Kodin langaton viidakko ei tottele, apuja!

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Wimoweh, Aug 3, 2013.

  1. Wimoweh

    Wimoweh Member

    Joined:
    Jul 13, 2006
    Messages:
    30
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Olen useampaan kertaan koittanut säätää vanhempieni luona langallista ja langatonta verkkoa toimivaksi. Tällä hetkellä verkon rakenne seuraavanlainen:

    1.Elisa Kotiboksi (Elisa Viihde) BeWan modeemi
    siihen kytkettynä langattomasti Elisa Vahti -kamera

    2.Johto kulkee pitkän matkan ylös ZyXELin NBG4615 -reitittimeen, josta lähtee RJ45:det 1. Elisa Viihde Digiboksille (toimii, kuva tulee ja pystyy selaamaan), 2. Bluray soittimelle, 3. Jatko datasähkösovittimen kautta toiseen huoneeseen -->

    3. ASUS RT-N12 reititin (RJ45 johto LAN2 paikassa. Kuuluisko olla "sinisessä" WAN paikassa?), johon asennettun DD-WRT firmware. Tähän on kytkettynä kiinni 1. Pöytätietokone, 2. Iomega Home Media Network Hard Drive (NAS käytännössä)

    Sain aluks kirjauduttua sekä Asuksen reitittimeen että ZyXELin reitittimeen hyvin ja asettamaan molemmat "Router" muotoon ja hyvin pelitti kirjautumaan, samoiten pääsen tuohon NASiin käsiksi. Ei ongelmaa.
    Netti ei toiminut, niin kävin kiskomassa Elisa Modeemin irti seinästä ja odottelin ja pistin takas kii. Koneen käynnistyksen jälkeen hetken päästä rupes netti pelittämään (nytkin sen kautta kirjoitan). Ongelmana vaan nyt on se, etten enää pääse tästä tismalleen samasta paikasta edes ottamaan yhteyttä kumpaankaan reitittimeen. Ainoastaan Elisa Viihde Modeemiin pääsee. Muut ei näytä edes kirjautumisruutua. En ymmärrä miten ne ei voi näkyä, varsinkaan tämä laite (Asus RT-N12), johon olen suoraan johdolla kiinni. Miksi se yht'äkkiä lakkasi olemasta kaveri?

    Jos jollain on jotain ideaa, miten tämän saisi skulaamaan fiksusti, niin olen suunnattoman iloinen ja kiitollinen avusta. Tarkoituksena on myöskin saada tuo NAS netistä käsin (omasta kodistani) toimimaan, No-IP.comin Hostin kautta. Itelläni kotona se toimii, niin miks ei täälläkin (tosin QNAP-laite kotona).

    Sellainen mietitytti vielä, että kuuluuko noihin reitittimiinkin laittaa Dynamic DNS kohtiin tuo minun oma Hostini. Taitaa molemmissa olla väärä salasana tällä hetkellä. Ei kai se kuitenkaan koko purkkia jumita?
     
    Last edited: Aug 3, 2013
  2. HiTex1983

    HiTex1983 Regular member

    Joined:
    Apr 26, 2006
    Messages:
    212
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    28
    Sulla sotkee noi kaikki reitittimet homman ku niissä kaikissa taitaa olla DHCP-palvelin päällä, jolloin ne saattaa jakaa laitteille IP:t eri osoiteavaruuksista, jolloin niitä et näe toisesta osoiteavaruudesta.

    Helpoin korjaus keino:
    1. Ota kaikista muista reitittimistä DHCP-palvelin pois päältä, paitsi Elisan-modeemista (josta sitä ei edes saa pois päältä).

    2. Kytke kaikki laitteet virrattomiksi.

    3. Kytke Elisa-modeemi Zyxelin porttiin LAN1, Elisa-digiboksi porttiin LAN2, Bluray porttiin LAN3 ja datasähkösovitin porttiin LAN4.

    4. Kytke se toinen datasähkösovitin Asuksen porttiin 1, pöytäkone porttiin 2 ja NASsi porttiin 3

    Nyt verkon pitäisi toimia ja kaikki laitteet voi kytkeä päälle. Huonopuoli on, että Zyxelin ja Asuksen reitittimiin et pääse käsiksi suoraan. Suosittelen tätä vaihtoehtoa, koska en välttämättä jaksa/kykene kirjoittamaan vaikeampaa vaihtoehtoa, koska en muista ulkoa miten se toteutetaan, eikä mulla ole mahdollisuutta testailla 3:n reitittimen yhteispeliä.
     
  3. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Joined:
    Jun 16, 2010
    Messages:
    3,154
    Likes Received:
    120
    Trophy Points:
    73

Share This Page