kaksi konetta yksi modeemi

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Leksa94, Oct 5, 2008.

  1. Leksa94

    Leksa94 Regular member

    Joined:
    Jul 25, 2008
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    siis olisin ostamassa nytten pöytäkonetta ja minulla on nytten valmiiksi kannettava, joten aattelin että miten saisin nämä samaan modeemiin (langgaton verkko yhteys). Ja pitäisikö minun hankkia 2 megan netti että se jakutuisi kumpaakin 1 megan jos kummakkin on netissä? KIIITOS VASTANNEILLE!
     
  2. Leksa94

    Leksa94 Regular member

    Joined:
    Jul 25, 2008
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juu ja modeemi on A-LINK RR24AP
     
  3. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Joined:
    Aug 11, 2007
    Messages:
    1,168
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Modeemissa on 4 porttia takana, johon voit laittaa pöytäkoneen suoraan. Toinen vaihtoehto on että hankit pöytäkoneeseen langattoman vastaanottimen, joilloin kummatkin koneet ovat yhteydessä langattomasti.
     
  4. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Ja se netti ei jakaudu tasaisesti koneiden mukaan. Koko kaista on kummankin koneen käytössä. Jos kummatkin tekee samanlaista datan siirtoa saman aikaisesti teoriassa se varmaan jakautuu 50/50, mutta muuten mennään modeemin ohjauksessa. Eli turhaan hommaat 2M nettiä jos lisänopeudelle ei ole muuta tarvetta.
     
  5. Sarpakka

    Sarpakka Member

    Joined:
    Oct 5, 2008
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Oi hienoa, juuri semmonen ketju mitä hain!
    Eli mulla on sama juttu menossa niin, että on kannettava on uusi jossa on käytössä tuo samainen modeemi ja langaton yhteys joka ketjun aloittajalla. Ennestään mulla on pöytäkone, joka käytti kaapelimodeemia. Tuossa vanhassa pöytäkoneessa ei ole langatonta verkkosovitinta ja kun koitan laittaa tuon uuden modeemin tuohon pöytäkoneeseen piuhan kanssa ja laajakaistan asennuslevyn niin ohjelma herjaa, ettei löydy ollenkaan verkkosovitinta.

    Oisko joku voinut osata mitenkään selvittää mulle, että mitä mun tartteis ostaa tuohon pöytäkoneeseen, että saan siihen tuon uuden modeemin kautta netin toimimaan? Olen niin äärettömän tietämätön näissä asioissa. Jonkin verran olen lukenut, että ilmeisesti voisin ostaa sellaisen langattoman verkkosovittimen, joka laitetaan pöytäkoneen usb-liittimeen? Tai miten saisin edes johdolla toimimaan tuon pöytäkoneen kun noita piuhojakin tuossa olemassa.

    Sitte selailin noita verkkokauppoja ja taas jumiuduin siihen, että miten ihmeessä osaan sellaisen oikeanlaisen usb-hässäkän sitten ostaa?!

    Mulla palaa hermo tämän asian kanssa eikä oikein kukaan osaa auttaa. Varsinkaan kun en ymmärrä merkeistä, malleista enkä mistään muustakaan yhtään pätkää. Rautalanka voisi auttaa =).
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Ei sitä laajakaistaa tarvi mitenkään asentaa koneeseen. Jos sinulla tosiaan on ADSL modeemi josta olet vetänyt verkkojohdon koneeseen niin netin pitäisi jo toimia. Langatonta älä siihen rupea väsäämään, kun se vain lisää epävarmuutta ja hidastaa yhteyttä. Johto toimii satavarmasti.
     
  7. Sarpakka

    Sarpakka Member

    Joined:
    Oct 5, 2008
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    No voi sampura kun en saa sitä toimimaan sen johdon kanssa. Voiko se olla mitenkään modeemin asetuksista kiinni? Kun vaihtaa koneesta toiseen?

    Olen ottanut kokonaan tämän kannettavan pois käytöstä ja johdolla liittänyt modeemin pöytäkoneeseen, mutten ole modeemia nollannut, ei kai sitä vaadikaan?
    Mutta en vain saa yhteyttä pelittämään. Ehkä se on sitten jostain koneen asetuksista kiinni joita en varmallakaan ymmärrä.
     
  8. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Modeemi tunnistaa kun verkkojohto irroitetaan ja kiinnitetään. Sitä ei pitäisi tarvita nollata. Tietokoneen verkkokortin pitää olla kunnossa, asennettu ja toiminnassa. Lisäksi se pitää oletuksena hakea osoite modeemilta. Nämä on laitteiden oletusasetuksia ja siksi homman pitäisi toimia johdon kiinni laittamisella.

    Reagoiko Windows, verkkokortti tai modeemi mitenkään verkkojohdon kytkemis hetkellä? Windowsin pitäisi ilmoittaa verkkoyhteydestä, verkkokorttiin ja modeemiin pitäisi syttyä valo. Jos valot syttyy, mutta windows ei tee mitään niin jotain vikaa on Windows ajureissa tai verkkoasetuksissa.
     
  9. Leksa94

    Leksa94 Regular member

    Joined:
    Jul 25, 2008
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siis tarkoitatko että kun on molemmilla koneilla netissä niin kummasakin on 1 megan yhteys eli se ei jakaudu ollenkan vaan on samana koko aika ja mistä noita piuhoja voi ostaa modeemin ja pöytäkoneen välille?
     
  10. Dreamlore

    Dreamlore Regular member

    Joined:
    Sep 2, 2007
    Messages:
    1,381
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Lukutaidon omaavana olisit tuosta aiemmasta viestistä ymmärtänyt että yhteys ei jakaudu tasaisesti koneiden välillä, vaan käyttöasteen mukaan. Mutta jos oli turhan vaikea käsittää niin sanotaan että yhteys puolittuu, 512kbps kummalekin koneelle.
    Ja piuhoja saa alan liikkeistä.
     
  11. Leksa94

    Leksa94 Regular member

    Joined:
    Jul 25, 2008
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    no just tota aattelin mutta kun en oikei hokannu ku kaveri ois voinnu sanoo suoraa nii se menee että se jakautuu vaa se sano että ei mun tarvi hankkia mitää 2M nettiä että ei tarvi ku semenne jotenki vitulle ja sitten jos et tarvi nopeempaa nettiä nii jotai muuta kun tarkotin että saisinkumpaakin 1m neti nii kaveri sanoo että et tarvi mitää saatana ääliö käytä vähä omaa järkees
     
  12. Leksa94

    Leksa94 Regular member

    Joined:
    Jul 25, 2008
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    saako siis sen pöytä koneen liitettyä langattomaan sillä piuhalla?
     
  13. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    En ihan käsittänyt tätä tekstin pätkää..väitätkö, että rupesin vittuilee?

    Kyllä luulis tietoliikenne asioissa kelpaavan tietoliikenneinsinöörin tietotaito.

    Eli jos sinulla on kaksi konetta ja 1M netti niin kumpikin kone voi käyttää 1M yhteyttä jos ne käyttävät nettiä yksin. Jos kummatkin koneet käyttää nettiä samanaikaisesti niin modeemi jakaa paketteja parhaansa mukaan tasaisesti, mutta liikenne tyypistä riippuen voi kaista silti jakautua esim 90%/10% koneiden välillä. Eli takeita ei ole, että se menee tasan.
    Jos modeemissa on verkkopiuhalle paikka niin saat sen koneen modeemiin kiinni verkkojohdolla. Jos haluat sen liittää langattomasti niin osta USB wlan mokkula. Ne ei ole kalliita. Kannattaa suosia tukiaseman merkkiä niin toimintavarmuuskin on varmaan parempi.
     
  14. Leksa94

    Leksa94 Regular member

    Joined:
    Jul 25, 2008
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Et sä ruvennu vittuilee mutta siis jos kysyn jotai minkä sä sanoit ja aattelin varmistaa tajusinko oikei sen selitykse nii tää dreamlore rupee aukoo päätää iha turhaa nii menee hermo vähä tommosii
     
  15. Sarpakka

    Sarpakka Member

    Joined:
    Oct 5, 2008
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Mulla näyttää olevan tuollainen yhteys tuossa pöytäkoneessa johon johdolla yritän yhteyttä modeemista kuin 1394- yhteys. Sama lukee verkkokortin tiedoissa kun tuota konetta kaivelin.
    Ja kun painan sitä yhteyttä tuossa verkkoyhteydet- ikkunassa niin se ilmoittaa, että 1394- yhteys on nyt yhdistetty, oli piuha kiinni tai ei.
    Laitoin nyt tuon piuhan siihen taas kiinni modeemista, mutta ei anna mitään ilmoitusta. Modeemissa mielestäni palaa ihan oikeat valot ja ainakin pelittää kannettavassa johdolla ja ilman.
    Ja tuo reikä koneen takana johon modeemista piuhan kiinnitän niin se vilkahtelee. Mutta kun avaan nettiselaimen, niin herjaa kaikin tavoin vaikka mitä koitan, ettei yhteyttä ole muodostettu.
    Onkohan se jotain näitä ajuri-juttuja sitten mitä puuttuupi?
     
  16. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    1394 eli IEEE1394 on Firewire yhteys. Tuskin modeemisi on Firewirellä kiinni koneessa. Jos verkkojohto "vilkkuu" niin laitepuoli on varmaankin kunnossa. Katsopa saako verkkokortti IP osoitteen.
    Start -> Run -> cmd -> ipconfig /all

    Sinne pitäisi tulla IP address rivi jossa on validi osoite verkkkortilla. Samanlainen kuin kannettava saa johdolla. Jos ei näy mitään niin verkkokortin ajureita ei ole asennettu.
     
  17. Sarpakka

    Sarpakka Member

    Joined:
    Oct 5, 2008
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos paljon taas kun viitsit nähdää vaivaa neuvoa minua.
    Mä nyt sitten tein niin, että lykkäsin tuohon koneeseen semmosen levykkeen tuolta nipusta mitä tuli joskus koneen mukana, kun siinä luki Drivers. Ja hoplaa! Nyt se netti alkoi toimimaan! Mä olen kyllä tän päivän aikana vetäny niin kaksin käsin sätkiä parvekkeella ja taas välillä tullu tähän pähkäilemään. Olin jo heivata koko koneen parvekkeelta alas.
    Ja koitin sit kyllä noita komentoja mitä neuvoit niin nythän kyllä näkyy numerohässäköitä ip-osoitteessa.
    Mutta! Nyt sen jälkeen kun mä tuon ajurisysteemin tein niin tuo näyttö on ihan sekava =(. Väriviiruja siellä täällä ja sellasta. Että taitaa olla parasta kun tosiaan näytän viittä hirttä koko vempeleelle.
    Mut, netti nyt ainakin toimii.
    Kiitos neuvoista!
     
  18. mice27

    mice27 Member

    Joined:
    Jun 11, 2013
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En pikalukaisulla huomannut, että tässä olisi mainittu tätä vieläkin niin yleistä PPPOE-protokollaa. Eli jotkut operaattorit vaativat tunnukset, jotta yhdistäminen onnistuisi.
    Kun laitat verkkopiuhan kiinni ja yhdistät tiettyyn ip-osoitteeseen selaimella (reititin) niin sieltä voi muokata noita yhdistämisasetuksia. Tämä yleensä löytyy ohjekirjasta.
    Ja yleensä kun kone on kiinni verkkopiuhalla, verkkoyhteydet-sivulla pitäisi näkyä lähiverkkoyhteys.

     
  19. Sarpakka

    Sarpakka Member

    Joined:
    Oct 5, 2008
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Oi voi, oli pakko vielä tulla kertomaan! Tuo kone päätti ite äsken kysäistä, että korjataanko näytön virheet...hohhoi. Nyt sekin sitten pelittää. Eihän tässä ole sitten enää mitään hätää, valmiissa maailmassa. Pitäsköhän mun vaihtaa tämä kotiäitiys ihan johonkin muuhun, hih.
     
  20. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Hyvä, että jaksoit tapella noinkin heppoisin neuvoin. Vaikka sitä työkseen auttaa ihmisiä niin jaksaa sitä joskus täälläkin kantaa kortensa kekoon.
     

Share This Page