Elikkäs ois tarkoituksena ostaa digikamera budjetilla 250-300e. Ja kun itellä ei oo asiantuntemusta että onko malleilla eroja ni ajattelin kysästä, jos täältä joku vaikka osaisi avittaa. Perus räpsimiseen ja mahdollisesti videokuvaukseen ois tarvetta. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Itse ostin juurikin Panasonicin Lumix dmc-tz20-mallin. Toimii hyvin ja näppäristä. Ja itse olen erittäin tyytyväinen valintaani. Mallista ilmestyi samaan aikaan myös pikkuveli malli dmc-tz18, joka on tasoltaa sama, mutta josta puuttuu esim. gps, isoveljeen verrattuna. Hyvä vaihtoehto on myös aikaisemmin markkinoille tullut dmc-tz10-malli joka on samaa tuoteperhettä ja käytännössä samanlainen kamera kuin nuo kaksi muuta, mutta jonka ominaisuudet ovat hieman matalammat ja kapeammat. Dmc-tz10 malli on voittanut EISA awardin parhaana kompakti matkakamerana. Siihen suuntaan itse kallistuisin. Helppo käyttöinen kamera ja myös videokuvaus onnistuu vain yhtä nappia painamalla.. (lisäksi vara-akun hinta suhteellisen matala (n. 15€))
Varmaa iha hyvä vaihtoehto. Sellane kysymys heräs että eikös se pikselimäärä oo aika olennainen piirre tossa kameran ostossa. Kun kummikii olis 14 tai jopa 16 mpx kameroita tohon hintaluokkaan. Ja kyseinen kamera on 12 mpx. Vai olenkos mä iha ulalla :S
Ja muutes kannattaako edes ostaa noin kallista kameraa kun halvemmissakin tuntuis olevan lähes samat ominaisuudet. Ihmetyttää vaan että mistä hinta oikeen tulee...
Pikselimäärällä ei käytännössä ole mitään merkitystä kunhan niitä on tarpeeksi. Lähes kaikilla muilla ominaisuuksilla on enemmän merkitystä ja vaikuttavat enemmän lopputulokseen. Ja mikä sitten on tarpeeksi niin se taas riippuu käyttötarkoituksesta, eli katseletko kuvasi ainoastaan tietokoneella, telkkarissa vai onko sinulla tarkoitus tulostaa kuvasi paperille ja minkä kokoisena. Esim. jo 3,5Mpx riittää normaalisti 13x18cm kuvatulostukseen, 5,5Mpx riittää A3 tulostukseen ja jopa A3 tulostukseen riittää yleensä joku 7,5Mpx. Joten mihin tavallinen pulliainen voisi tarvita yli 10Mpx:n kameraa käytännössä. Itse asiassa jos tunget liian paljon pikseleitä liian ahtaalle niin kohinahan siinä vaan lisääntyy ja kuva itse asiassa alkaa heiketä, riippuen tietysti käytetystä objektiivistä ja sen laadusta/piirtokyvystä. Lue tästä megapikselihulluudesta lyhyesti vaikkapa täältä: http://unknownpixels.com/blogi.php?kategoria=valokuvaus&id=47
samaa mieltä olen Itellä 10mb kennolla saanut hienoja A3 tulostuksia A3 jo niin iso että niinden laittamien kotana vie tilaa Mut kameroissa on suuria eroja kuvan laadussa vaikka olis saman hintainen Jos haluat kameran mahtuvan farkujen taskuun ainut hyvä on Canon_S95 Jos haluat parhaan pokkarin Panasonic_LX5 on miljoona muutakin vaihtoehto mut jos et halua lukea 100h eri arvostelu osta LX5 tai S95