakin tuo Iobit 360 toimii todella nopeasti, sekä löytää ötököitä loistavasti, nopeampaa toimintaa siis kuin Malwarebytesillä. Itsellä on kuitenkin periaatesyistä käytössä Malwarebyte's, tosin ilmainen versio koska silläkin on hyvin pärjännyt. Mutta sitten itse kysymykseen ja ideoihin. Itsellä oli vistan kanssa tuota hidasta käynnistymistä, mutta sehän oli jo tiedossa ennen sen asentamista että hidas ja joissakin asioissa se voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Jostain kumman syystä se katkoi todella useasti mm.mokkula yhteyden, eikä tuohon oikein löytänyt mitään syytä, saati sitten korjaavaa ratkaisua. Win 7:kaan siirtymisen jälkeen kone käynnistyy nyt lähes yhtä nopeasti kuin Win XP aikoina, eli aikaa poweri napista painamisen jälkeen internettiin (itse joudun vielä klikkaamaan Mobile Partnerin päälle) kuluu noin 25 sekuntia, kun vistalla kesti pahimmillaan yli 1,5minuuttia. Tähän olen päässyt simppelisti rajoittamalla mukana käynnistyviä ohjelmia. Ainoastaan tärkeimmät saavat käynnistyä, ja hallintaan olen käyttänyt CCleanerissa mukana tulevalla ominaisuudella hallita käynnistys ohjelmia. Ainoa ohjelma mikä käynnistyy ilman lupaa tällä hetkellä on Advanced System Care, vaikka olen sen alkuun estänytkin niin joka tapauksessa se käynnistyy. Sitten bongasin ohjelman nimeltä Winpatrol, jolla saa mukavasti ajastettua ohjelmien mukana käynnistymistä. Ohjelmasta on myös ilmainen versio. Esimerkiksi itsellä ennen koneen mukana käynnistyi, muun muassa GadwinPrintScreen, Malwarebyte's ja Browser Select (joka oli vieläpä pimennossa, eikä se koskaan esiintynyt ennenkuin Winpatrolilla siitä jotain infoa löytyi), Gadwin sekä Malwarebyte's käynnistyvät nyt 30 sekuntia muiden ohjelmien jälkeen, ja Browser Select ollaan poistettu käytöstä kokonaan. Olen myös karsinut suoraan Windowsista sen käynnistämiä sovelluksia, esim printterin ajurit (en omista printteriä, joten en sellaista ominaisuutta nyt tarvitse, ja jos joskus printterin ostan, niin saan ominaisuuden jälleen päälle), joka XP:ssä oli nimeltään Spools.exe Muitakin juttuja olen rukannut, sen mukaan mitä tarvitsen ja mitä en. Noilla asetuksilla sain jo kivasti parisekuntia nopeamman käynnistyksen (22sekuntia, kännyllä laskettuna). Olen myös havainnut sellaisen kivan kikan jo pitkän aikaa sitten, että jos kovalevy ollaan osioitu hyvin/järkevästi voi sekin nopeuttaa koneen käynnistystä. Esimerkkinä oma kone, C: asema missä siis sijaitsee Winukka, on "vain" 40Gt:n kokoinen, ja siellä on Windowsin lisäksi ainoastaan Avast, ohjelmista. Kaikki muut ohjelmat olen pistänyt seuraavalle osiolle, joka on noin 80Gt:n osio. Lopuksi sitten musiikeille ja elokuville + sun muille/peleille jne jne sälälle vielä kolmas osio, noin 380Gt. Eli itsellä siis käytössä normaali 500Gt:n Seagate Barracuda, 32Mb:n välimuistilla. Täysin varma en ole siitä, että nopeuttaako tuo osioiminen kaikkien tapauksessa, mutta itselleni se sopii oikein hyvin.
Hyvää tietoa. Juuri noita kokemuksia käynnistyvien ohjelmien ajastuksesta kyselin. Kiva tietää, että asialla on käytännön merkitystä. Tuumasin Advanced System Care ohjelmasta, että senhän olisi voinut tehtävänsä tehtyään ehkä poistaa koneesta. Tuskin se olisi hidastunut ainakaan nopeasti entiselleen. Ihmettelin myös kooman kertomusta Gadwin Print Screenistä. Mulla se käynnistyy vasta hiirellä napauttamalla työpöydällä olevaa kuvaketta. Code Stuff Starter ei näytä siitä jälkeäkään. Ylivoimainen käynnistyviin ohjelmiin tunkija on mulla Logitech. Se on saanut käynnistyksen kanssa alkaviin ohjelmiin peräti viisi nimikettä, joista melkein kaikki olen kruksinut pois.
Jepulis, tuo olikin oma "moka" että noin kävi. Koska asennuksen yhteydessä pistin sen käynnistymään samalla kuin kone, mutta nyt se käynnistyy vasta sitten kun tärkeämmät sovellukset ovat käynnistyneet, eli Avast ja Malwarebyte's.
Tuli vielä mieleen vinkki jonka muistan kuulleeni Win 7:n käynnistyksen nopeuttamisesta (en ole itse kokeillut tätä): Käynnistys nopeutuu jos msconfigista tuunaa käyttiksen käyttämään kaikkia prosessorin ytimiä käynnistyksessä. Eli "Suorita..." -> msconfig -> BOOT.INI-välilehti -> Lisäasetukset -> "/NUMPROC=" (number of processors) -> 2,3 tai 4 (montako ydintä prossussa on). (SSD-levykin tietysti nopeuttaa käynnistymistä ettei levy muodostu pullonkaulaksi... Aika nopean käynnistyksen voisi saada AMD:n tulevilla 12-ydin-prossuilla ja parilla-kolmella RAID 0 -tilaan kytketyllä SSD-levyllä... No eipä tietenkään ole mitään järkeä upottaa omaisuuksia siihen että säästää muutaman sekunnin käynnistyksessä, mutta tuskin menee kauaakaan ennen kuin tän tason PC:t on ihan "peruskamaa"...)
Mites tolla Winpatrolilla saa viivästettyä turhien ohjelmien starttausta? Yritin ettiä mut en nähny mun puusilmillä
Edit. Toinen vastaavan asian hoitava softa on Startup Delayer. Tuota tuli joskus ammoin käytettyä, nykyään ei onneksi ole tarvetta
Vielä yksi sektori, josta on välillä keskustetu: Windowsin ja muutkin palvelut. Tietoa on olemassa, miten palveluita voidaan riisua ja homma silti vielä toimii. Olen kuitenkin saanut sellaisen fiiliksen, että siitä ei olisi erityistä hyötyä käynnistysnopeuden kannalta. Kokeilematta tuntuisi, että tuo ajastus olisi sittenkin tehokkaampi ja monipuolisempikin. Sitten on vielä jo alunperin riisutun Windowsin käyttö. Tällaisiakin käyttiksiä muokattiin aikaisemmin, vieläköhän nykyisin? Eräät Windowsin osat vievät aikaa käynnistyä, mm fontit jos niitä on paljon (esim. koneessa vaativia kuvitusohjelmia). Ohjelmista on myös turvaohjelmilla merkitystä käynnistyvyyteen. Esimerkki; vaihdoin palomuuria ja tuli muutama sekuntti lisää viivytystä.
Palveluiden kanssa pulaaminen voi joskus tuoda apua, mutta ainakin itse nykyään suosittelen, ettei palveluihin enää koskettaisi, varsinkaan Windowsin omiin palveluihin. Ainoa poikkeus on DNS-asiakas (DNS client) -palvelu, joka kannattaa sulkea, jos käytössä on vähänkään suurempi hosts -tiedosto. Joidenkin kolmansien osapuolien softien palvelut ovat sitten tietenkin tapauskohtaisia, joskus esim. Neron indeksointipalvelut oli melkoisia tehosyöppöjä jne.
Juu, Neron tapaus on tuttu. Mulla oli se kylkiäisenä saatuna jonkin muun mukana, mutta jouduin poistamaan juuri noiden syiden takia. Lisäksi Nero omi kaikki mahdolliset toiminnot itselleen. Kokeilin Advanced System Carea normaalisti käynnistyvään ja normaalisti toimivaan koneeseen. Nyt v3. versiota. Sen antama informaatio oli melko kysenalaista; väitti nopeuttaneensa konetta yli 200% ym. En kyllä havainnut mitään kuten oli odotettavissakin. Lisäksi se heitti mainostaulun, jossa todettiin suuri määrä korjattavia systeemin virheitä ja että ne voidaan korjata maksullisella Pro versiolla. Hm, käyttiksessä ei ole suurempia virheitä, joten mitähän noi sen löytämät "ongelmat" sitten olivat. Ohjelma laittaa itsensä käynnistyksestä automaattisesti käynnistyväksi. Minkähän takia, sillä sehän on oikeastaan vain puhdistusohjelma eikä mikään käyttöä seuraava? Jätin koneeseen, mutta poistin automaattisen käynnistyksen. Tuumasin, että jos ohjelmaa ehdottaa käynnistyksen nopeuttamiseen kokeiltavaksi, niin ainakin jonkinlainen huomautus sen myyntipuheista lienee paikallaan.