Kevyt+pieni+helppo=minun linux?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Wigner, Apr 1, 2010.

  1. Wigner

    Wigner Member

    Joined:
    Dec 28, 2005
    Messages:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Olen siis ihan noviisi näissä linux asioissa...
    Pyytäisinkin mitä nöyrimmin vinkkejä, mikä linux kannattaisi asentaa n.8v vanhaan compaq läppäriin, joka ei ole muistilla eikä nopeudella pilattu.
    Laite on:
    Hp Compaq Presario 2105EA
    - Intel® Celeron® 1,6 Ghz -suoritin,
    - 14,1 tuuman TFT-näyttö,
    - ATI Mobility Radeon -näytönohjain,
    - DVD-asema
    - 256 megatavua muistia.
    - Kovalevy 20G
    Muuta en sitten osaa sanoakaan siitä.

    Käyttö olis hyvin yksinkertaista, ihan perus kotikäyttöä nettiselauksineen, ei pelikäyttöä. Ei tarvitse olla suomenkielinen, lontoo taittuu. Se olisi kuitenkin hyvä, jos pakettienhallintaohjelma siitä löytyis, saisi tarvittaessa käyttöön jonkin ohjelman.

    Toisessa koneessa on Ubuntu (tykkään, mutta iso. Läppärissäkin ollut Xubuntu mut ei jaksa oikeen pyöriä).
    Olen koittanut DSL ja puppy linux, dsl olis muuten ok, mut ei vissiin sovellu hyvin ainoaksi käyttikseksi. Tarkoitus siis putsata koko kovo ja vain yksi pieni linux pyörimään.
     
  2. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Se voisi olla Debian Lenny Lxde-työpöydällä.Se ei ole varsinainen mini-linux, mutta kannattaa kokeilla. Naapurin vastaavantehoisessa kannettavassa käytin tuota live-rompulta ja sulavasti toimi.
     
  3. Aideka

    Aideka Member

    Joined:
    May 21, 2007
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Itse suosittelisin PCLinuxOS ja siitä joko Lxde tai Xfce versio. Itse olen ainakin kovasti ihastunut tähän pclinuxos:n. tuolta saa ladattua. Ja jos englanti sujuu, niin ovat nuo foorumit todella hyvät ja ihmiset avuliaita :)
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Aiheesta on toinenkin ketju "Mikä Linux vanhahkoon läppäriin". http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-124/mika_linux_vanhahkoon_lappariin-844064/
    Johdonmukaisesti suosittelen tutustumaan Zenwalk:iin (ent. MiniSlack) jakeluun http://www.zenwalk.org
    Asensin aika vastaavaan kannettavaan nimenomaan Zenwalk:in (muistia tosin riittävästi eli 1 Gt. Tuo 256Mt on pienoinen pullonkaula, mutta ei mitenkään ratkaiseva).
     

Share This Page