K7T266 Pro2 XP nykimis ongelma?

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Trades, Sep 25, 2003.

1. Trades

Trades Member

Trophy Points:
    16
    Laitteistoni on:
    AMD Athlon XP 1700+
    DDR 266Mhz RAM: 256MB + 128MB
    Emo K7T266Pro 2, Ver. 2.0 (emolevylle printattu versio numero)
    Näytönohjain Geforce 2 MX
    Kovot: Maxtor 80GB (välimuisti 8MB) ja Maxtor 40GB (2MB välimuisti)
    Käyttis: Windows XP Professional
    Koneessa FastTrak Raid joka ei varsinaisesti käytössä

Tilanne alkoi tästä: Koneeni vanhemman kovon 40GB ekalla partitiolla oleva sektori meni mykäksi (ostin uuden kovon ja partitioin vanhan kovon siten, että rikkinäinen osio on omalla partitiolla jota en käytä tallennusmediana).

Kun osti nuuden kovon ja asensin käyttiksen huomasin ongelman: kone nykii, siis tarkemmin sanottuna käyttäessä konetta hiiri, musiikki ym. kaikki toiminta pysähtyy sekunnin puolikkaaksi ja tätä tapahtuu käytössä n. 30 sek välein.

Olen päivittänyt biosin kokeillut vakio bios asetuksia ja kaikki muitakin vaihtoehtoja biosille. Asensin XP:nkin uudelleen, olen asentanut ajurit näytönohjaimelle, emolle ym. olen käyttänyt pelkästään yhtä kovoa, molempia muistikampoja (256MB on uusi) mutta vika ei häviä.

Lämmöt prossulle: 45C, rasituksessa alle 55C, koneen sisuksille 30-40C.

Koska kovalevyn oston yhteydessä ostin myös uuden DDR muistin en usko että muistissa on vikaa. Voiko tuo vika johtua vaan siitä että emolevyssä / prossussa / näytönohjaimessa on vikaa vai onko jollain hyvää ideaa mitä voi tehdä?

Voiko vika olla käyttiksessä? Toimi kyllä aiemmin XP:llä loistavasti (kun oli vain vaivaiset 128MB muistia)

2. heappi

heappi Regular member

Trophy Points:
    26
    En osaa sen tarkemmin arvata vian aiheuttajaa mutta tuo yo. toteamus on virheellinen. Useammin "uusi" muisti aiheuttaa ongelmia kuin jo vuosikaudet luotettavasti toiminut vanha. Varsinkin jos kyseessä on joku vähemmän laadukas brändi (esim. verkkokauppa.com -memory).

Jos maltat kokeilla erilaisia vaihtoehtoja niin aloita ottamalla komponentteja aina yksi kerrallaan ulos PC:sta ja katso minkä palikan poissa ollessa kone toimii.

3. Trades

Trades Member

Trophy Points:
    16
    siis olen kokeillut toimintaa sekä uudella ja vanhalla muistipalikalla, kone nyki jo ennen uutta muistipalikkaa mutta ei ennen uuden xp:n päivitystä kovolle (mikä oli yksi syy miksi ostin uutta muistia)

4. Trades

Trades Member

Trophy Points:
    16
    Jos kenelläkään on sama emolevy k7t266 Pro2 ver 2.0, niin mikä bios teillä on ja onko muistin asetukset mitkä (tai toimivatko esim bios defaulteilla), olen kyllä kokeillut eri vaihtoehtoja eri bios versioilla.

voiko kyseessä olla irq dma asetusvika? en ole niitä muuttanut. koneessa on lisäksi dvd-rom dvd-rw asemat ja 3com verkkokortti (PCI slot 4:ssä - aiemmin paikassa 2 vaihdoin siis sitäkin) äänikortti on perus ac'97 emolla

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Katoppa aluksi onko windowsissa DMA edes päällä.

Sitten start->run->msinfo32

sitten hardware ja conflicts
    tai sen alla DMA että ei ole DMA ristiriitoja

6. Trades

Trades Member

Trophy Points:
    16
    DMA:t oli ihan ok, löysin vian nyt itse: vaihdoin pyöristetyn IDE kaapelin kovalevyille ja alkoi pelittää, ulkoisesti vanhan IDE:n liittimissä ei ollut mitään vikaa, se vaan oli niputettu (pyöristetty teipillä) ja se viimeinen kerta jolloin irroitin kaapelin kiinnittääkseni uuden kovalevyn rikkoi kaapelin... ainakin ilmeisesti. mielenkiintoinen vika sinällään onneksi tuo ei ollut emon vika.

Share This Page