Kertokaapa kumman ottaisitte, ATI Radeon 9500Pro vai GForce Ti4600..? vai sitten Radeon 9700Pro (n. 400€). Eli nVidia vai ATI.. No entä Pentium 4 NW 2.4Ghz vai AMD Athlon XP 2700+ 2.2Ghz..? Miks noissa AMD:n prossuissa on megahertzejä nii "vähä" ja tehoja kuitenki mun tietääkseen suurinpiirtein saman verran ku Inteleissä..? Eli Athlon XP:issä vaan jotain 2.2Ghz ku P4:sia on jo jotain 3Ghz.. Ja minkä merkkinen ois hyvä ja suht. hiljanen CD-RW+DVD Combo-asema, LG, Sony, Samsung vai mikä...??? Ja käyttis, XP Home Edition vai Xp Professional? 98SE on täs konees... Ku pitäs hommata uus kone ja on niin paljo noita vaihtoehtoja... kertokaa kokemuksista..!
Ota Radeon 9500 Pro jos jostain vielä sitä saat. Sitten toi AMD Intel homma johtuu suoritinarkkitehtuurista. Eli noi suorittimet eivät todellakaan ole samanlaisia. Tohon CD-RW+DVD juttuun Liteon ja LG ovat olleet suosittuja. Home vai Pro juttuun että Home on halvempi ja Prossa ei oikeasti ole mitään mitä tavallinen käyttäjä jäisi heti kaipaamaan. Eli riippuu sun rahoista toi koneen osto. Jos budjettia on vähän eli alle 1000 euroa niin osta AMD 2000+ ja Nforce2 emolevy(Abit,Asus tai msi ja mieluusti Deluxe malli). 2x256@400 muistia ja sitten vaikka Radeon 9700 non pro tai joku Gforce 5600 malli. Osta liikkeestä samalla OEM windows XP home sen saa halvalla "kylkiäisenä" (eli tota OEM mallia saa myydä vaan koneen mukana mutta siinä ei ole mitään eroa Ei OEM malliin). 19 Näyttö ja just tollanen CD-RW+DVD combo. 80 Giganen kovalevy riittää alkuun ihan hyvin. Jos rahaa on enemmän ja haluja sijoittaa niin Pentium 4 2.4GHz HT ja toi 800 väylällä ja siihen sopiva joku emolevy mieluusti kanssa Deluxe.
Kuppikuntaa löytyy puolustamaan sekä ATI:n radeoneita että nVidian Geforce -näytönohjaimia. Periaatteessa erot ovat kuitenkin pieniä ja valintoja tehdään enemmänkin tunnepohjalta. 2D-kuvanlaatu saattaa olla radeoneissa hiukan parempi, toki nVidiakin on kehittynyt sitten Geforce ja Geforce 2 -sukupolvien. Erot ovat siis pieniä, eikä 3d-laadussa voi sanoa olevan suuriakaan eroja mikäli vertaillaan toisiaan vastaavia radeon ja geforce -näytönohjaimia. TV-ulostulo on se mikä saattaa ratkaista valinnan joidenkin kohdalla. Atin näytönohjaimissa on tunnetusti hyvälaatuinen ja helppokäyttöinen tv-ulostulo. Tokipa eroja on hiukan riippuen valmistajasta. Kuitenkin geforce-ohjaimissa päästään melkeimpä samaan tulokseen käyttäen tarkoitukseen sopivia apuohjelmia (esim. TVtool). Radeon 9700pro:ta en itse ostaisi, hinta on suolainen 9700 non-prohon verrattuna (200-250€). Ero on kuitenkin mitätön, ilman prota olevan ohjaimen kun saa ohjelmallisesti lähes pron tasolle kaikissa mittapuissa mitaten. 9700 kohdalla on vain aikamoisia saatavuusongelmia ja se on ihan tuurinkauppaa jos sellaisen jostakin löydät. 9800 on vielä myös niin hinnan kiroissaan, että sitä ei voi oikein suositella jos ei ole tarpeeksi löysää rahaa käytettävissä. Pentium ja AMD vastakkainasettelu kerää myös kannattajia kumpiinkin leireihin. Itse kuitenkin suosittelen AMD -prosessoreita niiden hinta-laatusuhteen vuoksi (verraten P4:iin) Toki tasoero on kutistunut, mutta mikäli mahdolliset lämmöntuotto-ongelmat eivät pelota, suosittelen AMD:n prosessoreita. Kunnollisella prosessori- ja kotelotuulettimilla varustettu keskusyksikkö on kyllä aivan vakaa ja käyttökelpoinen, vaikka sisällä olisi AMD:n prosessorikin. Combopolttavien merkki on melkein makuasia, samalta hihnalta ne osat suurimmaksi osaksi tulevat. Tietysti takuuajat ja hinta kannattaa ottaa kriteereiksi poltinta valittaessa. Yhtäkaikki kulutustavaraa polttavat ovat kuitenkin. Itse valitsisin Plextorin, Lite-onin tai LG:n, mutta kuten sanottu ei sillä merkillä ole niin väliä tässä tapauksessa. Käyttöjärjestelmistä puhuttaessa XP on mielestäni ensimmäinen toimiva Windows-käyttöjärjestelmä, ja versioista suosittelisin PRO:ta. Sekä Home että Pro ovat kumpikin sata kertaa parempia kuin edeltäneet käyttöjärjestelmät, mutta Pro:ssa on tiettyjä etuja Homeen nähden (esim. verkkopuoli), ja hintaero ei kuitenkaan ole kovin valtava, joten suosittelen hankkimaan Pro-version. Eriäviä mielipiteitä varmasti löytyy, ja varsinkin halvempien komponenttien ja lisälaitteiden kohdalla (polttavat, mustesuihkutulostimet, nykyisin jopa kiintolevyt) kohdalla takuu ja hinta on tärkeimmät kriteerit, eivät ne kauaa kestä kuitenkaan.
Näytönohjaimista itse suosittelisin atin kortteja, vaikka nopeus ero on mitätön normaalikäyttäjälle (ainakin toistaseks, pelit kehittyy vaan graaffisesti jatkuvasti =P) tuppaa ainakin uusimmat (FX-perhe) nvidian ohjaimet käymään kuumana, ja muistaakseni noissa gf4 luokan ohjaimisssakin oli järeempi tuuletus kuin atilla nykyään... tosin en äänen tasosta itse osaa sanoo tarkemmin gf2 käyttäjänä =) Intel vs amd on jo hieman vaikea asia, kumpikaan ei oikeastaan ole toista parempi kun kehitys suuntakin menee melkein vastakkaisiin suuntiin (intel: 32bit hyperthreadning; amd: 32-64bit). Itse kun olen tässä suunnitellut jo jonkin aikaa koneen päivitystä niin on tota prosessori asiaa tullu seurattuun. Tällä hetkellä intelin prossut on parhaita, jos verrataan HT teknologiaa käyttäviin, mutta ilman HT:tä ei penaa kannata oikeestaan ostaa. amd:n kanssa homma onkin vähän mielenkiintoisempi, athlonXP prossut kun on jo kävellyt tiensä päähän ja athlon64:n aivan kulman takana (ens kuun lopulla viimesten huhujen mukaan). Itse odottelen tässä athlon64:sia, vaikka niitä ei paljoa olisikaan saatavilla julkasun jälkeen, ei tässä itselläni oo mikään hoppu päivittää =) wXP home vs pro, pro jos on tarkotus ostaa enemmän kun 1gb rammia tai on tarkoitus sijoittaa tupla prossu systeemiin (tai P4 HT prossuun, se kun näkyy käyttikselle 2 prossuna), muuten ei oikeestaan väliä.
Kiitti jo kaikista neuvoista. Rahaa on käytettävissä ehkä sellaset 1500€.. pitäs käyä tekeen tarjouspyyntöjä paikallisiin liikkeisiin...