Khauron: Etkös kikkaillut tuolla Gordian knot:lla? Millainen softa on? Itse olen ajatellut kokeilla sitä. Kannattaisikö Siitä on yleensäkin vähän ollut puhetta täällä ad:ssa vois yleisesti kertoa millainen se on. Eikös siitä ollut jossain vaiheessa guidekin teossa?
Olen kikkaillut todella paljon Gordian Knotin kanssa ja nyttemmin olen sitä käyttänyt DVD -> Divx 5.X -tekoon. Softana GordianKnot on oikeastaan monta-softaa-yhdessä -paketti. Eli oikeastaan millä vaan ripperillä vetäistään VOBit kovolle (mukana tulee Smartripper) jonka jälkeen DVD2AVIlla puretaan audiot ja video erilleen. Video pidetään tässä YUV-formaatissa, ei siis RGB:nä. Tässä etuna nopeus ja hieman parempi kuvanlaatu toistettaessa. Ääni myös puretaan suoraan AC3:ksi, ei siis mitään WAV-kikkailuja. Tämän jälkeen d2v-tiedosto avataan GordianKnotiin ja GKnot osaa hakea elokuvan pituuden sun muut. Sitten vain CD:tten määrä kuntoon ja ohjelma hakee bitratet automaattisesti. Tämän jälkeen tuleekin sitten GKnotin järki. Eli automaattinen croppaus <-> resize. Eli pistetään GKnot tunnistamaan mustat palkit niin ylhäältä kuin alhaaltakin + sivuilta. Ohjelma pyörittää videota vähän aikaa ja hakee tämän automaattiseti. Sitten vain pistetään haluttu ulostulo-reso (esim. 640 X ???) ja ohjelma croppaa videon niin että kuvasuhteet pysyvät kunnossa. Sitten vain äänen koodaukseen jonka hoitaa BeSweet, Azid ja Lame -yhdistelmä. Tässä voi valita mitä bitratea haluaa + haluaako AC3:sta. Asetukset kuntoon ja valitaan Divx:n asetukset (ne kolme ruksia + psychovisualsit) ja antaa palaa. Ohjelma tekee tuosta yllä olevasta koko hommasta jobin ja kysyy haluatko sammuttaa tietokoneen kun homma on ohi. Sitten vain nukkumaan. Tuossa siis pelkistetty miten tuo homma menee. Eli kaikki hoituu yhdellä softalla. Kyllä suosittelen kokeilemaan niin tietää mitä sillä saa sitten aikaiseksi. Mitenkään "paras" se ei ole (mikään ei koskaan ole "paras", mutta kyllä sillä vähällä vaivalla saa hyvää kuvaa aikaiseksi. Minä kyselin tuota guiden tekemistä, mutta dRD ilmoitti että joku toinen kaveri väsää sen. Kaippa se sieltä joskus ulos tulee (?). Tällä hetkellä hyvä guide GKnotiin on Doom9:ssa osoitteen http://www.doom9.org/gknot-main3.htm takana. BeSweet tosin kannattaa päivittää käsin uusimpaan 1.4 RC 7:aan, koska Dolby 2.x äänien käsittely paranee huomattavasti verrattuna 1.3 -versioon. Voin tässä threadissa kertoa tuosta lisää kun joku vain osaa kysyä jotain. Voisipa tämän stickyksikin nakata. BTW, monissa paikoissa (esim. Muropaketti) kun kysellään että mikä ohjelma DVD -> Divx -tekemiseen niin porukka huutaa ja flamettaa että GORDIAN KNOT jne jne. Siis kuvanlaadunhan loppupeleissä määrää Divx-kooderi, joten mitään todella merkittävää taikka todella näennäistä tällä ohjelmalla ei saa aikaseksi. Mutta pienet erot (croppaus <-> resot <-> ulostulosreson vapaa määritys, Besweet + azid, mahdollisuus AC3-ääniin, automaattinen koneen sammutus) tekevät tästä minun valinnan.
Taidanpa ottaa koekäyttöön ja testata olisiko siitä minun ohjelmaksi. Tähän asti olen ac3 Divx:t kikkaillut SmartRip,nandub,dvd2avi jne... irrallis softilla. Guiden tekokin kävi jossain vaiheessa mielessä, mutta on niin paljon samanlainen kuin dvd->divx ohje. Pari muutosta niin saa ac3 äänet.
Aluksi GKnot näyttää todella vaikealta ja monimutkaiselta softalta, mutta kun kerran on guiden lukenut läpi näyttää maailma jo erilaiselta. Ainahan kaikkea kannattaa kokeilla ja testata, että voi tehdä omat johtopäätökset. Joskus kanssa FlaskMPEG:n kanssa tein pari leffaa ja heitin softan roskiin sen ollessa täysin sopimaton minulle...
Tekaisin tuossa taannoin Gordian Knot:lla DivX:n ja hyvältä näytti tosin muutaman kerran oli "Sormi korvassa" että mitäs tässä sitten pitäis tehdä. Taidan ottaa sen käyttöön niin ei tarvi kikkailla käsipelillä erillis softien kanssa joita pystyy käyttämään tälläkin. Tuosta AC3:n teosta kaipailisin hieman lisää infoa. Nykyisin rippaan sen DVD2AVI:lla ja NanDub:lla yhdistän DivX:ään. Tänään sattumalta löysin tällaisen suomenkielisen ohjeen. http://personal.inet.fi/atk/milchofilm/ Mitä mieltä olet? Olen huomannut että Gordian Knot on ainakin suomi puolella hyvin harvalla käytössä. Mistähän johtuu? Pelko vaikeasta käyttöliittymästä.
Knotia lähinnä kokeilleena voin sanoa, että käyttöliittymä on aika karsea mutta sekava. Tuo varmasti pelottaa suurimman osan ei-englanninkielisistä immeisistä kauas ohjelmasta Kun ohjelmaa oppii käyttämään, ei homma enää näytäkään niin pahalta.
Koeilin newbienä puuhaa noilla Wiren mainitsemilla ohjeilla ja mielestäni homma onnistui ihan mainiosti. Tätä ennen olin onnistunut saamaan aikaiseksi "suden" FlaskMpeg:llä eli tällä perin vähäisellä kokemuksella voisin suositella ohjelmaa kera noiden ohjeiden ainakin puuhan aloitteluun. Varma ratkaisu ja epäilemättä Gknotista saa paljon irti myös siinä vaiheessa kun ohjeita ei enää tarvita.