Nyt iski blondihetki. Eli, onko kesärenkaissa samanlaista merkitystä ku talvirenkaissa että parhaimmat laitetaan taakse? Löytyy 2 samaa rengasta ja 2 eripari kiekkoa..
Paha sanoa... Kuluisko vetävät kuitenkin enemmän... vai olisko kuitenkin mahdollisessa vesiliirtotilanteessa hyvä olla paremmat takana... vastaan Kanada Ite olen muistaakseni aina vaan laittanut edellisen vuoden etupyörän taakse, ellei ole etuvanteet ajeltu ruvelle katukiviin
4-5mm pintaa kaikissa, lähinnä mietityttää tuo eripari että laittaako sen eteen vai taakse... Ei oo kesänakkien kans koskaan ollu tätä ongelmaa... Aina ollu täys sarja
Tuo on vanha kiistelyn aihe, mutta asiantuntijoiden mukaan nykyisissä ABS-jarruilla ja ajonvakautuksella varustetuissa autoissakin pitää paremmat renkaat asentaa vanhan ohjeen mukaan taka-akselille. E. Jaha, luinkin kysymyksen vähän huonosti. Kyse olikin eriparisista renkaista eikä kulumisasteeltaan erilaisesta. Onko eriparinen muita uudempi, mutta kuitenkin samaa merkkiä?
Ok... Nooh, hondassa ei oo abseja eikä muitakaan hienouksia taian taakse heittää ne saman sarjan renkaat ja eteen eriparin.. Tosin rannikolle näyttää yöpakkasia vielä joten eipäs viitti liian aikasin vaihella ku kuitenkin aamulla aikaseen tulee lähettyä liikenteeseen
Tuollaisia "musta tuntuu" -pohjalta kirjoitettuja vastauksia tulee aina tähän kysymykseen. Kun kuitenkin otetaan huomioon fysiikan lait ja turvallisuus ääritilanteissa, on vastaus kuitenkin aina: paremmat renkaat taka-akselille. http://www.turvallisetrenkaat.fi/rengastohtori/turvallisuus/miksi-paremmat-renkaat-asennetaan-taakse http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/paremmat-renkaat-taakse http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000823462.html http://www.iltalehti.fi/autot/2014012317965763_ae.shtml
Jos kaikissa saman verran pintaa ja saman kokoisia renkata niin eipä tuolla sitten ole väliä miten laittaa, kunhan pyörimissuunnat tulee oikein päin jos semmoiset on merkitty. Eihän ne eriparirenkaatkaan kuitenkaan eri kokoisia oo keskenään, esim leveys tms?
Jostain luin näin... Samalla akselilla saa olla erilaiset renkaat kunhan on mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Kuvion ei pidä olla samanlainen eikä merkin sama. Tiedä sitten.
Periaatteessa juu. Eli aina paremmat renkaat taakse. MUTTA, jos laitat aina paremmat taakse, niin ne renkaat eivät kulu tasaisesti ja saat olla vaihtamassa renkaita uusiin paljon useammin. Tämä siis tietysti jos on etuveto. Eli jos ero on 1-2mm luokkaa, niin paremmat vetäville pyörille, niin saa renkaat kulumaan tasaisesti.
Kiitoksia vastaajille... Blondihetki selätetty kun kysäsin asiantuntijafrendiltä. Eli taakse aina paremmat, tai tässä tapauksessa siis samanlaiset. Periaate sama ku talvirenkaissa eli pitoa saadaan tietyissä tilanteissa lisää sekä ajoturvallisuus paranee.. Laki ei kiellä sitä että renkaat ovat erilaiset, mutta kuten aikasemminkin todettiin, pitää niiden olla kooltaan/ominaisuuksiltaan mahdollisimman identtiset. Toisaalta kun miettiin asiaa niin on vaikea kuvitella että joku laittais esim. 13" ja 15" samalle akselille, tai yleensäkkään samaan autoon... Toki tuollasen joku on joskus jossain tehny.
Eli kun nyt laitat ne 5 millin renkaat taakse ja 4 millin eteen, niin ensi kesänä sulla on 5 milliä takana ja 3 edessä (tietysti ajomäärästä riippuen). Tuota kun jatkat, niin saat seuraavana kesänä ostaa uudet eturenkaat, mutta takarenkaissa on pintaa vielä pitkälle. Eli sanokoot asiantuntijat mitä sanoo, mutta renkaiden tasaisen kulutuksen vuoksi paremmat vetäville pyörille.
Ostin tuon sekasarjan ainoastaan siks että ei ollu varaa kunnon renkaisiin, maksoikin peräti 70€ Hondan aluvanteilla joten en nyt kovin huolissani oo renkaiden kulumisesta, sitä enemmän kylläkin turvallisuudesta. Ei paljon tasasesti kuluneet renkaat lämmitä mieltä jos kottero on puun ympärillä vesiliirron vuoksi. Siinä oli se alkuperäsen kysymyksen ydin.
Siinä tapauksessa kannattaa ne samanlaiset ja mahdollisesti paremmat laittaa taakse, juurikin tuon 1pertti'n linkkaamien artikkeleiden perusteella. Itse en olisi kovin stressaantunut turvallisuudesta tuossa tapauksessa, jos se poikkeava pari kuitenkin on mitoiltaan ja spekseiltään samanlainen, eikä renkaat ylipäätään ole viime vuosituhannelta. Eniten kuitenkin on vaikutusta siinä ratin ja penkin välissä ajoturvallisuuteen. Jos ajaa motarilla 120km/h ja edessä on isoja uria täynnä vettä tai laajoja vesilammikoita, niin silloin kannattanee hidastaa ja/tai korjata ajolinjaa. Tai ylipäätään sadekeleillä ajella varovaisemmin. Liian monet luottaa sokeasti renkaisiin tai auton apulaitteisiin, mutta jos se lähtee vesipatjan päälle niin hallinta on siinä tapauksessa melko nolla, riippumatta siitä kuinka hienoa teknologiaa autoon on tungettu.
Juurikin näin. "Asiantuntijoiden" täysin samat perustelut tähtää siihen, että renkaat kulutetaan mahdollisimman nopeasti. Periaatteena vain se, että eturenkaisiin laittamalla huonot renkaat saadaan mahdollisimman ison osan ulosajoista nokkakolareiksi. Nokkakolarit myös väistämättä lisääntyy kun erot takapyörien ja etupyörien välillä kasvaa joka vuosi. Varsinkaan etuvetoisissa autoissa takapää ei lähde helposti alta joten hyvin pienellä järjenkäytöllä auto saadaan pysymään tiellä tasaisella renkaiden kulutuksella. Itseäni mietityttää myös se miten jarrutusmatkoihin vaikuttaa kun lyödään ne huonot renkaat aina eteen. Etujarrut kuitenkin ovat pääosassa jarrutustilanteissa.
Helpommin se perse irti lähtee tiestä ku keula. Keulassa on moottori painamassa sitä tietä vasten kun taas takana ei oo periaatteessa mitään isompaa. Näin niinkö ihan fysiikan perusteita kitkasta.
Ja huonoilla renkailla edessä se auto puskee helpommin ulos tieltä. Eikä se perä helposti lähde alta etuvetoisella autolla. Sen SAA lähtemään leikkimällä, käsijarrulla ja käyttämällä suurta tilannenopeutta. Edelleenkin nuo perustelut siihen, että taka-akselille parhaat renkaat lähtee siitä, että ajat kolarin nokka edellä, etkä kylki edellä. Niissä ei edes koitettu perustella kummalla renkaiden sijoittelulla onnettumuuksia tulee enemmän.
Ehkä kaikki olennaiset asiat on jo sanottu, mutta lisätäänpä nyt omakin lusikka tähän soppaan sen verran, että olen pkaksp:n ja jartarin kanssa samaa mieltä, juuri tuon renkaiden tasaisen kulumisen takia. Jos erot eivät ole tuon isompia, eikä minulla ole mitään tutkimustuloksia tähän antaa, niin ihan maalaisjärjellä sanoisin, että yleisen turvallisuuden kannalta ei ole suurempaa merkitystä sillä, että kummat renkaat laitat taakse. Kuten Tonttuman totesi, kuski itse vaikuttaa eniten turvallisuuteen (muiden törttöilyllehän ei voi mitään). Jos ajotyylisi on edes joten kuten normaali ja ennakoiva, ja turhat näyttämisenhalut ovat jääneet teini-ikään, niin milli tai kaksi ei ole paha. Itselläni on tapana merkitä mikä rengas on ollut viime kerralla missäkin, ja laittaa viime kerran eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Lopputulos tuossa on se, että tuon kierrättämisen johdosta ei tarvitse huolehtia hirveästi renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Huonona puolena on sitten se, että yleensä saattaa sitten olla tarve uusia kaikki renkaat kerralla, eli renkaiden uusimisesta tulee suurempi yksittäinen menoerä. Lisäksi vielä, kun kaikki renkaat ovat suht' tasaisesti kuluneet, niin siellä takana on ikään kuin automaattisesti ne "paremmat", tai edes hyvät, renkaat. Samaa mietin itse, ja tuo(kin) ongelma ratkeaa sillä renkaiden kierrättämisellä, eli myös siellä edessä on hyvät renkaat. Itse ainakin saan eräänlaisen mielenrauhan, tietäen, että autossani on neljä "tasavahvaa" rengasta, kahden paremman ja kahden huonomman sijaan. Mutta, mutta... Jokainen taplatkoon tyylillään.