kalzu

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by kalzu, Jun 2, 2005.

  1. kalzu

    kalzu Member

    Joined:
    Jun 2, 2005
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    nonii... mulla on ollu ny kolme päivää knoppix käytössä ja muutama ihmettelyn aihe on tullu:

    1.mulla on grub käytössä ja haluaisin liisätä sitä "odottelu" aikaa, mutta kun meen sinne grubin menu.lst:hen ja lisään aikaa niin se ilmottaa että ei oikeuksia. ja kun yritän mennä konsolista rootina sine ni se ilmottaa että tiedostoa ei löydy... (tai sit oon kässäny väärin ton tiedostojen avuksen konsolista=))

    2.poltin eilen FC3 cd:eille ja nyt pitäs jakaa kovoo osiin, mutta kun meen qtparted ohjemaan sitä tekemään ja jaan linux osin kahtia niin ei tapuhdu mitään millekkään eli osio koko ei muutu...
    160gb kovo tällä hetkellä näin: n.100gb win98, n.55gb knoppix, ja loppu swappia. tarkoitus olisi laittaa näin: n.100gb win98, n.27.5gb knoppix ja samat fedoralle ja loput swapeihin

    3.miten iptables:in saa toimimaan?

    kiitän näin etukäteen kaikkia jotka viitsivät asiaa minulle valaista =) T:kalzu the noob =P
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ainakin otsikkoon voisit panostaa hieman. Distro ja ongelma olis hyvä kertoa jo otsikossa.

    Itse ongelmista: (kylläkin knoppix tietämys on olematon)

    1. Mitenkä olet yrittäny "avata" tiedostoa roottina? koitas ensin siirtyä hakemistoon /boot/grub (cd /boot/grub). Sitten jollain editorilla (mitähän niitä knoppixissa on, nano, pico, vi...) avata se menu.lst

    2.Lienee viisainta asentaa knoppix uusiks ja siinä määritellä noi partitiot, se on sen verran nopea asentaa ettei kannata mitään ylimääräist kikkailla. Varsinkin jos vasta kolme päivää käytössä niin et ole kovin kerenny sitä ite säätämään.

    3. Helpoiten se onnistuu jollain front end ohjelmalla. Esim kmyfirewall, webmin, firestarter, Firewall Builder, tai joku muu.. Niitä riittää.. Myöhemmin kandee opetella scripteistä vääntämään käsin..
     
  3. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    1. Klikkaa oikealla napilla filun päältä ja valitse toiminto "configure as root" tai räppää ALT+F2 ja kirjoita 'kdesu kwrite' ja avaa ko. filu.

    2. commit, liveCD:n kautta kutista Knoppix-osiota

    3. Uusimmissa Knoppixeissa on joku palomuuri-GUI mukana. Toinen mahis on apt-get install firestarter tai guarddog
     
  4. kalzu

    kalzu Member

    Joined:
    Jun 2, 2005
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    juu kiitoksia neuvoista nyt pelittää oikein hyvin... =)))
     
  5. kalzu

    kalzu Member

    Joined:
    Jun 2, 2005
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    juu kun kerran onnistuin tossa otsikoinnissa näin mahtavasti niin voisin vielä kysyä että miten ihmeessä saan linuxissa poltettua boottaavan cdeen?
    en ollu käyttäny wintoosaa noin neljään viikkoon ja eilen se jouduin sen tekemään kun en saanut (osannut) tehtyä boottaavaa cdeetä muuten kuin wintoosan nerolla.... (harmittaa)
     
    Last edited: Jun 22, 2005
  6. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Koitappas asentaa k3b. Se on kuin Nero, hieman parempi vain..
     
  7. kalzu

    kalzu Member

    Joined:
    Jun 2, 2005
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    kiitoksia.... taas oli kyse omasta tyhmyydestäni... olihan tässä valmiina tuo k3b... ....että ihminen osaa olla sokea.... =P
     

Share This Page