Kaiutin asiaa.

Discussion in 'Mediasoittimet' started by osku0, Feb 21, 2010.

1. osku0

osku0 Member

Trophy Points:
    11
    Moro. Mul on tietokoneessa kiinni tommonen philipsin fw-c55 stereo-sarja ja siihen pitäisi saada sitten lisää bassoa... Eli subbari siihen sitten pitäisi hommata... Eli pitääkö mun ostaa joku koteloitu subbari ja subwoofer vahvistin ja laittaa ne sit tohon kiinni vai mitenkä? Oon vähän pihalla tässä asiassa mutta jytinää ja ääntä pitäs saada lisää. :p Hintakatto on semmoset 200e koska synttärilahjaks aattelin toivoo. Kertokaas tänne et mitä mun pitäs oikein ostaa. EDIT: Tai siis tajusin et tohon sais jonku aktiivisubbarin niin käykö tommonen autoon tarkotettu aktiivisubwoofer. Vai tuleeko halvemmaks kun ostaa koteloidun passiivisubwooferin ja siihen subwoofer vahvistin niin ja jos tekee noin niin pitääkö olla kotisubwoofervahvistin vai käykö autoon tarkotettu ?... Auttakaa aloittelijaa.

Last edited: Feb 21, 2010
  2. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Autolaitteiden ongelma on niiden vaatima 12 V:n tasajännite, eli kotikäyttö vaatii jonkin tehokkaan 12 V:n virtalähteen. Sellaisen tietysti voi saada vaikka vanhasta PC:n powerista. Yleisesti ottaen on kuitenkin helpompaa käyttää kotiin tarkoitettuja laitteita kotona ja autoon tarkoitettuja autossa.

Aktiivisubbarihan tarkoittaa käytännössä laitetta, jossa on yhteen koteloitu bassoelementti, vahvistin ja jakosuodin. Koska tuossa Hilippelissäsi näyttää olevan Subwoofer out -liitin (ja varmaankin sisäinen jakosuodin), voit käytännössä valita joko koteloidun passiivisen subbarin + erillisen vahvarin tai aktiivisubbarin väliltä, kumpi vaan tuntuukaan kätevämmältä ja halvemmalta vaihtoehdolta.

200 eurolla ei oikein saa laitetta, jota itse kutsuisin aktiivisubbariksi, ei ainakaan uutena. Mutta esim. Audio pro:lta taitaa juuri saada 8":sella elementillä olevan valmiin paketin parilla satasella (EVO SUB 08, Sub Evidence, Sub Soniq). Varmaan sekin parannus olisi nykyiseen ei-lainkaan-subbaria-tilanteeseesi.

Passiivisen subbarin kanssa voisit käyttää esim. muutaman kympin maksavaa käytettyä stereo-vahvaria, n. 2x 100 W (siihen saat kiinni helposti vaikka kaksikin subbaria, jos joskus haluat vielä lisää potkua), ja kotelon voisi tehdä itse, jolloin lähes kaiken rahan voisi käyttää elementtiin. Elementti voisi silloin olla esim. 12", tai jopa 2 kpl 12" tai 15":nen, riippuen tilasta kämpässäsi ja vahvarista. Tietysti se vaatii hieman työtä: etsiä jostain halpa vahvari, selvittää sopivan kotelon mitat ja vielä rakentaakin se kotelo.

Subbarin lisääminen ei tietystikään (ainakaan oleellisesti) paranna pääkaiuttimiesi ääntä eikä lisää niistä saatavan äänen määrää. Mutta jos tyydyt pelkkään bassoon...

Last edited: Feb 21, 2010
  3. osku0

osku0 Member

Trophy Points:
    11
    Mutta jos ostaa autoon tarkoitetun passiivisubwooferin ja siihen tuollaisen kotisubwoofervahvistimen niin silloinko ei tarvitse 12v virtalähdettä ? Eli jos ostan tuon http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_44_122&products_id=4637 Ja sitten tuon http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=1_140&products_id=4764 Niin Mikä on lopputulos? Tarviinko auton akkua? Mitä johtoja pitää hommata että nuo saa kytkettyä? Ja tuo vahvistin on 150w tuo rms teho niin onko tuo tarpeeks tehokas tolle subille ?

Last edited: Feb 22, 2010

Share This Page