tosiaan ennen vanhaan peliin pysty perehtymään ilman että oli tarvis lukea paksua manuaalia! ja onko tämä tulevaisuutta? jos joudut ostamaan esim. halflife 2 peliin optiona kirjasen niin onko kaikki sen väärti? oliko vanhat pelit ainoastaan selkeämpiä käyttää vai onko aika ajanut niistä ohi? mä ainakin nautin että kun pelin pistää pyörimään sen saa toimintakuntoon kohtuullisessa ajassa! kuka haluaa lukea manuaalin läpi ymmärtääkseen pelin!jos haluaa niin entäpä 5-10 vuoden päästä! silloin niistä ei kai pääse perille kuin tiedemies! en halua paluuta vanhaan nykyisyys on tätä päivää mutta toisaalta...
Kyl sitä peliin ku peliin pääsee mukaan lukematta manuaaliakin,kun vaan yrittää tarpeeks kauan ja mielenkiinnolla. enkä kyl sen paremmin kaipaa vanhoja pelejä,paitsi siinä mielessä et ne nykyään halvempia. --> uudet pelit hyviä mut kalliita EDIT: hyvä huomio X)
ja elämä on ihmisen parasta aikaa... lol Kyllähän sinä asiaa puhut siinä, että monet nykyisistä peleistä pitää sisällään aivan mahdottoman määrän opittavaa, ennenkuin peli sujuu selkäytimestä. Ennen vanhaan (hyvinä aikoina ) suuresta osasta pelejä löytyi se koukku hyvin nopeasti, ja vaikka peli oli suht yksinkertainen verrattuna nykyisiin, jaksoi sitä vääntää aamusta iltaan. Hyvänä esimerkkinä esim. Panzer General,joka ilmestyi -94,kun vertaa sitä nykyisiin strategiapeleihin, ei sen pelimekanismin oppimiseen mennyt kuin 5 min. ja silti jäi lopputyö aika kintaalle,koska yöllä tulikin kuritettua itäistä naapuriamme materiaalin tutkinnan sijaan.
kiitos palautteesta! kerrankin joku vastaa eikä halua väittelyä! parempi pysyä sillä linjalla (kaikkien) mistä muuten saa vanhan kunnon unreal 1 pelin ja blood 2 the chosen? saako niitä enää mistään suomesta? tuskinpa mutta aina kannattaa kysyä! entä motoracer 3? ja en aloita nyt uutta ketjua mutta onko toisia joita harmittaa se että pc pelit poistuvat niin nopeasti kauppojen hyllyltä? mua se harmittaa sikäli että esim. playstation 2 pelejä saa vähän liikaakin? siks ehkä kerään pc-pelejä koska jotkut niistä häviävät ikiajoiksi. mutt se on sellaiset 10 peliä ostettava kuussa (iso rahareikä) jotta tuntuisi että on edes saanut jotain. eikä pc-peleille anneta oikeen mitään arvoa? vaikka alustoja tulee ja menee ja pc on nyt ja ainakin melkein aina.
heh..mulla on "Arcade PC 2 DVD" - 14393 kpl C64 peliä joita voi paukuttaa suoraan levyltä jollain VICE C64 emulaattorin avulla Mut juu - kyllä alkaa välillä nyrppii kun on "about 100" nappii/valikkoa mitä pitää osata/hallita ennen kuin saa pelin juonesta kaiken irti (lähinnä rts, rpg-pelit). Mut jos ostaa pelejä - onneksi on aina demoja joilla voi testata ennen osto päätöstä (tai sitten olla "tyhmä" ja ostaa heti = HL2, tökki steam pelleily....virhe, ISO virhe ostos)
demot ei vaan anna oikeeta kuvaa pelistä välttämättä! jos räiskintäpeli demoon on laitettu just se huono kenttä! esim. mä pelasin gtr(fia gt racing game) demoa ajattelin ett tää on syvältä ja auton ajettavuus heikkoa kuin hengitys ajattelin "huono peli" mut ostin sen kuiteskin ja se on uskomaton! siis tosi hyvä! siin on sama pelimoottori kun esim. f-1 2001 pelissä ja moni ei oo kehunu grafiikoit mut on se ihan ok! mihkä muuten hävis electronic artsin formula pelit? luulis niiden myyvän?
Jos joku kaipaa niin vanhoja pelejät jotka pyörii DOS:sillakin niin niitä saa ilmaselks ja ihan laillisesti täältä http://www.dosgamesarchive.com/ ite tykkään ainakin semmosista peleistä mihin pääsee nopeesti sisään mutta jotka vaati vähän aivotyötä et ne saa pelattua läpi, esim. Alone in the dark on tosi hyvä peli. =)
toinen hyvä paikka jossa vanhoja DOS pelejä: http://www.abandongames.com/ tai http://www.the-underdogs.org/
Semmonen kommentti että ennen koneet olivat paskoja jolloin strategia pelitkin olivat upeita mutta nykyään en itse ainakaan jaksa perehtyä strategia peleihin kun on tarjolla upeilla grafiikoilla tehtyjä räiskintä ja toiminta pelejä ^^
eiks ne grafiikat ole kohdillaan molemmissa? strategia ja räiskintäpeleissä? pelaisitko strategiaa jos siinä olis nätimpi grafiikka? vaihdoitko strategian ihan vaan grafiikan takia vai piditkö jo silloin räiskinnästä? itse kun en perusta strategiasta koska se on käsittääkseni liiaksi aivojumppaa! ja ei kai ne pelit lopu "juuri koskaan" ?
niin ne tais olla!!! ne oli mutkattomia, valikosta vaan laitettiin "peli käyntiin periaattella" entä nyt? entä tulevaisuudessa? pelien toimintakuntoon saattaminen saattaa olla mielenkiintoisempi kokemus kuin itse peli! riippuen pelistä. no ei me näitä asioita päätetä ehkä pelitalot ovat päätyneet tähän tulokseen? laittakaa vaan palautetta onko menneisyys parempi? nykyisyys? vai odotatteko jo tulevaisuuden pelejä? haluatteko edes niitä jos ne on tarkoitettu vain "insinöörikäyttöön"
niin ja sitten esim. kun jossakin cs1.6 on niitä rate juttuja niin en ymmärrä niistäkään hölkäsen pöläystä. saan aina vaan neuvoja että laitappa updaterate se ja se jne.
mä ainakin äiti oli niin paskiainen että kun se oli hermostonu isälle niin se poltti mun amigan ja siinä meni semmonen 150 peliä kyllä otti päähän
Noh jos ajatellaan että minä aloittelin saloran koneella ja pelihän oli Key hunter...noh älkää olko tuolla ilmeellä kun se peli oli tällä nimellä!!!Vuosi oli sentään 84..muistaakseni... Sitten meidät yllätti commodore ja alalaji Vic-20 josta kaikki kai räjähti eli tuli basic kieli ja hyvät pelit commodore 64 mukana.Siinä välissä tappeli Sinclair kuminäppäimineen ja johon pelit ladattiin hassulla nauhurilla. Sitten tulikin jo muistaakseni commodore 128 bittinen ja loppu onkin teidän nuorten heiniä!!!
Nykypäivänä ei mun mielestä tehdä enää hyviä pelejä, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. (esim. battle, mohaa ja cod) Ei ole enää samanlaisia joissa mielenkiinto pysyy pelin loppuun asti kuten esim. Larryt, Polise questit, monkey islandit ja monet muut Sierran ja Lucaksen klassikot. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en ainakaan ole nykypeleistä löytänyt vastaavia. Toki nykyään on Mafiaa ja Max Payneä mutta ei ne ole sama asia. Niissä vain ajetaan paikasta toiseen räiskimään ja tehtäviä suorittamaan, joihin saa selvät ohjeet jos hiemankin ymmärtää englantia. Tahtoisinkin kunnon seikkalipelin jossa joutuu hieman miettimään että mitähän seuraavaksi pitäisi tehdä ilman että joutuu pitämään kiirettä väistellessä luoteja ja etsiessä nappeja että mistäs se laserpyssy taas tulikaan. Vaan saisi rauhassa etsiä ja kokeilla että millä pääsee eteenpäin. C64:stä sen verran, että bubble bobble oli paras!! (tuli vaan mieleen)
lyhyesti! et sinä väärässä ole. olet varmasti lukenut muidenkin viestejä, ja et ole asian kanssa yksin. 286,386,486pentium,2,3,4 eiköhän niistä aloitettu. mutta mikä sitten oli varhaisin ja ensimmäinen pc-peli? siihen kun saisi vastauksen. ja laitteiston kokoonpanon eli mikä se nyt olikaan?
Ihan esimmäinen PC peli oli tetris vuonna 90 ja kone oli, PC-10 Prosessori oli Intel 8086. Näyttö oli Hercules näyttö joka näytti vaan vihreetä. Toki sitä ennen oli commodooreja ja niistä ensimmäinen oli vic-20 Peliä en toki voi enää muistaa kun oon ollu silloin joku 8 vuotias.