Tere! Ostin tuossa kesällä Jimmsiltä ensimmäistä kertaa itse komponenteista koneen ja kasasin sen itse. Koneen kasaamisen (ja lukuisten ongelmien) jälkeen sain koneen toimimaan siihen pisteeseen, että pääsin asentelemaan tarvittavat kamat ja pelit koneelle. Ongelmana on kuitenkin heti kasaamisen jälkeen alkaneet kaatuilut. Kaatuilu on kuitenkin sen verran epäsäännöllisen säännöllistä, että en ole aikaisemmin vaivautunut kysymään apuja keltään ja olen koittanut itse aina vtutus päissäni keksiä, että missä vika on. Kaatuilut tapahtuu siis pääosin pelatessa ja leffoja katsellessa. Kuva siis pysähtyy täydellisesti eikä mikään nappi eikä hiiri toimi. Äkkiseltään veikkasin, että vian täytyy olla ylikuumenemisesta tai muistista kiinni. Sekä prosessorin, että näytönohjaimen lämmöt pysyvät kuitenkin normaaleina (vertaillut muiden ihmisten lämpöihin samoilla osilla) ja muistin testasin Memtestillä ilman tulosta. Oudon tästä kaatuilusta tekee sekin, että se tapahtuu täysin satunnaisesti ja joillain peleillä ei ollenkaan ja joillain useammin. Esimerkiksi BF3 ei ole tainnut kaatua kertaakaan kun taas vanhemmat ja vaatimattomammat pelit saattavat kaatua monta kertaa tunnin sisään. Joskus kaikki pelit pyörii useita tunteja putkeen ilman mitään ongelmia ja joskus kaatuilu tosiaan tapahtuu useamman kerran tunnissa. Välillä saattaa olla jopa pari päivää väliä kaatuilussa. Olen siis tutkinut koneen lämmöt, muistin ja päivittänyt ajureita yms, mutta vika ei tunnu loppuvan. Olisiko teillä mitään ehdotuksia? Prossu: AMD Phenom II X4 965 Näyttis: Nvidia GeForce GTX 560 Ti 448 cores Muistia 8 GB Poweri: High Current Gamer ATX 520W Emo: Asuksen M5A-88-M EVO
Olet voinut laittaa konetta kasatessasi jtn huonosti kiinni tai vastaavaa? kannattaa tarkistaa. Ja näyttiksen ajurit kannattaa katsoa. Tai onko jtn muita päivityskiä jäänyt asentamatta?
Olen kokeillut kiinnittää ainakin molemmat muistikammat uudelleen, ei vaikutusta. Näytönohjaimen ajurit päivitin juuri pari päivää sitten. Oon myös koittanut tarkistella muitakin päivityksiä aina BIOSista hiiren ajureihin asti muttei ole niillä kaatuilut loppunut. Olisiko jotain tiettyjä ehdotuksia kuitenkin, mikä olisi voinut jäädä päivittämättä? Olen täysin avoin kaikille ehdotuksille! Eilen pelailin aamusta Far Cry 3. Ensimmäisen tunnin sisään kaatui 2 vai 3 kertaa ja tämän jälkeen loppu päivänä ei kaatunut enää ollenkaan vaikka pelasin vielä illemmallakin useamman tunnin. En voi ymmärtää.
Muistit on siis testailtu memtestillä ja virheitä ei ilmoitellut. Voisiko vika olla jossain BIOS asetuksissa? Esimerkiksi RAM voltaget päin mäntyjä tai vastaavaa?
Mitä sanoo CPU-Z motherboard-kohdassa, lähinnä bios versiota? http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_tiedot/cpu-z.cfm Uusin biosversio löytyy täältä -> http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A88M_EVO/#download Lupaavat ainakin stabiiliutta ym. hyvää ja kaunista. Jos ei apua niin sitten melko varmasti nuo nitä BPVestkin ehdotti.
Itselläni on muutaman vuoden ikäisessä koneessa aika lailla täsmälleen sama vika. On koitettu uudelleenasennusta, lämmöt pysyy kurissa, muistit on testattu ja vaihdettu ja testattu uudelleen. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa powerin. Aika arvauksilla mennään, mutta poweri nyt on muistien jälkeen helpoin vaihtaa. Ilmoittele jos löydät vian omastasi, jos vaikka auttaisi täälläkin.
Powerina oli Coolermasterin 550W. Vaihdoin eilen tilalle XFX:n 500W powerin, mutta eipä ollut siitäkään mitään apuja. Kaapissa on vielä toinen samanlainen prosu ja DFI:n infinity dark emo, jotka vaihtuu siis seuraavaksi käyttöön. Sen jälkeen vaihdettavissa on enää näyttis ja kovo, kaikki muu on jo kertaalleen vaihdettu sen jälkeen kun tuo jäätyileminen alkoi.
Tänään sain vasta vaihdettua, näin aluksi ainakin näyttäisi pelittävän, mutta lopullinen totuus selvinnee huomenna. Sen verran vielä tuosta vaihdosta, että koneeseen tuli vanha DFI Infinity dark emo ja DFI ei enää tarjoile kyseiseen emoon ajureita, joten jouduin änkkäriksi laittamaan hyllyssä lojuneen sound blasterin. EDIT:: Eilisestä asti ollut kone aikast kovassa käytössä ja hyvin tuntuu toimivan. Siitä en sitten tiedä oliko prosu vai emo lahonnut (emossa ei päällepäin näy mitään pulleita konkkia yms.)