Moikka. Tuota tähän alkuun se että en ole 100% varma että tämä on oikea alue mutta korjatkaa jos tämä on väärä alue Eli siis olen rakentamassa tässä jossain vaiheessa vielä tämän vuoden puolella TangBandin PA sarjalaiselle WT-644F nimiselle elementille uutta koteloa. Se tulee sisäkäyttöön ja tulee olemaan ~55 litrainen reflex tyyppinen kotelo. Kotelo jossa elementti tällä hetkellä on rakennettu aivan liian ohuesta MDF levystä (aktiivi subi siis) jonka paksuudeksi voisin sanoa max15mm, ja kumisee niin pirusti, ja soikin aika surkiasti. Ja on muutenkin tilavuudeltaan yli viidenneksen pienempi siitä mitä kotelo laskurilla sain tulokseksi elementin tiedoilla, jotka valmistajan sivuilta löysin. Noniin, siihen kysymykseen siis. Asun tuossa hämeenlinnassa, ja luultavasti FinnForestilta ostan materiaalit mittatilaustyönä. (ei älkää tuomitko minua säästää aikaa hieman ja saa laadukkaamman lopputuloksen) Päädyin vaneriin, ja nämä kaksi eri vaihtoehtoa mietityttävät: Koivuvaneri Ja sitten tämä Sonex Tuossa sonexissa viehättää lähinnä siitä annetut tiedot, vahvaksi vihjailtu rakenne sekä ääneneristys kyky suurempi. (vähentää kuminaa vielä enemmän ?) Kumpi olisi siis parempi? Olen huomenna varmaan soittamassa hinnat mielessä mutta etukäteen arvelisin että sonex maksaa enemmän. Kannattaisiko minun maksaa enemmän em. mainitusta Sonex vanerista vai riittääkö minun tarpeisiini perus koivuvaneri kotelooni jonka myös tulen vahvistamaan poikkituilla. Tarvisi vähän apuja tähän kiitos! Kiitos myös etukäteen vastauksistanne! E: Pari pientä muutosta kieliasuun sekä pariin typoon kotelo tiedoissa jotka vahingossa tein
En tiedä, mihin tarkalleen pyrit, leffasubbariin vai hifistyneimpään mahdolliseen lopputulokseen. Omana mielipiteenä tuollaisella 10" elementillä kotelomateriaalin ei kuitenkaan tarvitse olla sentään ihan älyttömän järeää. Kotelon matalin ominaisresonanssi olisi tietysti aina hyvä saada mahdollisimman suureksi. Suunnittelemasi poikkituet ja ilmeisesti paksuhko (~21 mm?) materiaali auttavat tässä. Hyvä kotelomateriaali on tiheää ja jäykkää. Sonexista tiedän vain, mitä esitteessä kerrotaan. Pelkkä ääneneristävyys ei käsittääkseni ole mikään syy valita sitä, vanerikin on siinä mielessä varmasti riittävän hyvää, mutta Sonexilla kotelosta saanee kevyemmän, jos sitä arvostaa. Sitä en tiedä, vaimenevatko värähtelyt Sonexissa oleellisesti nopeammin kuin vanerissa (mikä olisi hyvä asia). Paha kumina tulee kuitenkin yleensä ihan muualta, kuin huonosti vaimentavasta kotelosta - joko kotelon tai jakosuotimen mitoituksesta taikka subbarin sijoituspaikasta huoneessa. Hinta on tietysti erittäin merkittävä valintaperuste. Saakohan Sonexilla näkyviin jäävät reunat helposti siisteiksi? Vai tulevatko kaikki reunat jiiriin?
Kiitos vastauksestasi. En ihan mikään hifisti ole joten enemmän musiikki/leffa käyttöön olen tuota rakentelemassa. ~21mm juu olen tuota rakentamassa, se unohtui mainita tossa edellisessä viestissä. Joopajoo, enpä taida ruveta kovin suurehkon vaikeaksi tätä koteloa tekemään, vaikka se nyt onkin yksinkertaisimpia koteloita ikkään, eli en taida vaivautua reunoja jiiriin. Koivuvanerin taidan valita, ja löysin jo jälleenmyyjän hämeenlinnasta jossa on myös leikkauspalvelu. Tämän enempää en nyt kerkiä kirjoittamaan, kysymyksiä voi esittää kotelon suunnittelmasta. E: Google SketchUp ohjelmallani tehtyäni 3d mallin, uppasin kuvan photobuckettiin ja aattelin linkata tänne hieman että miltä se tulisi näyttämään (Elementti ei ole Pioneerin joka minulla on, kuvassa näkyvä elementti oli ainoa 10" jonka satuin löytämään googlen model arkistosta ) Kotelon kokonais tilavuus on noin 65litraa, siitä vähentäen refleksi putken syrjäyttämä tilavuus 8.5litraa (Aeroport 4", pituuden leikkaan 26cm), jolloin päästään lähelle Autosound.fi BBD ohjelman (BassBoxDesigner) antamaa kotelon tilavuus suositusta valmistajan antamilla tiedoilla eli 54litraa. Kotelon tilavuuteen tein hieman pelivaraa lähinnä sen takia, että subin vahvistin myös vie oman tilansa kotelon sisältä, ja olen tällä hetkellä lomalla joten en voi mittailla tai edes arvailla vahvistimen kokoa. Mielipiteitä? kommentteja, bring it please ^^ PS. Haittaako modeja se, että jos tämä topic jatkaisi keskustelua kotelon suunniteluna? (Turha se loppuunsa olisi tehdä uutta topiccia sitä varten :-/)