Hei, olettaisin että täältä löydän parhaiten tietoa ongelmaani kun kuitenkin tällä foorumilla liikkuvat taitavat enimmäkseen olla aktiivisia tietokoneen käyttäjiä. Itsellä alkoi tuossa pari kuukautta sitten ongelmat oikean käden olkapään kanssa, aluksi oikean puolen hartia oli ihan jumissa. Sen jälkeen aina tietokoneella ollessa olkapää/hartia on tuntunut jumiutuneelta/painavalta, hankala selittää, se ei ole sellaista pistävää kipua vaan tavallaan kuin olisi tulehtunut joku osa jostain välistä. Pystyn kuitenkin ainakin toistaiseksi liikuttamaan kättä suht normaalisti mutta venytellessä ja kättä pyöritellessä tuo jäykkyys tuntuu hieman. Tietokoneella on tietysti tullut oltua päivittäin niin koulussa, töissä sekä kotona eli pitkiäkin sessioita ilman sen pitempiä taukoja. Nyt olen vähentänyt rasitusta mutta ei tunnu auttavan. Koulu- /päivystävistä lääkäreistä ei ole koskaan mitään apua ja jos meinasi päästä tarkempiin tutkimuksiin niin siihen menee niin pitkä aika että ajattelin kokeilla ensin kotikonsteja. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja onko oireet saatu loppumaan? Minulla on kuitenkin vielä työelämä edessäpäin ja haaveena on olla atk hommissa.
ei saakeli! olisko joku lääkäripalsta vähän oikeampi paikka kysellä terveys juttuja?? varaa aika jostain muualta kuin koululääkäriltä senkin työmies!? Koita tehdä joskus jotain muuta kuin istuskella tietokoneen ääressä, harrasta urheilua tai liiku noin muuten. taitaa sulla olla työelämä kovin lyhyt, jos se nyt on edessä ja olet ihan loppu. yli nelkyt vuotta pitäis jaksaa..
Huono istuma-asento on monissa tapauksissa alullepaneva voima, mikäli kysymys on rasitusvammasta. Kannattasisi kuitenkin käydä lääkärillä jos sen aiheuttaja on joku elimellinen juttu. Oletetaan nyt kuitenkin, että se on rasituksesta. Ensimäinen tärkeä asia on kiinnittää huomiota istumisen ergonomiaan. Tästä linkistä istumisen ergonomiaan Monet ovat saaneet kipuja vähennettyä tai kokonaan loppumaan oikealla istumisergonomialla. Niin kauan kuin kipu on kovaa, tulisi vättää tuota istumista koneella ja ottaa "sairaslomaa" koneella työsketelystä. Ei kai lääkärikään rasitusvammaan pysty antamaan paljon muuta kuin jotain lihaksistoa rentouttvaa ja kipulääkettä sekä mahdollisesti lepoa. Minusta yksi paras voide jota olet rasitusvammaan käyttänyt on Apteekin käsikaupasta saatava Voltaren emulgel 11,6 mg/g voide, on noita muitakin samaan käyttöön tarkoitettuja voiteita. esim. Mobilat, itselläni tuo eka on mielestäni ollut tehokkaampaa. Mikäli pitkiä aikoja istuu, eikä asento ole ergonomisesti paras mahdollinen, niin pikku hypähtely ja rentoutumistauko olisi aina välillä paikallaan. Jottei tulisi väärinkäsitystä, niin olen itseäni lääkinnyt noin. Ketään muuta en yllytä sitä tekemään, jottei syytettäisi tohtoroinnista, kun muutenkin valelääkäreitä on jo riittävästi.
Voi hyvinkin olla tulehdus. Mene lääkäriin jos tuo kipu on paha, se kannattaa hoidattaa kuntoon. Se voi pahimmassa tapauksessa äityä pahaksi. Meillä oli aikoinaan töissä toimistolla naishenkilö jolla oli aika lailla kuvaamasi ongelma. Syynä tuohon oli tulehdus joka oli aiheutunut huonosta työasennosta tms. Tuo vaiva kesti hänellä monta kuukautta ja hän joutui pitämään jopa kantosidettä kädessään tuon takia. Tuollaiset ongelmat ovat niska ja hartia kipujen ohessa erittäin yleisiä tietokoneen käyttäjille. Itselläni ongelmia on ollut oikean käden kyynerpäässä joka säteilee kipua pikkurilliin ja nimettömään. Korjaamalla tuolin korkeutta olen saanut sen loppumaan. Muita kipuja olen hoitanut ihan liikunnalla.