olen vistassa saanut C aseman joskus osioitua kahdeksi muuksi asemaksi. Nyt olen yrittänyt osioida vielä yhdeksi kun tyhjää tilaa on vielä 155Gt. Yritin sen pienentää 40Gt asemaksi niin se hieroo aikansa ja tulee herja käyttö estetty. Mistä moinen vaikka olen järjestelmän valvojan oikeuksilla sisällä ja aikaisemmin on onnistunut. Onko kikkoja joita voisin kokeilla.
Siis mitä? Kiintolevyllä on kuinka monta osiota? Miten se on jaettu? (C=xxGB, D=yyGB, jne..) Mitä osiota yrität muuttaa, millä ja miten?
esitinköhän ongelmani väärin. Eli olen C asemasta lohkassut kaksi erillistä asemaa K ja G. Nyt pitäisi siis saada pienenettyä C asemaa ja muodostettua yksi asema lisää vaikka 40Gt. Tätä tarkoitin. C asemalle jäisi vielä toista sataa gigaa tilaa kuitenkin.
Saattaa olla, että vaikka C:llä olisikin tilaa mistä lohkoa, tiedostot ovat sen verran levällään ettei yhtenäistä tilaa irrottamiseen löydy. Windowsin oma levynhallinta ei osaa tiivistää tietoja kasaan, mutta jotkut erikoisohjelmat osaavat. Jos sinulla sattuu olemaan 32-bittinen Windows, niin sille on ilmainen EASEUS Partition Master Home, jolla onnistuu tilan irrottaminen silloinkin kun Windowsin levynhallinta ei sitä osaa. 64-bittisille on tarjolla vain maksullinen versio, jota on kyllä saatavissa ilmaiseksi muutaman kerran vuodessa (esim. Giveaway of the Day on jakanut muutaman kerran vuodessa). Tietenkin eri asia on, onko tuollaisessa levyn lohkomisessa mitään järkeä... Ja varmuuskopiot kannattaisi olla ajantasalla aina ennen osioilla leikkimistä, ja toki muutenkin!
Kun käyttämätöntä tilaa lohkotaan omaksi osioksi, niin se asemahan (osio) pitää defragmentoida. Että se käyttämätöntä tila on osion lopussa. Ja tatähän winukan defrag ei aina osaa kunnolla tehdä. Ja virtuaalimuisti (pagefile.sys) ja olikos se lepotila toinen, ovat tiedostoja jotka nököttää kiinteästi, samassa paikassa kovalevyä. Niitä ei defrag voi siirtää. Ovat punaisena defragissa. Eli pois käytöstä defragin ja osion lohkomisen ajaksi. Sitten ne voi laittaa takaisin päälle. GParted, ilmainen, itsenäisenä bootti cd:nä tai sopivan live-linux cd:n mukana (Puppy Linux). Ei välitä onko käyttis 32 vai 64 bittinen. Koska ei pyöri siitä käyttiksestä. Sillä niitä osioiden kokoja voi muutella, poistaa tai luoda uusia. Tosiaan varmuuskopiot tärkeistä ennen osioiden muuttelua. Ohjelmasta riippumatta jotain voi mennä vikaan ja datat katoaa.