Kannettavan jäähdytin

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by lassipp, May 10, 2011.

1. lassipp

lassipp Member

Trophy Points:
    16
    Verkkokaupasta kattoin,että kannettaville on näitä jäähdyttimiä. Suora kysymys,onko kellään kokemuksia niistä ja onko niistä mihinkää?

Kiitosta!

2. zipperi

zipperi Regular member

Trophy Points:
    28
    No mitä olen nähnyt kommentteja, pari astetta ainakin laskee lämmöt - parhaimmillaan jopa 5 - 10. Itse olen tyytynyt nostamaan etuosaa lisäjaloilla sentin - pari ja takaosaa liki 5 cm; auttaa aika lailla.

3. duecon

duecon Regular member

Trophy Points:
    26
    Jos meinaat vain nostaa ilmaan niin tälläset, nämä tai nämä.

Tietysti jos haluat tuulettimella, niin sellaisiakin alustoja on. Mutta kuten zipperi sanoi, pelkkä laitteen nostaminen hiukan korkeammalla riittää hyvin ja kun välillä putsailee pölyjä pois niin aina viileänä pysyy. Suosittelisin mieluiten jotakin noista palikoista joilla nostaa ylös, ei kallista, mut tehoaa kyllä.

4. sidrend

sidrend Regular member

Trophy Points:
    46
  5. aba120

aba120 Regular member

Trophy Points:
    46
    Last edited: May 10, 2011
  6. willeku

willeku Member

Trophy Points:
    11
    Moro!

Saattaa olla aika Mac kaiveri viritelmä, mutta ite käytän
    läppärin jäähdytyksen semmosia kylmäkalleja. N. 0.7 cm paksuja
    ja pinta-ala on saman kokonen ku läppärin pohja.
    Oon tehny sillee, että jos on pitempään läppärillä nii ottaa sen siihe
    pöydällä läppärin alle ja laittaa läppärin etuosaan jonkun esineen,
    että se on noin 5cm pöydältä. Idea on siinä, että läppäri imee viileätä ilmaa
    jäälevyn ja pohjan välistä.
    Viritelmä on todella halpa! Noin 2e.
    Eikä lämmöt takuulla nouse liian korkealle.

Mitäs kelaatte tommosesta. Onko liian hazardi?

Ps. Tulkoot vaikka lämmin kesä, sillä mä oon varautunu :D

7. lassipp

lassipp Member

Trophy Points:
    16
    No siis eile imuroin paineilmalla ja imurilla pölyt ja se auttoi! ja oon mulla on itse asiassa ollu koko ajan kaks kiekkoo vierekkäin läppärin alla nii nostavat ylä viistoon sitä.
    Oon kyllä miettiny sitä jäähdytintä ja tän sidrendin suosittelemaa tuotetta on muuallakin suositeltu,mitä oon kattellu.
    Mutta tää kylmäkalle juttu vaikutti mielenkiintoiselta. Laitatko sä siihe kylmakallen ja läppärin välii jonku levyn ym vai pistätkö vaa läppärin siihe päälle?

8. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Kylmäkalleilla saa pöydän märäksi, kun ilman kosteus tiivistyy kylmään pintaan, ja kasvattaa sähkölaskuaan, kun niitä jäädyttelee, mutta muuten en keksi erityistä ongelmaa niiden käytössä. Luulen tosin, että alapuolinen puhallin olisi koneelle tehokkaampi viilentäjä kuin kylmävaraajat.

9. Themu

Themu Active member

Trophy Points:
    78
    hmm, otetaan esimerkki. jos on pakastin missä on jauhelihaa ja pakastin missä on jauhelihaa ja jäätelö, miten tämä jälkimmäinen vie enemmän sähköä kun pakastin käy kokoajan samalla teholla? pointtina elikä jos heität kylmäkallen pakkaseen niin sähkö lasku kohoaa ainakin miljoonalla eurolla?

Last edited: May 11, 2011
  10. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Tuollaisella pakastimella sähkönkulutus olisikin vakio. Pakastin kuitenkin käy vain silloin, kun termostaatti sitä käyttää, ts. lämpötila nousee säädetyn yläpuolelle. Mitä enemmän ovea availee ja pakastimeen laittaa lämmintä materiaa, sitä enemmän lämpötila tietysti nousee. Sähkölaskupohdinnan kannalta hankalampi tilanne on esim. talvella käyvä pakastin, joka siirtää lämpöenergian jauhelihapaketista sisäilmaan, jota muutenkin lämmitettäisiin jollain tavalla. Tässä tapauksessa kustannusten kannalta olennaista on jääkaapin hyötysuhde ja lämmitystavan hinta. :) Kesällä energiaa kuluu enemmänkin huoneilman jäähdyttämiseen, joten silloin sähkölasku kasvaa "tavallista" enemmän. Kuinka paljon, on asia erikseen. Sori OT.

11. willeku

willeku Member

Trophy Points:
    11
    Unohdin mainita, että laitan pöydälle ensin pyyhkeen joka imee kosteuden.

12. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Axu_ käytännössä jo vastasikin. Alkuperäisen kysyjän ideassa kulutus tulee siitä, kun joka ilta laittaa lämmenneet kylmäkallet pakastimeen, joka joutuu ne sähköenergialla jäähdyttämään. Lisäksi vaikuttaa tietysti jokainen oven avaus. Läppäriä joutunee jäähdyttämään erityisesti kesällä, jolloin pakastimen huoneeseen siirtämä lämpö on vain haitaksi. Ilmastoidussa talossa lisälämpö tosiaan lisää vielä ilmastoinninkin (jäähdytyslaitteen) sähkönkulutusta, mikä ainakin osaltaan syö mahdollisen talviaikaisen hyödyn.

Vastapainona voi toki todeta, että myös puhallinjäähdytys kuluttaa sähköä ja lämmittää siten huonetta.

13. Themu

Themu Active member

Trophy Points:
    78
    selvä juttu :D mutta mielestäni ei ole oleellista huomioida kustannuksissa paria oven avausta.

14. Nikotiko

Nikotiko Regular member

Trophy Points:
    26
    Typerää alkaa nussimaan pilkkua siitä, että kuinka kamalat sähkölaskut tulee kun muutaman kalikan laittaa sinne. Vähän sama niinkuin etsisi vikaa täydellisestä.

15. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Tämä menee nyt sitten ihan OT:ksi.

No ei siitä varmaan kovin merkittävää sähkölaskua saa aikaan, vaikka pakastimen ovea välillä aukoo. Riippuu tietysti myös pakastimesta, paljonko ilmaa vaihtuu oven avauksessa, samoin siitä kuinka pitkään ovea pitää auki. Arkkupakastimessa ilman vaihtuminen lienee erilaista kuin kaappipakastimessa, ja kaapeissakin on eroja mm. hyllyjen erilaisten laatikoiden tai kansiratkaisujen aiheuttamana.

Joka avauksella kaapiin pääsee tietysti myös kosteutta, jonka poistaminen vie sähköä. Ja lämpöä siirtyy myös säteilemällä, eli kaapin sisäosat lämpenevät muutenkin kuin vaihtuvan ilman aiheuttamana. No, oikeasti lienee tosiaan aivan turha näitä enempää edes miettiä.

Mutta jos kuitenkin uteliaisuudesta kertaisi koulufysiikkaa ja laskisi vähän suuruusluokkaa...

Esim. meidän keittiön täyskorkean kaappipakastimen vaihtuva ilmatilavuus näyttää nopeasti arvioiden olevan 160*50*1 cm^3 eli n. 8 litraa. Jos sen avaa joka päivä ylimääräisen kerran aamun illoin eli 700 kertaa vuodessa, on vuoden aikana vaihtuva ilmamäärä noin 5600 litraa eli 5,6 kuutiota.
    Jos kylmän ilman tiheys on 1,3 kg/m3, ilmaa vaihtuu vuodessa n. 4,3 kg. Ilman ominaislämpökapasiteetti on 1 kJ/kg*K, joten 4,3 kilon +20 asteisen ilmamäärän viilennys -20 asteiseksi vaatii 4,3 * 1 * 40 = 172 kJ. Joule oli kai sama kuin wattisekunti ja wattituntihan (Wh) on 3600 Ws, joten 172 kWs vastaa n. 50 wattituntia eli 0,05 kWh:ta. Vaikka pakastimen kompuran hyötysuhde olisi surkea, tuo tekee silti rahassa alle sentin per vuosi.
    Eli jos nyt laskin yhtään oikein, olet aivan oikeassa siinä, ettei oven avaamisilla ole mitään rahallista merkitystä.

16. Themu

Themu Active member

Trophy Points:
    78
    alle sentin per vuosi :D no ei se hirveen kallis jäähdytys tapa ois.

17. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Niin, siis tämä oli pelkkä pakastimen oven avauksien aiheuttama lasku. Veden jäähdyttäminen pakastimessa kuluttaa sentään enemmän.

Mutta yllättävän vähän tuosta tuli tulokseksi, olisin luullut jo oven avauksenkin vievän enemmän.

Share This Page