Mulla on vista home premium ja haluasin osioida kovon ilman formatointia. Onko se mahollista? Jos on niin miten? Kiitos
Eiköhän tuo Levynhallinnalla onnistu (siis esim. osioiden pienentäminen/suurentaminen yms.), eli Käynnistä -> Tietokone -> hiiren oikealla Hallitse -> listasta oikealta löytyy Tallennus kohdasta Levynhallinta.
Joo eli sain tuolta Levynhallinnasta jaettua kovon osiin, mutta C asemaa en saa pienennettyä kuin ~60 gigaseks. Pystyykö sitä mitenkään pienentämään enemmän? Haluaisin pienentää C:n ~20 gigaseks ja jättäsin pelkän windowsin sinne. Mutta jos tota ceetä ei pysty pienentämään enempää niin oisko mahollista siirtää se windowsi esim. E asemalle? Nää kyssät saattaa olla vähän hölmöjä, mutta kun en oikeen oo asioista perillä, niin pitäs saaha vähä tietoja etten mee rikkoo tätä konetta Kiitosta vaan kaikille vastaajille
Ilmeisesti C:llä tiedostot ovat levittäytyneet siten ettei enempää voida pienentää (tuo kun ei osaa siirtää toisilta alueilta muualle tietoa että saisi vapautuvan alueen sitten ottaa käyttöön). Sopivilla ohjelmilla tuo onnistuu, itse olen käyttänyt Disk Directoria mutta se on maksullinen ohjelma. (Jos tuohon ohjelmaan päätyy, niin kannattaa kokeilla ensin sitä demoa että ymmärtääkö ohjelmasta mitään, ettei tarvitse enää ohjetta alkaa tekemään
Eli tolla Vistan omalla ohjelmalla ei saa pienennettyä tota C asemaa enempää? No pystyskö sen Windowsin siirtämään sillä tavalla, että tekis nyt E asemasta 20 gigasen ( vai riittääkö se vistalle?) ja asentas Vistan sinne?
Siis sillä ei nyt, kun siellä on käytön myötä levinneet tiedostot pitkin asemaa, ei voi pienentää. Jos nyt olisi ihan pakko saada se Vista pienemmälle asemalle, enkä haluaisi satsata rahaa ohjelmiin joilla homma hoituu 10 minuutissa, niin asentaisin Windowsin uudelleen C:lle ja kokeilisin pienentää sitten sen uudelleen (antaa luultavasti pienentää enemmän). Mutten asentelisi minnekään muualle kuin C:lle, toki se onnistuu. Enkä tekisi C:stä liian pientäkään. Mutta varmaan on parempiakin tapoja, itse soheltaisin jotenkin noin Onneksi ei tarvitse kuitenkaan.
Jos pienentäminen ei onnistu siksi että tiedostot on levinneet pitkin asemaa, niin eikös kannattaisi koettaa eheyttää ja koettaa pienentämistä sitten uudelleen? Ainakin ennen kuin alkaa koko Windoussia uudelleen asentamaan. Vai joko teit tuon?
Hyvä neuvo. Mutta ainakin omalla kohdallani kävi niin ettei eheyttäminen auttanut tarpeeksi. En tosin kokeillut ns. offline -tilassa eli vaikka bootin yhteydessä jolloin ilmeisesti myös jotkin järjestelmän lukitsemat tiedostot olisivat ehkä siirtyneet myös muiden kanssa tiiviimpään joukkoon.
En ole Vistaa paljon käyttänyt, mutta jos sieltä löytyy helposti tuollainen vaihtoehto niin koeta ihmeessä sitä ensin. Esim. pagefilen siirto/eheytys ei onnistu kuin käynnistymisen yhteydessä, xp:llä olen tehnyt tuon erillisellä ohjelmalla.