Onkohan kukaan keksinyt ratkaisua tähän: Olen saattanut jo lukuisia videokasetteja mukavasti dvd:lle. Välillä ihan ok näkyvät kasetit muodostavat kaapattuun kuvaan päällekkäisyyksiä, nykinöitä ja toistoja, ja kuva saattaa mennä puuroksi... Myös viivoja ilmenee. Lienee vanhojen nauhoitusten syytä, vai onko? Kaappauskorttina käytän ihan tavallista Pinnaclen tv-korttia, komposiittiliitännällä.
Varsinkin videokasettien löystyminen aiheuttaa ikäviä ongelmia. Voit tietenkin kokeilla hiukan paremmilla videoilla jos mahdollista. Oletko mitä ohjelmaa käyttänyt kaapaukseen?
Ovatko ongelmat vain kaapatussa kuvassa, vai näkyvätkö ne myös jo "esikatselussa" eli esim. telkasta katsottaessa?
Näkyvät vain kaapatussa kuvassa. Ikäänkuin pari sekuntia aiemmin tapahtunut kuva jäisi vilkkumaan etenevän kuvan päälle jotenkin sykkivästi. Muutoin kasetti normaalitoistossa ihan ok. Muistelisin, että häiriö tulee myös rf-liitännän kautta kaapatessa. Pitänee kokeilla tuota videonauhurin vaihtoa. Sinänsä kummallista, että näkyy vain kaapatussa kuvassa...
Hmm... ja käytän kaappaukseen dvd-aseman mukana tullutta Uleadin ohjelmaa sekä kokeilin myös tv-kortin mukana tullutta PCTV Visionin kaappaustoimintoa.
Koita kaapata allaolevan ohjeen mukaan ja niillä sillä ohjelmalla, ite olen tehnyt aina sillä ja siinä on mukana video/audio sync. framejen tippuillessa ja siinä pääset seuraamaan tippuuko frameja kaapatessa kuinka paljon, jotka ainakin aiheuttaa nykimistä kun liikaa tippuu. http://kofeiini.sytes.net/~cronos/divxbycronos/tulossa.htm
Mulla on ollu ihan samanlaisia ongelmia kuin karlpellakin. Suurin osa kaseteista kaappautuu hyvin, mutta joissakin ilmenee nykimistä. En tiedä mistä johtuu, mutta tähän asti on auttanut asiaan se, että olen kaapannut Picvideolla AVI-muotoon MPEG-2:den sijasta. Kaappausvehkeenä minullakin Pinnaclen kortti.
Tässä vaiheessa voisi sanoa että kyseessä on videonauhurin ja kasetin laatu. Nauhurina on ollut Funain puolinopeus-halpamalli, niin halpa ettei siinä ole edes kunnon ajastinta. Komposiittiliitännällä nykinää vain kaapatessa. Antenniliitännän kautta nykinää jopa esikatselussa. Paremmalla nauhurilla nykinää ei tuntunut esiintyvän. Toisaalta, Uleadin Videostudio kertoo tippuneiden framien määrän ja se on aina ollut nolla. Kaappaan siis suoraan mpeg2-muotoon, koska en oikein välitä viritellä klippejä. Ovat tv-ohjelmia jotka haluan talteen nopeasti rapistuvilta kaseteilta. Olenpa siis tainnut säästää väärässä paikassa elikkä videonauhurissa. Voikohan muuten komposiittisignaalia vahvistaa?