knoppix ja tiedostojen pelastus

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mela121, Jan 2, 2008.

  1. mela121

    mela121 Member

    Joined:
    Jan 2, 2008
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei!

    Olisi ongelmana tässä sellainen, että kovalevy, jossa on kaikki valokuvani on viallinen, eikä windows boottaa kun se on kytkettynä. Herjaa, että pitäisi ajaa scandisk, mutta se ei muuta asiaa. No knoppixin, Linux live-CD:n kautta kone kuitenkin käynnistyy ja kaikki kuvani näkytät, ja ovat lukukelpoisia. En kuitenkaan pysty kopioimaan niitä toiselle kovalevylle, enkä usb-tikulle, koska knoppix ilmoittaa, että niille kirjoittamiseen ei ole oikeuksia. Mitä mahdollisuuksia olisi siirtää kyseiset kuvat pois kovalevyltä?
     
  2. merikotka

    merikotka Member

    Joined:
    May 11, 2005
    Messages:
    0
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    10
    Kokeileppas ajaa konsolissa "sudo su" komento jos pääsisit rootiksi ja saisit oikeudet siirrellä tiedostoja. Eli # merkki pitää olla nimen jälkeen niin on root.
     
  3. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla oli täysin samanlainen ongelma pari vuotta sitten. Windows ei enää käynnistynyt, koska kiintolevy oli särkynyt. Suomi-Knoppix kuitenkin toimi ilman ongelmia suoraan CD-levyltä. Pelastin yli gigan valokuvia kovalevyltä. Tässä ohje

    1) Ota gmail-sähköposti, siinä on hirmuisesti tilaa, nykyisin jopa yli 6 gigaa.

    Gmail

    2) Lähetä Knoppixilla valokuvasi gmailiin. Siellä ne ovat turvassa, ja sieltä voit myöhemmin ne uudelleen ottaa omalle ehjälle koneellesi.
     
    Last edited: Jan 11, 2008
  4. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuo gmailiin lähettäminen on aika tuskallista jos valokuvia on paljon ja siksi toisekseen gmailin suurin sallittu tiedosto on 10mb, ei sinne niitä snoukka-videoita voi lähetellä :)

    suosittelen tutustumaan komentoon nimeltä chroot
    sillä onnistuu :)
     
  5. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Omat kuvatiedostoni eivät olleet noin suuria. Kun on käytössä 4 megapikselin kamera, yksittäiset kuvat harvoin ovat useita megoja. Ei minulla ainakaan tullut kertaakaan mitään ongelmaa valokuvien siirrossa.

    Toki se kestää jonkin aikaa, jos kuvia on paljon. Mutta minun tapauksessani ei kestänyt liian kauan. Olen eläkkeellä, aikaa on. :)

    Niin, ja eräs seikka: Gmailissa kuvat ovat samalla "varmuuskopioita" senkin jälkeen, kun ne on taas ladannut omalle koneelle.
     
    Last edited: Jan 11, 2008
  6. mela121

    mela121 Member

    Joined:
    Jan 2, 2008
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    joo kiitti avusta homma itseasias selvis sillä että ku vaihto noiden kovalevyjen/usb-muistien read/write tiloja, ni sai kirjotettuakin että sitä kautta ulos.
     

Share This Page