hei .. minulla on 2 HP PROLIANT G4 palvelinta ... olen perustamassa sivuston ja ja tämän sivun palvelimet haluaisin laittaa kotiin .... nyt kysymys on se, että osaako joku auttaa minua tässä asiassa : 1. miten minun täytyy yhdistää kaapelit näiden kahden palvelimen välillä ? mistä mihin ? 2. nyt esimerkiksi annan ensimmäiselle palvelimelle nimi "1" ja toiselle "2"! kummassa sivuston tiedostot täytyy olla ? 3. molemmissa palvelimissa on 3x72gb levyt eli jos näitä palvelimia yhdistää toisiin niin tuleeko näistä kaikista levyista yksi 432gb levy (yht. 6x72GB) onko sivustoja ? videoita tai joku tutoriaali mistä löytyisi apua ? Kiitos !
Suunnittelu ja toteutus lähtee halutusta lopputuloksesta. Eli miten haluaisit palvelinten toimivan? Nopeasti listattuna kaksi palvelinta voi toimia monella tapaa. 1) Palvelimet jakaa kuorman yksittäin - Toinen on suuren rasituksen alla joten seuraavien pyyntöjen kohde on toinen palvelin 2) Palvelimet jakaa kuorman kahdestaan - Tietyt laskutoimitukset/tapahtumat suoritetaan aina toisella palvelimella 3) Toinen on backup-palvelin 4) Toinen toimii varastona esim. kuville 5) Toinen toimii tietokantapalvelimena 6) Toinen hoitaa kokonaan omaa järjestelmäänsä. (esim. toisella palvelimella vain kirjautuneet käyttäjät jne.) 7) yms.. Kysymystesi perusteella voi arvioida taitotasoasi ja sitä kautta sitä, että sivustosi tuskin tarvitsee kahta palvelinta ainakaan kuorman jakamisen takia. Harrastuksena tietenkin kiva pitää kotipalvelinta joka oikeasti voi olla kohtuu "työläs" harrastukseksi. Jos sivustolla on oikeasti tarkoitus tehdä tulosta, olla aina saavutettavissa ja toimintavarma niin ehdotan joko palvelimen vuokraamista tai web-hotellia kyseiseen hommaan..
kiitos vastauksesta !! toi vaihtoehto ( 4) Toinen toimii varastona esim. kuville ) kuulostaa erinomaiselta ! että toinen palvelin säilyttää esim, kuvat, videot ja muut käyttäjän tiedostot ... osaatko auttaa viel et miten ton nro.4:n toteutus onnistuu ? kiitos !
Siihenkin on vielä pari toteutustapaa.. Joko niin, että varastopalvelin on julkinen ja on käytettävissä esim. alidomainissa varasto.omasivusto.fi kun pääsivusto on siis omasivusto.fi -osoitteessa tai niin, että varastoon pääsee käsiksi vain se toinen palvelin. Kaikista yksinkertaisin ja helpoin tapa on tuo ensimmäinen, että varastopalvelin on julkinen. Näin ollessa palvelinten väliin ei tarvitse vedellä mitään piuhoja ristiin vaan ne toimii yksittäin omina palveliminaan. Tiedoston lataaminenkaan varastosta ei aiheuta mitään kuormaa itse sivustopalvelimeen, mikä on tietenkin hyvä juttu. Nopeasti selitettynä ulkoisista säädöistä tämä onnistuu laittamalla liikennettä ohjaava reititin siltaavaan tilaan (bridged), jolloin kumpikin palvelin saa oman ip:nsä. Tämän jälkeen palveluntarjoajan asetuksista, jolta domainin olet tilannut, määrität alidomainin ohjautumaan siihen toisen palvelimen ip-osoitteeseen. Kummassakin palvelimessa toimii siis oma järjestelmänsä joka tarjoaa web-sisältöä ja tämän pystyttämiseen sekä muiden kiintolevyjen käyttöön saamiseen löytyy ohjeita paljon googlesta ja ohjeet riippuu siitä minkä käyttöjärjestelmän meinaat niihin asentaa. Hakusanoja googleen: "*omalinuxjärjestelmä* combine multiple hard drives", "*omalinuxjärjestelmä* LVM howto" En ole noiden palvelinten kanssa ollut tekemisissä joten en osaa tämän tarkemmin neuvoa. Jos mahdollista (jos paikkoja löytyy) niin kannattaa toisesta palvelimesta siirtää kaksi kiintolevyä varastopalvelimeen, yksi 72 gigan kiintolevy kyllä riittää järjestelmälle sekä sivuston tarvitsemille tiedostoille/sivuille ja tilaa kuitenkin tarvitaan enemmän varaston puolella.