Terve. Osaisko joku kertoa missä on ongelma... Eli kamera on ( mummuni )canon powershot,pari vuotta vanha. Kameran kanssa samaan aikaan ostettu myös Sonyn pikalaturi ja akkupatterit. Toimi tähän päivään saakka,nyt tuli ongelmaksi se, että ilmeisesti akut ovat aikansa eläneet, koska vaikka kuinka latasi, hetken päästä ne olivat tyhjät, hyvä jos 5 kuvaa kerkesi ottamaan. Luonnollisesti tuli ostettua uudet akkupatterit, mutta kaskummaa, niiden kanssa oli sama ongelma. Kokeiltu kahdet eri patterit eli ne eivät ole voineet olla epäkuntoisia. Kuinka tavallista on sitten laturien hajoominen? Olen ymmärtänyt ettei kovin todennäköistä, mutta siltä tämä nyt näyttää. Hauskaa on se, että vielä vanhemman oman canon poweshottini kanssa kävi aikoinaan samanlailla. Kaupasta paketissa ostettu laturi pattereineen toimi, mutta myöhemmin pattereita vaihtessa laturi ei saanutkaan niihin uusiin virtaa. Tuntuu aika oudolle, jos tiettyyn laturiin käy vaan tietyt akkupatterit....silloin ratkaisin ongelman ostamalla uuden laturin kun ei mitkään uudet patterit toimineet ja sit alkoi toimimaan. Nyt testasin sitten noita mummun akkuja ladata omalla eneloopin laturilla, ja näyttäis toimivan, ainakin toistaiseksi, räpsin tuossa ainakin 50 kuvaa ja ei vielä herjaa akun loppumista....ihmetyttää vaan se, että tää eneloop latasi vuorokauden pattereita putkeen, kunnes lopulta otin irti seinästä. Laturin sivuilla lukee, että latausaika olisi 10 tuntia, mutta tää ei näytä lopettavan ollenkaan. Tähän saakka se on sammuttanu valon ja lopettanu lataamisen kun patterit täynnä, mutta ainakin näiden kohdalla ei lopettanut lataamista lainkaan. Onkohan tässäkin joku vika... Ja enneku joku kysyy, akut ovat kyllä oikeanlaisia kameraan ja latureihin nähden. Olen kyllä aika sekaisin näiden vehkeiden kanssa, olisko jollakulla hajua mikä tässä oikeen on mättänyt? Ai niin, joskus kokeilin tuota mummun pikalaturia omia akkujani lataamaan ja kun pistin ne ladattuna omaan kameraan , se käynnistyi mutta ilmoitti samantien että virta loppu. Ja kuitenkin mummun kamerassa piisas virta tuota pikalaturia käytettäessä...nyt se vissiin joutaaki roskiin. On tää mahtavaa kun joka kerta kun akut vanhenee saa ostaa akkujen kera uuden laturinkin että saa homman pelaamaan....
En uskokaan, että osaan ratkaista ongelmasi, mutta tässä joitakin ajatuksia akuista ja lataamisesta. Kerroit varmistaneesi, että akut ja laturit sopivat yhteen. Nykyisin ei enää taida NiCd-akkuja löytyäkään, vaan kaikki ovat NiMH-tyyppisiä, kun puhutaan AA-pariston kokoisista akuista. Tuollaisten akkujen kapasiteetti on tavallisesti 2000 mAh tai enemmän. Ideaali latausvirta tuollaiselle akulle on 1/10 osa ampeerituntimäärän arvoa vastaavasta virrasta. Kun kapasiteetti on 2000 mAh, ideaalinen latausvirta on silloin 200 mA, 2500 mAh akuille taas 250 mA. Tuolla ideaalisella latausvirralla lataus kestää 14 tuntia. Nykyisenä kiireisenä aikana käytetään mielellään pikalatureita. Kasvattamalla latausvirtaa latausaika lyhenee. Samalla lyhenee myös akun käyttöikä, koska pikalataus rasittaa akkua enemmän. Eri akku- ja laturivalmistajilla on erilainen käsitys tuosta pikalatausajasta. Kasvattamalla latausvirta kaksinkertaiseksi, tippuu latausaika puoleen eli 7 tuntiin. Joku valmistaja taas tykkää, että 2,5 tuntia riittää, kun nostetaan latausvirta 1 amppeeriin (1000 mA). On hyvin mahdollista, että kaikki akkuvalmistajat eivät ole varautuneet siihen, että akkua ladattaisiin noin suurella virralla. Akkulatureissa on puolestaan omat eronsa. Kun ostaa yhdistetyn akku- ja laturipaketin, laturi on ilmeisesti optimoitu mukana seuraaville aikuille. Tosin tuostakaan ei voi olla varma, sillä kaikenlaisia pakettejahan sitä kaupataan. Tarkoitan kuitenkin sitä, että ilmoitettu latausaika koskee oheistettujen akkujen kapasiteettia. Muilla akuilla se voi olla pitempi tai lyhempi. Joissakin latureissa kaikki akut ovat rinnan, toisissa kaksi akkua on kytketty sarjaan. Jos akkujen varaustila tai kunto on erilainen, on lopputilannekin erilainen. Heikompi akku ei välttämättä ole latautunut, vaikka toinen on jo täynnä. Latureiden valvontaelektroniikassakin on eroja. Itselläni on esimerkiksi pikalaturi, joka toimii, mutta jos siihen laittaa akun, joka on täysin tyhjä, se ei ala ollenkaan lataamaan, vaan näyttää merkkivaloillaan, että akut ovat täysin ladattuja! Näissä "älykkäissä" latureissa, jotka pysäyttävät latauksen, kun akut ovat täynnä, on myös eroja. Jotkut sallivat selvän ylilatauksen, sillä kun mittaa juuri ladattuja akkuja, saattaa napajännite (kuormittamattomana) olla paljonkin yli nimellisjännitteen. Yksi asia, joka vielä pitää ottaa huomioon, on, että nuo AA-paristoilla toimivat kamerat on suunniteltu käytettäväksi nimenomaan paristoilla. Tavallisen pariston nimellisjännite on 1,5 volttia, kun taas NiMH-akun nimellisjännite on 1,2 V. Tuo 1,2 V on aika lähellä sitä rajaa, jolloin kamera alkaa varoittaa paristojännitteestä ja lakkaa sitten toimimasta. Vaikka akussa on vielä paljon kapasiteettia jäljellä jännitteen pudottua alle 1,1 V, kameran elektroniikka voi tulkita, että patteri alkaa olla lopussa.
Olisi silti ollut kiva kuulla vähän tarkemmin, minkä tyyppisistä ja merkkisistä akuista tässä oli kyse. 1pertti sitten kertoikin jo melkein kaiken nikkeli-akuista ja niiden latauksesta, mutta kerrataan tai lisätään vielä hieman. Eri valmistajien akuissa on pientä eroa niiden kemiassa. Pääsääntöisesti kaikki samantyyppiset akut latautuvat silti mukisematta kaikissa ns. yleislatureissa (joita ei ole optimoitu jonkun aivan tietyn akkumallin pikalataukseen). Mutta NiCd-akkulaturi ei useinkaan toimi oikein NiMH-akkujen kanssa. NiMH-akkuja ladattaessa valvotaan joko - akun napajännitteen käyttäytymistä (napajännite nousee jatkuvasti kun akkua ladataan, mutta laskee hieman, kun akku on täynnä), - akun lämpenemistä (kun akku ei enää varastoi energiaa, latausenergia muuttuu lämmöksi) - latausaikaa, tai sitten useampia näistä. Fiksut laturit tutkivat ainakin akun jännitteen käyttäytymistä, ja se on erilainen NiCd:lla kuin NiMH:lla, joten siitä voisi johtua, ettei lataus lopu, vaikka akku on täynnä. Laturi saattaa yliladata akun, mikä taas voi pysyvästi vahingoittaa akkuja hyvinkin nopeasti. Täyden NiMH-akun jännite on yli 1,3 V. Vastaavasti akun jännitteen ei saisi antaa laskea paljoakaan alle 0,9 V:n, sillä myös liika purkaus voi vahingoittaa akkuja pysyvästi. Yleislatureiden tyypillinen latausaika on tosiaan 10-14 h, mutta koska akkuja ladataan yleensä vakiovirralla, joka on mitoitettu niiden alkuperäisten akkujen mukaan "1/10 C" kuten 1pertti selitti, uudempien suurempikapasiteettisten akkujen lataus voi kestää selvästi kauemmin. Jos akun kapasitetti on noussut vaikkapa alkuperäisten 2100 mAh:sta uusien 2700 mAh:iin, myös oletettava latausaika kasvaa kolmisen tuntia. Monet älykkäät laturit eivät suostu lainkaan lataamaan akkua, jonka jännite on liian pieni, esim alle 0,8 V. Tästäkin voisi olla kohdallasi kyse, jos akut eivät lataudu lainkaan. Jos omistat tai saat lainaksi yleismittarin, jolla voit mitata akkujen jännitteitä, vian tarkempi etsintä voisi olla helpompaa. Akkulaturikin voi tietysti hajota siinä missä muukin elektroniikka. Esim. jo yksikin kuivunut ja siten varauskykynsä menettänyt kondensaattori tai hapettunut juotos voi estää laturia toimimasta suunnitellulla tavalla. pari vuotta on tietysti aika lyhyt aika laturin kestää, mutta huonolla säkällä...
Onko sitten vikaa laturissa vai akuissa. Itselläni oli GP Batteries laturi + akkuja. Laturi PowerBank 8h + akut GP AA 2700 mAh 1,2v Silloisella kameralla Canon PWS SX5-IS sai otettua noin 15-20 kuvaa,kun ilmoitti akut tyhjiä.Tiedä sitten missä oli vika,epäilisin akkuja tai laturia. Kun noi akut olivat ladattuja ja olivat pari viikkoa käyttämättä, niin piti ladata uudelleen,ilmeisesti vuotivat,vaikka piti olla laatutavaraa, tai sitten laturi ei niitä ladannut kunnolla. Kun sitten laitoin kameraan tavallisia AA paristoja,niin paremmin kestivät. Täytyy myös sanoa,että kyseinen kamera oli kyllä todellinen virtasyöppö. Vaikka noita GP akkuja & latureita on mainostettu ihan urakalla,niin näköjään niistäkin löytyneen sekundaa.
Tietysti akkujen välilläkin on eroja, mutta luulen, ja korostan sanaa luulen, että käytännön ongelmat pitkälti johtuvat siitä, että noiden AA-kokoisilla paristoilla ja akuilla toimivien kameroiden jännitteen tilaa tarkkaileva ohjelma on ensisijaisesti suunniteltu paristokäyttöä varten. Kun jännite laskee lähelle 1,1 volttia (arvio, ei mitattu), kameran ohjelmisto alkaa varoittaa paristojen hiipumisesta. Tavallinen paristo onkin tuossa vaiheessa selvästi vajaa, mutta akku pystyisi antamaan virtaa vielä pitkän aikaa. Erityisesti akuilla toimivaksi tarkoitetun kameran jännitteenvalvontaohjelma sen sijaan on suunniteltu tilanteeseen, jossa jännitte on pienempi, mutta se ei purettaessa laske nopeasti. Talvikuvauksessa akku tuntuu hyytyvän selvästi nopeammin kuin alkaliparisto. Vaikka mukaan ottaisi juuri ladatut akut, ei pidä unohtaa varaparistoja. Pakkasessa akuilla ei montaa kuvaa ehdi ottaa, mutta alkaliparistot pelastavat tilanteen. Tuo itsepurkautuminen on NiMH-akkujen ongelma. Käyttämättömänäkin varaus purkautuu selvästi jo muutaman viikon säilytyksen aikana. Olen lukenut uusista akkumalleista, joissa itsepurkautuminen ei enää olisi tuollainen ongelma, mutta kokemusta niistä ei minulla ole.
> Wipe ollut radioautojen kanssa tekemisissä joskus? Eipä ole, mutta akkujen latausta on muuten pitänyt miettiä. Tuli tuosta edellä kirjoitetusta mieleen, että itselläni on myös erittäin huonoja kokemuksia GP:n perus-NiMH akkupaketista. Kamera ei jaksanut niillä heti latauksenkaan jälkeen kuin ehkä 50 kuvaa ja haukuin jo kameraa virtasyöpöksi. Lisäksi parin viikon säilytyksen jälkeen kamera ei noilla edes käynnistynyt. Mutta kun käyttöön otti Sanyon (tai mikä se uusi omistaja nyt olikaan) Eneloopit ja GP:n ReCykot, kamera jaksaa helposti ottaa pari sataa kuvaa ja aina lähtee käyntiin, vaikkei kuukauteen olisi siihen koskenut. Eli itse kyllä vannon noiden LSD-NiMH:ien nimeen, vaikka kyljessä lukeekin pienemmät ampeeritunnit. Ja toisaalta "merkkivalmistajillakin" saattaa olla huonoja tuotteita. edit: Siis LSD = low self-discharge, eli niitä edellä luettuja uuden tekniikan NiMH-akkuja, joissa varaustaso säilyy vuodenkin (olikohan silloin ~80% kapasiteetista jäljellä, ei jaksa tarkistaa, mutta jotain siihen suuntaan).
Tietämys akuista viittasi siihen suuntaan. Samanlaista tietoa olen mäkin joskus 20 vuotta sitten saanut.
Kuluttajalehdessä oli viimevuonna aika kattava testi noista ladattavista akkuparistoista ja akuista.Kuluttaja.26.1.2011 En muista,mitkä arvostettiin parhaimmistoon. Testissä käytiin lävitse aika monipuolisesti paristojen sekä latureiden ominaisuuksia.
Okei eli tässä vielä tiedot tarkemmin.... Kamera: Canon powershot A590 IS Laturi: Sony ( cycle energy Ni-MH battery charger AA or AAA size ) Takana lukee viä tällästä : INPUT: DC16V 4A OUTPUT: DC1.2Vx4 7.5A(AA)2.85A(AAA) http://www.google.fi/imgres?imgurl=...dVT_mwAZHY4QSYtZSqBA&ved=0CE4Q9QEwBQ&dur=1601 ( Tuossa kuva laturista, ja kuvassa myös sonyn akut jotka tulivat laturin mukana. Nämä siis toimivat yhdessä parisen vuotta kunnes nyt akut eivät enää kestä. ( Sony AA typ 2500 mAH ) Niin juu ja tarkennuksena vielä, että laturi kyllä latasi akut edelleen, mutta ne eivät vaan kestä, vaan ovat heti tyhjät. Eli laturi ei kyllä rikki ole, latausvalo ja ääni kuuluu kyllä normaalisti ja lataa saman ajan ikuin ennenkin. Nyt on sitten uudet akut Panasonic up to 2600mAH Min 2400 mAH HHR-3XRE Ni-MH 1.2V Myyjän mukaan nämä pitäis kyllä toimia, mutta eipähän vaan virrat kestä tuolla Sonyn laturilla ladattuna. Latasin omalla Eneloop Sanyolla niin nyt kestää samat akut. On tää merkillistä...