Kannattaako ostaa n95??

Discussion in 'Yleistä keskustelua kännyköistä' started by SelectNAT, Mar 30, 2008.

1. SelectNAT

SelectNAT Member

Trophy Points:
    16
    Terppa,

Ois aikomus ostaa Nokia N95.

Kirjottakaa tänne mielipiteitä sekä käyttökokemuksia.

Niin ja vielä että, onko sitä GPS paikanninta ilmaista käyttää?

2. kalapukki

kalapukki Member

Trophy Points:
    16
    Itse olen ainakin ollut melko tyytyväinen hankitaan näin ~2kk käytön jälkeen. Sehän nyt pitkälti riippuu mihin puhelinta käyttää.

GPS-paikannus on ilmaista jos asetuksista laitat verkonkäytön pois (sovellus ei hae esim. karttoja verkosta). Tuolloin kannattaa tietysti ladata kartat esimerkiksi muistikortille, sillä tuppaa puhelimen muisti loppumaan kesken (Suomen kartasto muistaakseni ~60mb).

En viitsi alkaa sen kummempia käyttökokemuksia tähän luettelemaan, mutta TÄÄLLÄ 276 sivua käyttökokemuksia.

3. SelectNAT

SelectNAT Member

Trophy Points:
    16
    Mitäs SUN mielestä on ollu hyvää ja huonoa kerro toki tähän =)

4. Turbaani

Turbaani Regular member

Trophy Points:
    26
    Plussaa on ainakin ilmaiset nettipuhelut käyttäen N95 + wlan + fring.

5. kalapukki

kalapukki Member

Trophy Points:
    16
    Minä olen ollut tyytyväinen mm. kameraan, tuolla N95 kameralla pystyy mielestäni jo räpsimään kohtalaisia kuvia (omana vertailukohteena edellinen puhelin Nokia 6630). Myös WLAN oli eräs valintaperuste puhelinta hankittessa. Kätevä kotona surffailla netissä, käyttäen kotiverkkoa. (ilmaisen)Lisäsovelluksen avulla myös Mobiilikaistaa voi käyttää 'hotspottina', eli langattomasti surffailla läppärillä (esim. töissä) käyttäen mobiilikaistaa. Tuo ominaisuus oli erittäin tarpeellinen itselläni silloin kun läppäristä oli emolevy rikki ja USB-portit eivät toimineet. Olin myös erittäin kyllästynyt vanhassa puhelimessani olleeseen pop-porttiin, johon aina sai kuulokkeita vääntää oikein voimalla kiinni, joten 3,5mm ja 'usb-mini' liittimet ovat olleet valintani pohjalla.
    Näyttö on myös mielestäni juuri sopivan kokoinen/kirkas.
    Akku kestää hyvin, jos ei jatkuvasti surffaa netissä mobiilikaistalla tai käytä esim WLANia (syö melkoisesti akkua). Toki akun käyttöön tulee uusien firmware-päivitysten mukana usein helpotusta.

Sovelluksien kanssa on pienimuotoinen ongelma (=ohjelmien allekirjoittaminen) yleisesti S60v3-alustan kanssa, mutta itse olen saanut haluamani lisäsovellukset hyvin toimimaan. Ja sovelluksia on tarjolla paljon.
    Nokia Maps-sovellukseen olen ainakin itse ollut erittäin tyytyväinen, vaikka hiljakkoin firmware-päivityksen mukana poistui seuranta-ominaisuus. Kätevää, kun lähtee jossain hieman oudommassa paikassa käymään eikä tarvitse raahata karttaa mukana yms.

Siinä nyt osa mielestäni tärkeistä/hyvistä seikoista.

6. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Niin siis sovellusten allekirjoittamisessa pitäisikin olla ongelmia, koska allekirjoittamattomia ohjelmia ei ole tarkoitettu kuluttajille. Se allekirjoitusmekanismi mitä ihmiset nyt käyttävät noihin joihinkin ohjelmiin on tarkoitettu ohjelmien kehittäjille, ei kuluttajille.

Ohjelman kehittäjän pitäisi allekirjoituttaa ne ohjelmat symbianilla, joka tarkistaa ettei niissä ole mitään haitallista roskaa. Hyväksynnän jälkeen ne toimisivat kaikilla. Suurin osa ohjelmistahan on toki symbian signattuja.

Omasta mielestäni tuo kuluttajien oma allekirjoittaminen pitäisi tehdä lähes mahdottomaksi ja helpottaa varsinaisen allekirjoittamisen prosessia, niin kehittäjillä olisi suuremmat paineet allekirjoituksen hoitamiseen kunnolla.

7. kalapukki

kalapukki Member

Trophy Points:
    16
    Näinhän se, omasta mielestäni tuossa asiassa on juuri hyvä ja huonot puolet. Allekirjoittamisen tekeminen mahdottomaksi parantaa tietoturvaa, mutta taas toisaalta avoimenkoodin (ilmaiset) ohjelmat tulevat tavallisille pulliaisille lähes mahdottomaks hankkia.

Kiitos kuitenkin että tarkensit hieman asiaa, jäi taas _hieman_ sekavaksi nuo omat löpinät kun kiirressä koitti kirjoitella.

8. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Ilmaisten ohjelmien kehittäjät voivat allekirjoituttaa ohjelmat ilmaiseksi symbianilla, joten se ei vaikuta asiaan mitenkään. Ilmaiset ohjelmat pitäisi allekirjoituttaa aivan samalla tavalla kuin maksullisetkin. Tälläkin hetkellä suurin osa ilmaisista ohjelmista on allekirjoitettu. Taitaa olla vain kaksi kehittäjää jotka eivät ole saaneet/jaksaneet allekirjoituttaa ohjelmiaan.

Eli ohjelman hinnalla ei ole tuon kannalta mitään merkitystä. Taloudellisesti hankalin tilanne on kehittäjillä, jotka haluaisivat tehdä 1e ohjelmia. Tällöin he joutuvat maksamaan allekirjoituttamisesta, mutta eivät saa kunnollisia tuloja niiden kattamiseksi.

edit: Tuossa vähän listaa ilmaisista ohjelmista jotka on asiallisesti signattu. Osa niistä on avointakin...

Last edited: Apr 2, 2008
  9. SelectNAT

SelectNAT Member

Trophy Points:
    16
    Kiitos, nyt olen taas astetta viisaampi =)

Vielä kysyisin, että mistä lataan Suomen, Viron ja Ruotsin kartat siihen GPS paikantimeen?

10. etzka326

etzka326 Regular member

Trophy Points:
    26
    Open singed sivusto signaa ohjelman helposti ja ilman sovellusta ,Tässä....jos ette tienneet.

11. kalapukki

kalapukki Member

Trophy Points:
    16
    Nokia Maps

12. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Lataa tuolta Map Loader, asenna se, käynnistä kertaalleen puhelimesta Nokia Maps (ellet ole tehnyt sitä aikaisemmin) ja liitä puhelin tietokoneeseen tiedonsiirtotilassa (tai massamuisti) kun Map Loader niin pyytää.

13. SelectNAT

SelectNAT Member

Trophy Points:
    16
    Ostin juuri N95:sen ja olen vielä tähän mennessä erittäin tyytyväinen, toivottavasti jatkossakin =)

Nyt on Skandinavian kartatkin puhelimessa! Kiitokset teille.

14. Demus

Demus Regular member

Trophy Points:
    26
    Eikö se käyttäjä osaa sitten itse päättää mitä se puhelimeensa asentaa ja mikä on luotettava sovellus? Tarvitaanko siihen välttämättä joku päättämään käyttäjän puolesta? Minusta tämä on käyttäjien arvostelukyvyn aliarvioimista.

Jos ostan 500-1000€ kännykän, niin en todellakaan halua tapella vielä sovellusten varmenteiden kanssa. Toivottavasti joku murtaa tonkin "ominaisuuden" kohta.

Itseasiassa tiedän miten puhelin saadaan asentamaan kaikki ohjelmat, mutta se vaatii toistaiseksi vähän liikaa insinööritaitoja ja säätämistä (puhelinsoftan päivityspaketin hexamuokkausta ja tiedosto on Z:\System\data\swipolicy.ini).

Last edited: Apr 6, 2008
  15. Tomba_76

Tomba_76 Regular member

Trophy Points:
    26
    Aihetta sivuten. Onko n95 ja n95 8gb muuta eroa kuin tuo muistin koko? Tietty hinta..?

16. kalapukki

kalapukki Member

Trophy Points:
    16
    Akku kai hieman parempi 8Gb mallissa, luonnollisesti 8gb mallissa enemmän tuota sisäistä muistia, mutta lisämuistia ei ole hankittavissa (tarviiko enemmän kuin 8gb?). Aika hyvän kuvan saat "eroista" kun Nokian sivustolla pistät vertailuun nuo luurit. Linkki.

17. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    8GB:ssä on isompi näyttö.

18. kalapukki

kalapukki Member

Trophy Points:
    16
    Fyysisesti juu, muutaman millin, mutta resoluutiohan on sama kuin "perus" 95:ssa.

19. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26

Share This Page