"Kiinteä IP" D-Linkin reitittimestä

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Folkke, Nov 4, 2004.

1. Folkke

Folkke Guest

Juu, eli tilanne tämä:

Saunalahden liittymä, Dlinkin DSL-604T modeemi/reititin/palomuuri/Wlan-Accesspoin, ja kolme konetta.

Eli nyt tahtoisin että "serverikone" olisi aina IP numerolla 192.168.1.2, jonka boksi pääosin arpookin tälle koneelle. Mutta koska palomuuriin joutuu tekemään porteille reititykset tiettyihin IP:hin, olisi hyvä jos tämä kyseinen IP olisi koko ajan käytössä tällä yhdellä ja samalla koneella. Muut koneet saisi vapaasti ottaa minkä muun tahansa, mutta ei tätä.

Eli onko tietoa, miten saan tämän homman toimimaan? Jos laitan koneeseen suoraan vaan tuon IP numeron, niin netti lopettaa toimintansa.

Että semmosia.

2. n_r

n_r Regular member

Trophy Points:
    26
    Kyllä tuossakin mallissa varmaan on siellä adminportaalissa mahdollisuus kiinteään IP osoitteeseen. Itse tuon perus reitittimen olen konffannut niin, että yksi koneistani saa aina saman IP osoitteen tuolta reitittimeltä. Jos oikein muistan, niin se perustui MAC-osoitteeseen ja taisi se näyttää koneen nimenkin, niin on vähän helpompi konfiguroida.

Olikohan se niistä DHCP asetuksista ja sinne määriteltiin tuo kone ja sen IP osoite. Ja muistini mukaan itse koneelle ei määritelty kuitenkaan IP osoitetta vaan se hakee edelleen DHCP:llä se osoitteensa - vaikka se onkin aina sama.

Valitettavasti näin töistä on hankala tuota tarkistamaan.

Last edited: Nov 4, 2004
  3. Folkke

Folkke Guest

Ahaa, elikkä kone hakee silti osoitteen suoraan boksista? Tässä olen sitten varmaankin tehnyt väärin, sillä olen laittanut koneelle IP osoitteen manuaalisesti, ja tästä syystä ei olekkaan enää homma toiminut.

Hyvä kuulla, katsotaan miten käy.

4. n_r

n_r Regular member

Trophy Points:
    26
    Nuo laitteethan on vähän erilaisia, siis minulla pelkkä reititin DI-604 ja tuo teikäläisellä käytössä oleva malli.

En tuosta DHCP:n käytöstä mene vannomaan tuon serverin osalta. Itsellä kun se oli DMZ osioon määritelty. Eli kaikki FTP/HTTP pyynnöt reititettiin automaagisesti sinne. Saattaa olla, että IP osoite oli/on määritelty eikä siis haeta DHCP:n kautta.

Voin tuon tarkistaa kunhan kerkeän kotio. Serveri ei ole ollut hetkeen käytössä johtuen remontista, mutta kyllähän tuon pitäsi selvitä tuosta reitittimestäkin käsin.

5. Folkke

Folkke Guest

Juu, hiukan tosiaan eroavat joo, mutta lienee perusajatus molemmissa sama. Mutta jos saat tarkistettua, niin hyvä :)

6. n_r

n_r Regular member

Trophy Points:
    26
    Jups, eli tuossa DI-604:ssa on DHCP serveri välilehdellä mahdollisuus myös Static DHCP toimintaan. Eli sinne olen määritellyt serverin (linux) nimen, MAC-osoitteen ja IP osoitteen joka sille annetaan. Tuosta päätellen siis tuossa itse serveri purkissakin on DHCP sitten päällä eikä "kovakoodattua" IP osoitetta.

Tuon lisäksi olen määritellyt tuon serverin Virtual Server listaan Web Serveriksi.

7. Folkke

Folkke Guest

Just, tämä hyvä tietää.

Tuossa 604+ vai T kumpi olikaan, mallissa on sellainen rasti mitä klikkaamalla ilmeisesti se tekee sen hetkisestä IP numerosta "kiinteän" tälle kyseiselle koneelle. Ilmeisesti... Saa nähdä kun pääsen kotiin.

Share This Page