Solved kesärenkaat

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by rick79, Mar 31, 2016.

  1. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Nyt iski blondihetki. Eli, onko kesärenkaissa samanlaista merkitystä ku talvirenkaissa että parhaimmat laitetaan taakse? Löytyy 2 samaa rengasta ja 2 eripari kiekkoa..
     
  2. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Joined:
    Mar 5, 2010
    Messages:
    4,468
    Likes Received:
    688
    Trophy Points:
    143
    Paha sanoa... Kuluisko vetävät kuitenkin enemmän... vai olisko kuitenkin mahdollisessa vesiliirtotilanteessa hyvä olla paremmat takana... vastaan Kanada :D

    Ite olen muistaakseni aina vaan laittanut edellisen vuoden etupyörän taakse, ellei ole etuvanteet ajeltu ruvelle katukiviin :) :) :)
     
  3. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    4-5mm pintaa kaikissa, lähinnä mietityttää tuo eripari että laittaako sen eteen vai taakse... Ei oo kesänakkien kans koskaan ollu tätä ongelmaa... Aina ollu täys sarja
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,178
    Likes Received:
    1,225
    Trophy Points:
    243
    Tuo on vanha kiistelyn aihe, mutta asiantuntijoiden mukaan nykyisissä ABS-jarruilla ja ajonvakautuksella varustetuissa autoissakin pitää paremmat renkaat asentaa vanhan ohjeen mukaan taka-akselille.

    E. Jaha, luinkin kysymyksen vähän huonosti. Kyse olikin eriparisista renkaista eikä kulumisasteeltaan erilaisesta. Onko eriparinen muita uudempi, mutta kuitenkin samaa merkkiä?
     
    Last edited: Mar 31, 2016
    rick79 likes this.
  5. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Ok... Nooh, hondassa ei oo abseja eikä muitakaan hienouksia :D taian taakse heittää ne saman sarjan renkaat ja eteen eriparin.. Tosin rannikolle näyttää yöpakkasia vielä joten eipäs viitti liian aikasin vaihella ku kuitenkin aamulla aikaseen tulee lähettyä liikenteeseen
     
  6. esaja67

    esaja67 Regular member

    Joined:
    Apr 27, 2014
    Messages:
    177
    Likes Received:
    23
    Trophy Points:
    28
    Paremmat renkaat vetäville pyörille aina. Siitä yksinkertaisesta syystä että ne kuluvat enemmän.
     
  7. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,178
    Likes Received:
    1,225
    Trophy Points:
    243
    Tuollaisia "musta tuntuu" -pohjalta kirjoitettuja vastauksia tulee aina tähän kysymykseen. Kun kuitenkin otetaan huomioon fysiikan lait ja turvallisuus ääritilanteissa, on vastaus kuitenkin aina: paremmat renkaat taka-akselille.
    http://www.turvallisetrenkaat.fi/rengastohtori/turvallisuus/miksi-paremmat-renkaat-asennetaan-taakse
    http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/paremmat-renkaat-taakse
    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000823462.html
    http://www.iltalehti.fi/autot/2014012317965763_ae.shtml
     
  8. Tonttuman

    Tonttuman Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2007
    Messages:
    198
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    28
    Jos kaikissa saman verran pintaa ja saman kokoisia renkata niin eipä tuolla sitten ole väliä miten laittaa, kunhan pyörimissuunnat tulee oikein päin jos semmoiset on merkitty. Eihän ne eriparirenkaatkaan kuitenkaan eri kokoisia oo keskenään, esim leveys tms?
     
  9. extralow

    extralow Active member

    Joined:
    May 25, 2003
    Messages:
    1,493
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eikös laki vaadi samanlaiset samalle akselille? Eli ei salli eriparia.
     
  10. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Joined:
    Mar 5, 2010
    Messages:
    4,468
    Likes Received:
    688
    Trophy Points:
    143
    Jostain luin näin... Samalla akselilla saa olla erilaiset renkaat kunhan on mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Kuvion ei pidä olla samanlainen eikä merkin sama.

    Tiedä sitten.
     
  11. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Periaatteessa juu. Eli aina paremmat renkaat taakse. MUTTA, jos laitat aina paremmat taakse, niin ne renkaat eivät kulu tasaisesti ja saat olla vaihtamassa renkaita uusiin paljon useammin. Tämä siis tietysti jos on etuveto. Eli jos ero on 1-2mm luokkaa, niin paremmat vetäville pyörille, niin saa renkaat kulumaan tasaisesti.
     
  12. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Kiitoksia vastaajille...

    Blondihetki selätetty kun kysäsin asiantuntijafrendiltä. Eli taakse aina paremmat, tai tässä tapauksessa siis samanlaiset. Periaate sama ku talvirenkaissa eli pitoa saadaan tietyissä tilanteissa lisää sekä ajoturvallisuus paranee.. Laki ei kiellä sitä että renkaat ovat erilaiset, mutta kuten aikasemminkin todettiin, pitää niiden olla kooltaan/ominaisuuksiltaan mahdollisimman identtiset. Toisaalta kun miettiin asiaa niin on vaikea kuvitella että joku laittais esim. 13" ja 15" samalle akselille, tai yleensäkkään samaan autoon... Toki tuollasen joku on joskus jossain tehny.
     
  13. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Eli kun nyt laitat ne 5 millin renkaat taakse ja 4 millin eteen, niin ensi kesänä sulla on 5 milliä takana ja 3 edessä (tietysti ajomäärästä riippuen). Tuota kun jatkat, niin saat seuraavana kesänä ostaa uudet eturenkaat, mutta takarenkaissa on pintaa vielä pitkälle.

    Eli sanokoot asiantuntijat mitä sanoo, mutta renkaiden tasaisen kulutuksen vuoksi paremmat vetäville pyörille.
     
  14. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Ostin tuon sekasarjan ainoastaan siks että ei ollu varaa kunnon renkaisiin, maksoikin peräti 70€ Hondan aluvanteilla joten en nyt kovin huolissani oo renkaiden kulumisesta, sitä enemmän kylläkin turvallisuudesta. Ei paljon tasasesti kuluneet renkaat lämmitä mieltä jos kottero on puun ympärillä vesiliirron vuoksi. Siinä oli se alkuperäsen kysymyksen ydin.
     
  15. Tonttuman

    Tonttuman Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2007
    Messages:
    198
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    28
    Siinä tapauksessa kannattaa ne samanlaiset ja mahdollisesti paremmat laittaa taakse, juurikin tuon 1pertti'n linkkaamien artikkeleiden perusteella. Itse en olisi kovin stressaantunut turvallisuudesta tuossa tapauksessa, jos se poikkeava pari kuitenkin on mitoiltaan ja spekseiltään samanlainen, eikä renkaat ylipäätään ole viime vuosituhannelta. Eniten kuitenkin on vaikutusta siinä ratin ja penkin välissä ajoturvallisuuteen. Jos ajaa motarilla 120km/h ja edessä on isoja uria täynnä vettä tai laajoja vesilammikoita, niin silloin kannattanee hidastaa ja/tai korjata ajolinjaa. Tai ylipäätään sadekeleillä ajella varovaisemmin. Liian monet luottaa sokeasti renkaisiin tai auton apulaitteisiin, mutta jos se lähtee vesipatjan päälle niin hallinta on siinä tapauksessa melko nolla, riippumatta siitä kuinka hienoa teknologiaa autoon on tungettu.
     
    Whatta Heck and rick79 like this.
  16. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Aivan...
     
  17. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Juurikin näin. "Asiantuntijoiden" täysin samat perustelut tähtää siihen, että renkaat kulutetaan mahdollisimman nopeasti. Periaatteena vain se, että eturenkaisiin laittamalla huonot renkaat saadaan mahdollisimman ison osan ulosajoista nokkakolareiksi. Nokkakolarit myös väistämättä lisääntyy kun erot takapyörien ja etupyörien välillä kasvaa joka vuosi. Varsinkaan etuvetoisissa autoissa takapää ei lähde helposti alta joten hyvin pienellä järjenkäytöllä auto saadaan pysymään tiellä tasaisella renkaiden kulutuksella.

    Itseäni mietityttää myös se miten jarrutusmatkoihin vaikuttaa kun lyödään ne huonot renkaat aina eteen. Etujarrut kuitenkin ovat pääosassa jarrutustilanteissa.
     
  18. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Helpommin se perse irti lähtee tiestä ku keula. Keulassa on moottori painamassa sitä tietä vasten kun taas takana ei oo periaatteessa mitään isompaa. Näin niinkö ihan fysiikan perusteita kitkasta.
     
    1pertti likes this.
  19. jartar

    jartar Senior member

    Joined:
    Apr 6, 2004
    Messages:
    8,485
    Likes Received:
    111
    Trophy Points:
    143
    Ja huonoilla renkailla edessä se auto puskee helpommin ulos tieltä. Eikä se perä helposti lähde alta etuvetoisella autolla. Sen SAA lähtemään leikkimällä, käsijarrulla ja käyttämällä suurta tilannenopeutta. Edelleenkin nuo perustelut siihen, että taka-akselille parhaat renkaat lähtee siitä, että ajat kolarin nokka edellä, etkä kylki edellä. Niissä ei edes koitettu perustella kummalla renkaiden sijoittelulla onnettumuuksia tulee enemmän.
     
  20. Juppiter

    Juppiter Member

    Joined:
    Apr 29, 2012
    Messages:
    43
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ehkä kaikki olennaiset asiat on jo sanottu, mutta lisätäänpä nyt omakin lusikka tähän soppaan sen verran,
    että olen pkaksp:n ja jartarin kanssa samaa mieltä, juuri tuon renkaiden tasaisen kulumisen takia.
    Jos erot eivät ole tuon isompia, eikä minulla ole mitään tutkimustuloksia tähän antaa,
    niin ihan maalaisjärjellä sanoisin, että yleisen turvallisuuden kannalta ei ole suurempaa merkitystä sillä,
    että kummat renkaat laitat taakse.

    Kuten Tonttuman totesi, kuski itse vaikuttaa eniten turvallisuuteen (muiden törttöilyllehän ei voi mitään).
    Jos ajotyylisi on edes joten kuten normaali ja ennakoiva, ja turhat näyttämisenhalut ovat jääneet teini-ikään,
    niin milli tai kaksi ei ole paha.

    Itselläni on tapana merkitä mikä rengas on ollut viime kerralla missäkin,
    ja laittaa viime kerran eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen.
    Lopputulos tuossa on se, että tuon kierrättämisen johdosta
    ei tarvitse huolehtia hirveästi renkaiden epätasaisesta kulumisesta.

    Huonona puolena on sitten se, että yleensä saattaa sitten olla tarve uusia kaikki renkaat kerralla,
    eli renkaiden uusimisesta tulee suurempi yksittäinen menoerä.

    Lisäksi vielä, kun kaikki renkaat ovat suht' tasaisesti kuluneet,
    niin siellä takana on ikään kuin automaattisesti ne "paremmat", tai edes hyvät, renkaat. ;)
    Samaa mietin itse, ja tuo(kin) ongelma ratkeaa sillä renkaiden kierrättämisellä,
    eli myös siellä edessä on hyvät renkaat. ;)

    Itse ainakin saan eräänlaisen mielenrauhan, tietäen, että autossani on neljä "tasavahvaa" rengasta,
    kahden paremman ja kahden huonomman sijaan.

    Mutta, mutta... Jokainen taplatkoon tyylillään.
     

Share This Page