Viimeisimmän Windows 7:n päivityksen jälkeen kirjautuminen omaan käyttäjäprofiiliin ei enää onnistu. Ruutuun ilmestyy tyly teksti: "Palvelun käyttäjäprofiili sisäänkirjautuminen epäonnistui. Käyttäjäprofiilia ei voida avata". Kaikki asetukset, muotoilut, ikonit, tallennetut salasanat, kansiot, kirjanmerkit yms. katosivat samalla, sillä toisella profiililla kirjautuessa tuloksena on tyhjä ikkuna, jonka yläreunassa on roskakori. Yritin luoda uuden profiilin ohjeiden mukaisesti ja kopioida sille vanhan profiilin tiedot (http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows7/fix-a-corrupted-user-profile). Kopioimisessa meni 6 tuntia, ja kiintolevyltä katosi samassa suhteessa tilaa tiedostojen kopioituessa profiilista toiseen. Käytännössä uusi profiili on kuitenkin yhtä tyhjä kuin aiemminkin. Olisin kiitollinsen, jos joku osaisi opastaa kuinka toimia niin, että vanhan (tai sen tiedoilla varustetun uuden) profiilin saisi jälleen toimimaan.
Ilmeisesti tuossa profiilin korjauksessa tapahtui joku virhe. Ohjeen mukaan tehtynä vahnan profiilin tietojen pitäisi näkyä uudessa. Ehkä kuitenkin kannattaisi ensin kokeilla tehdä järjestelmän palautus tuota päivitystä edeltävään ajankohtaan. Windows varmaankin tallensi palautuspisteen ennen päivityksen asentamista. Jos profiili korjautuu järjestelmän palautuksella säästyt paljolta työltä.
Kiitos vinkistä. Valitettavasti järjestelmän palauttamista yrittäessäni tulee viesti: "Tietokoneen järjestelmään ei ole luotu palautuspisteistä."
Valitettavasti järjestelmän palautusta ei voi laittaa takautuvasti päälle. http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows7/what-is-system-protection Palautuspisteiden tallentaminen eli järjestelmän suojaus on oletusarvoisesti päällä. Jos suojaus poistetaan edes hetkeksi, kaikki tallennetut palautuspisteet poistetaan. Kun suojaus laitetaan uudelleen päälle, palautuspisteiden tallennus alkaa uudelleen tuosta ajankohdasta. Nekon sivuilla olevan tiedon mukaan, jotkut levynputsausohjelmat, paitsi että poistavat palautuspisteet, saattavat jättää järjestelmän suojauksen pois käytöstä. http://neko.kapsi.fi/ohje/palauta_toimivaan_palautuspisteeseen.html Kuten sanottu, tämä tie on tukossa, jos järjestelmän suojaus ei ollut päällä. Ainoaksi mahdollisuudeksi jäänee yritykset selvittää, mikä tuossa tiedostojen siirrossa uuteen profiiliin meni vikaan. Edit: Jos tarkoitit "jälkimmäisellä ongelmalla" sitä, että järjestelmän palautuspisteitä ei edelleenkään tallennu, niin sille toki on tehtävissä ja pitääkin tehdä jotakin. Ohjeet löytyy tuolta: http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows7/turn-system-restore-on-or-off
Kiitos jälleen vastauksesta. Järjestelmäni asetukset on valittu niin, että palautuspisteiden tulisi olla käytössä. Palautuspisteet ovat jostain minulle tuntemattomasta syystä poistuneet. Kokeilin tänään uudestaan vanhan profiilin tietojen kopioimista uuteen. Tällä kertaa mukana tulivat työpöydän kuvakkeet, mutta ei edelleenkään mitään muuta. Kun kopiomisen aikana on kysytty korvataanko samanniminen tiedosto uudella vai säilytetäänkö vanha tai molemmat, olen valinnut vaihtoehdon "kopioi ja korvaa". Voisiko tämä olla syynä ei-toivottuun lopputulokseen? En keksi muuta vaihetta, jonka voisin tehdä toisin.