Uskoakseni tämä on oikea kesustelualue kysyä tämä kysymys. Miten Windows Xp:ssä hoituu minkä tahansa kansion koon rajoittaminen? Nyt en tarkoita C-asemaa tai Program Filuja tai edes Windows kansiota. Tarkoitan ihan tavallista kansiota, kuten esim. Uusi kansio. Olen yrittänyt googlettaa erilaisilla hakusanoilla ja etsiskellyt foorumeista, mutta ei ole mitään suoraa vastausta ollut tähän mennessä. Joillain palstoilla on ehdotettu erilaisia ohjelmia, kuten Check Quota 2 (15 pv. käyttöraja), ilmainen FolderSize. En ole kokeillut tuota Check Quota, mutta FolderSize kokeilin ja huono oli. Tarkoituksenani on vain kokeilla että miten tuo kansio koon rajoittaminen onnistuu, niin ettei kansioon, asetetun rajan jälkeen voi lisätä tavaraa. Jos siihen tarvitaan ohjelma, niin kertoisitteko sopivan. Käyttikseni on siis Windows Xp Media Center, suurinpiirtein Xp Pro:n kanssa samat asetukset. Olen käynyt Xp:n valikot ja muut paikat läpi, muttei ole selvinnyt mitään.
Tässä parilinkkiä kansion rajoitukseen.. http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/topics/win2003/quotas.mspx http://support.microsoft.com/kb/183322/fi alempi W2k:lle mutta XP:ssä muistaakseni samallalailla
Kiitos neuvosta. Kuten sanoin, en tarkoita C: -asemaa tai muutakaan asemaa, vaan yksittäistä kansiota. Esim. Olen luonut kansion Rajattu koko ja haluaisin rajoittaa sen enimmäiskokoa, niin ettei sinne voi tallentaa tietoa kuin esim. 3 Gt. Miten tuo koon rajoittaminen kävisi helpoiten ilman koodaamista. Jos jotain ohjelmaa tai laajennus tarvitsee asentaa niin nimetkää. Kyse ei ole palvelin käytöstä, vaan ihan haluaisin vain tietää miten tuo rajoituksen asettaminen käy helpoiten.
kerrotko mihin käyttöön rajoitusta haet? itse käyttänyt rajoitusta webserverillä jossa käyttäjällä omakansio johon pääsee ftp:llä. ja kansion koko rajoitettu 200Mt. rajoitus tehty juuri tuolla systeemillä että asemaan käyttäjälle rajoituskoko ja sen jälkeen tehdään kansio ja oikeudet vain kyseiseen kansioon.
Minulla on samanlainen tarkoitus kuin sinulla. Eli aion laittaa FTP-palvelimelleni kansion käyttäjälle ja haluaisin rajoittaa kansion enimmäis kokoa. Tuo on hieman epäselvää... "...asemaan käyttäjälle rajoituskoko ja sen jälkeen tehdään kansio ja oikeudet vain kyseiseen kansioon..." Eikös se kiintiö toiminto rajoita vain halutun käyttäjän mahdollisuutta tallentaa esim. C: -asemalla tietoa. Eli esim. 2 Gt rajoitus, niin tietty käyttäjä ei voi tallentaa tietoja enempää C: -asemalle. Ja kun olen kiintiön tehnyt, niin mitä oikeuksia pitäisi antaa ja miten oikeuksien antaminen rajoittaa kokoa, sehän rajoittaa vain pääsyä tiettyyn kansioon. Teenkö siis kiintiön C: -asemalle? Jos voisit vielä vastata noihin tarkemmin, niin varmasti asia minulle selviää. Nyt tiedän että keskustelemme samasta asiasta, eli kansio koon rajoittamisesta FTP palvelimella. Tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa neuvojasi, mutta olen vielä hieman hakoteillä.
Kiintiö voi olla muissakin asemissa. minulla tehty näin.. j:/wwwroot/users/käyttäjä_nimi/ <-kansio johon käyttäjällä oikeus ja samalla "kotikansio", eli ftp:llä käyttäjä menee suoraan tuohon kansioon. j: -asemalla kiintiö samalle käyttäjälle.
Nyt ymmärän mitä tarkoitat. Teen kuten neuvoit. Uskon että onnistun, koska nyt ei ole mitään epäselvää. Kiitos avustasi. Ilmoitan jos nyt sattuisi tulemaan ongelmia.