KMix ei toimi Ubuntussa oikein

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by juka39, May 9, 2009.

  1. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen käyttänyt useita kuukausia Ubuntu 8.10 jakelua, joka on asentamisen jälkeen konsolista muutettu KDE:ksi. Tämän kombinaation päivitin parisen viikkoa sitten uusimpaan eli 9.04 versioon.

    Päivityksen jälkeen Skypen käytössä tarpeellinen mikkini (AK5370) meni mykäksi. Syykin on selvillä. Se selviää oheisesta KMix ikkunasta otetusta kuvasta. Pallukka on alhaalla eli mikki mykistetty, mutta millaan konstilla en saa sitä nousemaan ylös, jolloin mikki taas toimisi. Ei auta, onko rasti kaappaa ruudussa vai ei. Varmaankaan isosta ei ole kiinni, kun vain tietäisi, mitä säätäisi.

    Muuten, mitä tuo kaappaa (capture?) toiminto tarkoittaa. Onko sen päällä olo tarpeen, kun mikrofonia käyttää vain puhumiseen Skypessä.

    P.S. En huomannut tapaa liittää kuvankaappausta viestiin. Ehkä se ei tällä foorumilla ole mahdollistakaan.
     
  2. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=26681.0
    Sama viesti?

    Oletko kokeillut vaihtaa skypen asetuksista niitä äänikortteja ja mikkituloja?

    Kuvan voi liittää
    Code:
    [img]http://kuvan.osoite[/img]
    lataa vaikka www.aijaa.com ja liität sen "pieni kuva" linkin tuohon
     
  3. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    [​IMG] URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=4166474.png][​IMG][/URL]
     
  4. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Meni kuvan kanssa ährätessä ajatukset niin solmuun, etten muistanut vastata lainkaan kysymyksiin.

    Kyse on samantapaisesta asiasta, mutta tämä on ykslöidympi eli keskittyy vain KMix:n toimintaan.

    Olen vaihtanut mikkituloja (sound in). Valittavana ei ole kuin AK5370

    (hw: default,o) tai AK5370 (plughw default,o. Ensimmäistä olen käyttänyt ja toimii esim Gnomessa.

    Sound out kohdassa on HDA Nvidia, joka on äänikorttini. Ääni kuuluu ongelmitta.

    Luulen, että ongelma on kuvassa näkyvä KMix mikrofonin säätö, jota en siis pysty säätäämään kun pallukka makaa pohjalla eikä nouse ylös millaan konstilla.

    Kmix:ssä on englanninkieliset ohjeet, joita en kielitaidottomana ymmärrä. Olen niitä yrittänyt katsoa mutta en ole löytänyt tähän ongelmaan viittaavaa ratkaisua.
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    onhan noita miksereitä. Kokeile alsan omaa ihan konsolissa. Onko kde 4 vai kde 3.5? KDE 4 on vielä keskeneräinen ja monet ohjelmat käyttävät vanhempia KDE kirjastoja. esim. mainio kaffeine. Ja Skype ei ole kde softa.
     
  6. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Työpöytä on KDE 4.2..

    Kokeilin konsolissa Alsamixeriä, mutta en saanut sitä toimimaan kuin äänikorttini HDA Nvidia (chip. Realtek ALL888) kanssa, joten siitä ei ainakaan tässä muodossa ole apua mikkini (AK5370) ongelmiin.
     
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Mitäs sanoo aplay -l tai aplay -L. Itsellä taas ongelma VT1708B piirin kanssa.. En saa ääntä ulos optisesta liitännästä tai HDMI mikä olisi paras pääsisi yhdestä piuhasta taas eroon.

    Voi myös olla oikeuksista kiinni.
    ls -la /dev/snd/ mitäs tuo kertoo?

    tai joku muu ohjelma käyttää ja laite on varattu?
    lsof | grep /dev/dsp
    lsof | grep /dev/snd

    Itsellä ei ole KDE 4.2 työpöytää ja en oikein tiedä miten Phonon toimii. Itse pärjään ilman arts tai pulse kun koneella lähinnä soitetaan musaa tai katsotaan TV:tä.

    Ja aina voi asentaa jonkun kevyen työpöydän esim blackbox ja kokeilla siinä.

    Kmix valinnat

    1. In “Configure channels”, select “Mic as output”, “Capture 1″, “Capture 2″

    2. Mute “Mic as output”

    3. Tick “Capture 1″. (for others, this could vary)

    löytyi googlell
    ja skypes Sound In -->> HDA Intel (hw:intel:0)

     
  8. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitos vastauksesta. Yritän laittaa tuloksia esittämistäsi komennoista.
    Code:
    ** Luettelo PLAYBACK laitteista ****
    kortti 0: NVidia [HDA NVidia], laite 0: ALC888 Analog [ALC888 Analog]
      Alalaitteet: 1/1
      Alalaite #0: subdevice #0
    kortti 0: NVidia [HDA NVidia], laite 1: ALC888 Digital [ALC888 Digital]
      Alalaitteet: 1/1
      Alalaite #0: subdevice #0
    
    Code:
    jussi@jussi-desktop:~/Asiakirjat$ ls -la /dev/snd/
    yhteensä 0
    drwxr-xr-x   2 root root      220 2009-05-13 07:17 .
    drwxr-xr-x  14 root root    14180 2009-05-13 07:26 ..
    crw-rw----+  1 root audio 116,  8 2009-05-13 07:17 controlC0
    crw-rw----+  1 root audio 116, 10 2009-05-13 07:17 controlC1
    crw-rw----+  1 root audio 116,  7 2009-05-13 07:27 pcmC0D0c
    crw-rw----+  1 root audio 116,  6 2009-05-13 07:37 pcmC0D0p
    crw-rw----+  1 root audio 116,  5 2009-05-13 07:17 pcmC0D1p
    crw-rw----+  1 root audio 116,  4 2009-05-13 07:17 pcmC0D2c
    crw-rw----+  1 root audio 116,  9 2009-05-13 07:26 pcmC1D0c
    crw-rw----+  1 root audio 116,  3 2009-05-13 07:17 seq
    crw-rw----+  1 root audio 116,  2 2009-05-13 07:17 timer
    
    Code:
    ussi@jussi-desktop:~/Asiakirjat$ lsof | grep /dev/snd 
    knotify4  6379      jussi   14u      CHR      116,8              10253 /dev/snd/controlC0
    kmix      6413      jussi   10u      CHR      116,8              10253 /dev/snd/controlC0
    kmix      6413      jussi   12u      CHR     116,10              10307 /dev/snd/controlC1
    
    Tähän liittyvä dsp komento ei antanut mitään tulosta. Taitoni eivät riitä em. tulosten tulkintaan.

    Näyttämiäsi KMix valintoja en löytänyt. KMixni on suomenkielinen ja englannin taitoni varsin heikko, mutta siitä huolimatta asetukset eivät näytä tutuilta.

    Skypes Sound in valinta voisi olla tuo HDA, jos mikkini toimisi suoraan äänikorttiin liitettynä. Tämä AK5370 mikki taitaa olla siitä erikoinen, että se toimii itsessään äänikorttina. Tämä on mutu tietoa, jonka olen lukenut jostain. En ole varma, olenko ymmärtänyt asian oikein.

    Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että ongelman ratkaisu liittyy tähän viestiketjuun liittämäni kuvaan. Jos saisin kuvan mutessa olevan pallukan siirtymään ylös, mikki varmaankin toimisi.

    Gnomessa (ja XP:ssä) sama mikki toimii moitteetta.
     
  9. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    No KDE 4 ei ole vielä kovin vakaa. Tapa tuo knotify4 Ihan arvaus... jos se vaikka häiritsee.

    Taisin ymmärtää väärin. Mikki on siis USB-laite ja sisältää myös ääinikortin?

    Jos toimii oikein gnomessa niin ei ole tarvetta koskea alsan asetuksiin tai ajureihin. Tuskin on kyse oikeuksistakaan. Kai kuulut audio, usb ryhmiin? Kyse on KDE:n asetuksista - miten se varaa ja käyttää ääntä. Itse olen poistanut kaikki äänet työpöydältä. Konsolikin heiluttaa kelloa äänimerkin sijaan.

    Ja aina voi palata käyttämään vakaampaa KDE 3.5.
     
  10. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mikki on tosiaan usp laite (vasta nyt muistin sen, minne sen kytkin). Jos haluan käyttää KDE 4.2 pöytää niin täytynee hankkia Gigantista n. 20 euron äänikorttiin kytkettävä mikki, joka toimii HDA Nvidia valinnalla Skypessä.
    Olen nyt kuitenkin tykästynyt Gnome pöytään, jota olen muokannut mieleisekseni ja jossa minulle tärkeä suomen kielen tuki on selvästi parempi kuin KDE:ssä.
    Saattaa olla, että tulevien päivitysten myötä USB mikkikin alkaa KDE:ssa toimia.

    Kiitos kaikille vastanneille avusta!
     
  11. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ihan uteliaisuuttani kysyn koetitko tappaa tuon knotify4? Jos se varaa tuota mikkiä..
     
  12. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kysyn tietämättömyyttäni, mikä ja missä on knotify4 ja miten se tapetaan. Onko sen tappamisesta jotain vaaraa järjestelmän muulle toiminnalle?
     
  13. juka39

    juka39 Regular member

    Joined:
    Feb 19, 2007
    Messages:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hoksasin, että knotify4 on prosessi ja tapoin sen järjestelmän valvonnassa. Ei vaikuttanut asiaan eli mikin säädettävyyteen.

    Kun käynnistän Kmixin, voi siinä valita mm. pääkanavan. HDA Nvidian puolella esiin tulee montakin vaihtoehtoa valittavaksi. Minä olen valinnut "Master". Toista valintaa ei voi tehdä. Tämä HDA hoitaa Skypessä sound out toiminnon ja se toimii hyvin. Sen sijaan kun valitsen USB mikkini AK5370 nykyiseksi mikseriksi, esiin tulee valintaruutu, jonka otsikkona on: "Valitse pää-äänenvoimakkuuden kanava)
    Mitään ei ole kuitenkaan valittavissa toisin HDANvidia vaihtoehdossa. Tässähän pitäisi olla kait mic, jotta sitä voisi säätää, kuten viestin aloitusketjussa kerroin. Onko tässä ongelman ydin? Jos saisi jollakin konstilla valituksi mikin pää-äänenvoimakkuuden kanavan, niin voi olla, että sitä myös pystyisi säätämään.
     

Share This Page