Joo elikkäs mulla on rakenteilla omakotitalo ja sinne on sitten päätetty asentaa kaikkiin huoneisiin rj45-pistokkeet (6 huonetta). nyt tarvisin sitten apua. Tarviin siis myös jonkin näköisen keskuksen elikkäs hubin. Mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen? Ja sitten kun minulla on tällä hetkellä kaksi konetta, joilla molemmilla tulisi päästä surffaileen, niin pitääkö toisen olla palvelin vai miten tää juttu tapahtuu? Olen aloittelija näissä jutuissa joten olisin erittäin iloinen mahdollisimman selkeästä ja kaiken tähän liittyvään kattavasta vastuksesta. Ja tarkoitus on sitten muuten myöhemmin myös verkottaa koko talo elikkäs siis telkkarit ja puhelimet ja muut systeemit samalla tavalla... Auttakaa avutonta jos vain voitte.
Yleensä ADSL operaattorit jakaa muutaman dynaamisen IP asiakkaalleen. Eli osta kytkin tai hubi. Sitten ristiinkytketty piuha hubin/kytkimen ja ADSL laatikon väliin. Sitten normaalit piuhat koneista/laitteista Hubiin/kytkimeen. Tolla tavalla saa 3 konetta yleensä nettiin yhtäaikaa. Riippuu ISP:istä ja yleensä noita IP osoitteita voi sitten ostella lisää. Jos ostat NAT reitittimen niin saa sitten kaikki vehkeet verkkoon, mutta vaatii säätämistä ja käytettävissä edelleen noi 3 IP:tä.
No ei paljon valitettavasti selventänyt. Siis mulla on kone ja seinässä rj45- reikä ja kone pitäisi siihen saada.Koneessa on mulla adsl-kortti. Ja sitten hubi olisi tarkoitus laittaa eteiseen. Että adsl-kortista seinään ja sitten hubissa ristiinkytkentä oikein... vai mitä? Ja mulla on käytössä Baanan ´K-liittymätyyppi. Toisessa koneessa on vain verkkokortti. Onnistunko mitenkään siis näitä koneita kytkemään nettiin? Mulle tarttis melkein siis rautalangasta tämä asia vääntää.