Kannettavan taustavalo

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by Timpeee89, Nov 14, 2011.

1. Timpeee89

Timpeee89 Member

Trophy Points:
    11
    Kyseessä on siis yli 10 vuotta vahna läppäri jonka olen saanut aina jollain taikatempuilla toimimaan. Noin 2 vuotta sitten näytön taustavalo paloi loppuun, eli muuttus punertavaks ja lopulta pimeni kokonaan. Noh, macgywerina, otin näytön muovikuoret irti ja laiton normaalin pöytävalon näytön taakse ja johan näki taas ja näin oon käyttäny tätä läppäriä tähän päivään saakka. Mutta, tänään päivällä rupesin ihmettelemään et miks tästä näkee näin hyvin ja huomasin et taustavalo oli herännyt takas eloon. Tunnin käytön jälkeen kylläkin se kuoli uudestaan. Joten ajattelin et jos sais vielä kuntoon tuon. Joten herää muutama kysymys:

Voiko olla et olis vaan kosketushäiriö? Missä tää valo sijaitsee tarkalleen? Onkos tuo vaikea vaihtaa ja mitä maksaa?

2. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    Taustavalo sijaitsee näytön sivuilla erinäisten teippien ja kalvojen takana ja on erittäin vaikea ellei mahdoton vaihtaa edes suhteellisen siististi ja maksaa mansikoita (suurimpia ja harvinaisimpia) sahramilla (eli paaaaljon) jos jostain niitä sopivia kylmäkatodiputkia löytää.

Parempi ja halvempi vaihtoehto on vaihtaa koko näyttöpaneeli.
    Toinen vaihtoehto on vaihtaa taustavalon invertteri.

Koneen tyypillä voi löytää varaosanumeron valmistajan sivuilta ja sillä hakemalla voi löytää vielä jostain noin vanhat osat...

Mahtaa olla tooosi paljon tunnearvoa tuolla koneella....

T: Vesku

3. Timpeee89

Timpeee89 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos vesku sulle ja motto on et mikä toimii niin ei ole rikki :D ja jos vielä kaiken kokeman jälkeen jaksaa toimia niin pakko on yrittää elvyttää

Mut ihmettelen kyl vieläkin tuota että valo kuitenkin toimii hämärällä valolla vaikka oli jo palanut 2 vuotta sitten loppuun, et voiko se muka olla vaan kosketushäiriö?

4. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Kosketushäiriö, siis vaikka kylmäjuotos, olisi mielestäni ihan mahdollinen kuvailusi perusteella. Vika voi tosiaan hyvin olla myös itse putkissa tai putkien sähkönsyötössä eli vps358:n mainitsemassa invertterissä. Yleensä kun putkia on enmmän kuin yksi, niin jos kaikki pimenivät kerralla, kuulostaisi enemmän sen syöttöelektroniikkan vialta.

Kylmäkatodiputkia voi löytää ilmaiseksikin esim. purkamalla jonkun hajonneen ja hylätyn läppärin, jos vain jostain saa käsiinsä. Ja ainakin HP:llä on sivuillaan aika hyvät ohjeet monen läppärimallin purkamiseen. Vaikkapa Googlella voi löytää tavallisen käyttäjän huolto-ohjeen lisäksi täydellisemmän "service manuaalin".

Jos itselläni olisi aikaa ja intoa ryhtyä vastaavan korjausoperaatioon, tutkisin varmaan mahdollisuutta korvata putket LEDeillä.

5. Timpeee89

Timpeee89 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos tästä, täytyypi kattoa mites nuo valot tuolla on, tällä hetkellä valot on punertavat ja vilkkuu perkuleesti, eli merkkejä siitä et olis entiset, mutta vois kattoa herjalla et jos sattuis löytymään jostain purkukone tai sitten uudet osat

Ja vipe2000, oon miettiny tota samaa noista ledeistä, kun kerta pelkällä pöytävalolla näytön taustalla saa jo aika hyvän näkyvyyden, miinuksena tietysti että kaikki johdot yms näkyy varjoina ja valo ei oo tasanen. Mutta tässähän mulla on aikaa niin voisin koittaa tota ledisysteemiä.

Share This Page