Noissa auton kaiuttimissa ainakin honkkarissa ne watit lähti kahdesta sadasta. Kun taas näissä tietokoneen kaiuttimissa ok on jo alle 100 wattia niin mikä on hyvä watti määrä auton kaiuttimissa ottaen mukaan hinnan ja laadun?
Hong Kong taitaa ilmoittaa kaiuttimissaan max. tehon keston, joka on ihan eri asia kuin RMS-teho. Hyvä wattimäärä riippuu siitä minkälaisesta kaiuttimesta puhutaan. esim. subbari, diskantti, 3-tie kaiutin. Väärä alue.
'Normaali' taustamusiikin soittoon riittää yleensä alle watin teho. 10 W:a isohkoihin kotikaiuttimiin estää jo keskustelemisen samassa tilassa. Jos tapana on korostaa bassoja reilusti (eli ei puhuta hifi-äänestä, vaan disko-tyyppisestä jytkeestä), teholukemat voi kertoa kymmenellä. Mitä isompi kuuntelutila, sen enemmän tehoa bassoille tarvitaan. Autossa oikeastaan kaikki riippuu siitä millainen vahvistin on ja millaisia äänenpaineita halutaan saada aikaan. Hyvin matalat bassot vaativat autossakin melkoisesti tehoa, luokkaa 50 W. Korkeiden äänien kohdalla puhutaan max. parista watista. Tämä siis normaalikuuntelussa, SPL kisat ovat tietysti oma juttunsa. Tehonkeston kanssa yhtä merkittävä tekijä on kaiuttimien herkkyys, kolme desibeliä herkemmät kaiuttimet vaativat puolta vähemmän tehoa soidakseen yhtä lujaa. Valitettavasti kovinkaan luotettavia herkyyslukemia ei kaiuttimista monestikaan kerrota. Automankkojen maksimiteho 4 ohmin kuormaan on reilu 10 W RMS, suurempi teho vaatii auton jännitteillä (n. 13 V) aina ns. hakkurinvirtalähteen, jollaista ei mankkojen sisäisitä vahvareista yleensä löydy. Hong Kongissa ei muuten montaa kaiutinta ole, joka kestäisi jatkuvaa tehoa (eli RMS) koko taajuusalueellaan edes sen 200 W. Myyjien lupaamiin teholukemiin kannattaa suhtautua hyvin suurella varauksella, ellei puhuta jostain ammattikäyttöön tarkoitetusta kaiuttimesta. Tehonkesto ei myöskään kerro mitään kaiuttimen äänenlaadusta.