Sanokaapa viisaammat, mistä tässä voi enää kenkä puristaa: Tietokone (2GHtz, WinXP) on yhdistetty ATI Radeon 9000-sarjan (uunituore) kortista s-videokaapelilla televisioon. Televisio (perus-Schneider vm-99)kelpuuttaa manuaalin mukaan s-vhs:n. S-videokaapeli on kiinni scart-adapterissa, koska telkun takana ei ole omaa paikkaa s-videolle. Grafiikkakortissa kaikki säädöt paikallaan, olen testannut kaikki PAL-asetukset läpi, ei vaikutusta... Kuva teeveessä on aivan kirkas, mutta värit puuttuvat. Voiko syynä olla s-videokaapelin pituus (15 metriä)? Olen aivan ymmällä, mitä tehdä/ kokeilla seuraavaksi? Olisiko kenelläkään ideaa. Pitäisikö kokeilla komposiittijohtoa? Kuinkakohan paljon kuva heikkenee tuolla 15 metrin matkalla komposiittia käytettäessä. Muutenkin haluaisin saada tuon s-videon toimimaan, sillä sen toiminnalle ei mielestäni pitäisi olla mitään estettä. Kiitoksia!
Kaverilla oli sama ongelma ja luin Herculeksen foorumilta että kun kortissa on 8 pinninen svideo ja johdossa neljä (kuten tässä tapauksessa olikin), eivät värit näkyneet ilmeisesti tästä syystä.
Monesti tuon ikäisissä telkkareissa on kaksi scarttia, joista vain toinen ymmärtää s-videota. Monissa töllöissä pitää sisäänmenosignaalin tyyppi valita joko kytkimellä tai yleisemmmin jostain TV:n valikosta. Ei ole kovin todennäköistä, että s-videokaapelin pituus vaikuttaisi värien puuttumiseen. Jos johto olisi kovin huonolaatuinen, voisi tietysti olla niin, että signaalin taso tippuisi liian matalaksi. Komposiitti on lyhyelläkin johdolla paljon huonomman näköistä, mutta halvallahan sitä kokeilee, jos haluaa. S-videon saa muutettua komposiitiksi puolen euron osilla. Itse kokeilisin seuraavaksi ko. adapteria, sillä saisi selville onko johto kunnossa. Jos adapterin tekemä komposiitti toimii, on s-videojohto ok ja vian on oltava TV:ssä. Ohjeet adapteriin löytyvät useammastakin aiemmasta aD:n viestiketjusta.
Minä ratkaisin ongelman siten, että kortin mukana tulleella adapterilla ekaksi kuva tv-outista pihalle, (komposiitti) -> siihen adapteriin sitten Biltemasta hankittu adapteri, joka muuntaa komposiitin s-videoksi. Sitten vaan multimediakaapelilla (liittimet s-video ja scart) kuva telkkariin ja johan rupes värit näkymään. Radeoneissa tuo värisignaali tulee jotenkin erilailla ulos kun Geforceissa, jolloinka joutuu konstailemaan vähän enemmän.
siis ku mulla on kans se ati radeon 9000 ja uudessa telkkarissa kuva on mustavalkoinen. Niin miten saan säädettyä että videomuoto on komposiitti. Ei se löydy mistään!
Chaos: tuolla tavalla vaan kuvan laatu on sitten vain "komposiitti-tasoa". Raw: En tunne ko. Radeonia, mutta voithan tehdä sen muunnoksen ulkoisella adapterilla.
Kokeileppa hakea uusimmat catalyst ajurit ja controlpanel saattaa auttaa itelläni oli sama ongelma ja ajurien päivitys auttoi.