Eli ongelma on tämä: minulla on Asus -merkkinen kannettava johon ilmestyi yhen äkin ääniongelma. äänet kuului ensin normaalisti koneen omista kaiuttimista, mutta sitten¨käytin etupaneelin kuulokeliittimessä tavallista nappikuuloketta, ja sen jälkeen ei ole kuulunut koneen kaiuttimista. Kyseisistä kuulokkeista äänet kuuluvat kyllä, ja nyt on kyse kaikista äänistä, musiikista ja internetin äänistä. Olen kaikkeni yrittänyt, säätänyt äänenvoimakkuutta ja koettanut saada selville olenko kenties näpännyt itse jonkin asetuksen päälle, jonka vuoksi äänet ei kajareista kuulu, vai iskikö koneeseen vain jokin vika? Aikaisemmin on toiminut, jos olen halunnut kuulokkeilla kuunnella olen vain kytkenyt ne koneeseen ja irroittaessani kuulokejohdon on ääni siirtynyt tietokoneen omiin kaiuttimiin. Missä siis vika? Toivottavasti joku osaisi auttaa avutonta.
Hei, valitettavasti tuo vika on todennäköisesti kuulokeliitännässä. Vika yleensä piilee siinä että sensori mikä haistaa kuulokeplugin jää jumiin eikä täten kaiuttimista tule ääntä ulos. Jos läppärissä on esim Realtek HD Audiohallinta ohjauspanelissa, sieltä voi tarkistaa kätevästi onko a-jakki päällä vai ei. Jos on, niin tulee tarvitsemaan huoltoa. Tuurilla voit ehkä saada korjattua veivaamalla kuulokeliitintä sisään ulos kunnes se tokenee, mutta yleensä se jää jumiin seuraavalla kerralla yhtälailla.