Kaapelimodeemi, ip ongelma

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Herra123, Oct 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Herra123

    Herra123 Member

    Joined:
    Oct 24, 2010
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei, tein soneran kanssa sopimuksen 10 megan laajakaistasta, soneralta en tietenkään kaapelimodeemia saanut, mutta hommasin itse huutonetin kautta Thomsonin TCM410 modeemin koska soneran nettisivujen mukaan sitä tuetaan.

    Käytössäni on Macbook jossa käytän rinnakkaisena käyttöjärjestelmänä OSX lisäksi XP professionalia.

    Ilmoitin soneralle modeemin MAC numeron (löytyi modeemin alaosasta tarrasta) ja kun kytkin modeemin kiinni niin internet valo kyllä jää palamaan niinkuin pitääkin.

    kytkennät olen katsonut moneen kertaan (muutaman viikon jo tämän kanssa tapellut :D).

    Eli kun kytken modeemista RJ45 kaapelin suoraan tietokoneeseen saan hetkeksi IP osoitteen joka alkaa 192.168.100.01 tuolla samalla osoitteella pääsee katsomaan modeemin tietoja selaimen avulla, mutta juurikaan mitään ei voi muokata. Kyseiseltä sivulta voi ainoastaan bootata modeemin. Modeemissa on myös reset nappula jota olen kokeillut ja vaikutus on sama kuin tuolla boottaus nappulalla.

    tuo 192 alkuinen IP osoite on vain hetken voimassa, kunnes se muuttuu 169 alkuiseksi (käsittääkseni tietokoneen itse keksimäksi) ja lähiverkkoyhteyden tilaksi tulee "vajaa tai puuttuva liitettävyys".

    Kun ip osoite on muuttunut 169 alkuiseksi, niin en pääse enään windowsilla katsomaan modeemin tietoja 192 alkuisella ip osoitteella ellen resetoi modeemia ja naputtele 192 ip numeroa selaimeen ennenkuin se kerkeää vaihtua 169 alkuiseksi (OSX antaa kyllä tarkistella tietoja 192 osoitteella, mutta muuta ei voi kumminkaan tehdä kuin boottailla modeemia).

    En siis saa internetyhteyttä toimimaan, koska ilmeisesti läppäri ei saa ip osoitetta kaapelimodeemilta? kaikenlaisia asetuksia olen veivaillut, mutta ei mitään muutosta ole tapahtunut.

    Lähiverkkoyhteyden tietoja kun katsoo (löytyy myös suorita ipconfig/all tiedoista) niin ns MAC numero (fyysinen osoite) on eri, kuin mikä kaapelimodeemista löytyy ja minkä soneralle ilmoitin. Pitäisiköhän minun ilmoittaa soneralle tuo numero mikä tietokoneen tiedoista löytyy? Soneralla on kyllä painoitettu että se pitää olla modeemin numero, mutta asiakaspalvelun taso nyt ei ole muutenkaan päätähuimannut.

    Pitäisikö minun lisätä jotain DNS arvoja johonkin vai mitä asetuksia voisi vaihdella tai tarkastella? ohjeiden mukaan kaikki piti olla niin automaattista.

    jep jep. siinä on siis ongelmani, toivottavasti jotain apua tähän saisin.
    ja vinkkejä voi kertoa xp tai Osx käyttikselle sopivaksi kun molemmat löytyy, OsX on toistaiseksi vähän vieraampi niin olen enimmäkseen XP puolella asetuksia koittanut muokata.

    soneran tekniseltä tuelta on jo muhkeita laskuja tullut, eikä apua juurikaan.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page