Joo elikkäs mulla on rakenteilla omakotitalo ja sinne on sitten päätetty asentaa kaikkiin huoneisiin rj45-pistokkeet (6 huonetta). nyt tarvisin sitten apua. Tarviin siis myös jonkin näköisen keskuksen elikkäs hubin. Mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen? Ja sitten kun minulla on tällä hetkellä kaksi konetta, joilla molemmilla tulisi päästä surffaileen, niin pitääkö toisen olla palvelin vai miten tää juttu tapahtuu? Olen aloittelija näissä jutuissa joten olisin erittäin iloinen mahdollisimman selkeästä ja kaiken tähän liittyvään kattavasta vastuksesta. Ja tarkoitus on sitten muuten myöhemmin myös verkottaa koko talo elikkäs siis telkkarit ja puhelimet ja muut systeemit samalla tavalla... Auttakaa avutonta jos vain voitte.
Yleensä ADSL operaattorit jakaa muutaman dynaamisen IP asiakkaalleen. Eli osta kytkin tai hubi. Sitten ristiinkytketty piuha hubin/kytkimen ja ADSL laatikon väliin. Sitten normaalit piuhat koneista/laitteista Hubiin/kytkimeen. Tolla tavalla saa 3 konetta yleensä nettiin yhtäaikaa. Riippuu ISP:istä ja yleensä noita IP osoitteita voi sitten ostella lisää. Jos ostat NAT reitittimen niin saa sitten kaikki vehkeet verkkoon, mutta vaatii säätämistä ja käytettävissä edelleen noi 3 IP:tä.
No ei paljon valitettavasti selventänyt. Siis mulla on kone ja seinässä rj45- reikä ja kone pitäisi siihen saada.Koneessa on mulla adsl-kortti. Ja sitten hubi olisi tarkoitus laittaa eteiseen. Että adsl-kortista seinään ja sitten hubissa ristiinkytkentä oikein... vai mitä? Ja mulla on käytössä Baanan ´K-liittymätyyppi. Toisessa koneessa on vain verkkokortti. Onnistunko mitenkään siis näitä koneita kytkemään nettiin? Mulle tarttis melkein siis rautalangasta tämä asia vääntää.
Noita sisäisiä ADSL kortteja kannattaa välttää. Mutta asiaan. Eli siinä konessa jossa on se ADSL kortti niin pitää olla myös verkkortti. Sitten normaalit kaapelit verkkokorteista hubiin/kytkimeen ja sitten ADSL kortti koneesta pistät sen windowsin verkonjaon päälle. Sitten se velho tekee sellasen levykkeen jota käytät toisessa koneessa ja sitten netin pitäisi toimia molemmissa koneissa.
Joo, ei tuo kotiverkon pystyttäminen kovin vaikeaa ole. Ensinnäkään minkään koneen ei tarvitse olla palvelimena, jos ei halua muuten sitä, että yksi koneista on palvelin ja se voi jakaa oikeuksia jne... Tavallinen työryhmä siis riittää hyvin kotikäyttöön. Jokaiseen koneeseen oma verkkokortti ja niistä kaapelit johonkin adsl-modeemiin, joka toimii hubina. Lähiverkkotermeissä tästä käytetään nimitystä tähti-rakenne eli hubi on keskellä ja muut koneet ympärillä. Tämän hyvä puoli on siinä, että mikään kone ei ole riippuvainen toisesta. Eli yhdellä koneella voi mennä nettiin, vaikka muut koneet eivät ole auki. Ainakin Xp:ssä on sellainen velho, jonka avulla on helppo määrittää kotiverkon asetukset. Lähinnä on tärkeää, että työryhmän nimi eli workgroup on kaikissa sama. Netissä on paljon aiheeseen liittyvää materiaalia, kun vaan jaksaa haeskella
Katsoppa vaikka nuo jos olis apua: http://tinyurl.com/qpga Ainakin ne YIT jutut. Voisin kuvitella että tästä on jossain rakennussivuilla enemmänkin juttua... on aika ajankohtainen aihe.
Täytyy vielä kysyä... Agent 007 sanoi, että adsl-kortin lisäksi tarviin vielä siis verkkokortin? Tämä pelkkä adsl-korttiko ei siis riitä. Vaikka nyt se kyllä riittää nettin pääsyyn. Mutta siis kun verkkoa rakentaa niin pitää olla verkkokorttikinko? Tyhmä kysymys, mutta...
Kyllä se riittää mutta jos jaat netin tämän koneen kautta jossa on ADSL kortti niin sen täytyy olla aina päällä jos haluat toisella koneella päästä nettiin elikkä parempi tapa on: 1.myy se sisäinen adsl sovitin pois 2.asenna molempiin koneisiin verkkokortti 3.vedä cat 5(100Mb) tasoinen tai cat 5e/6(1000Mb) kierretty parikaapeli molemmilta koneilta haluamaasi paikkaan johon ostat Ulkoisen ADSL sovittimen joka Sisältää jo kytkimen tai hubin esim A-link roadrunner 44 nyt koneet eivät ole riippuvaisia toisistaan vaan ulkoinen ADSL jakaa yhteyden ja sitä kautta myös kodin sisäinen liikenne toimii(tiedoston siirto koneiden välillä). toinen tapa on ostaa hubi tai kytkin ja kytkeä koneet siihen ja hubista/kytkimestä vetää ristiinkytketty kaapeli ulkoiseen ADSL sovittimeen...koska tuskin tarvitset heti enempää kuin 4 konetta verkkoon/nettiin pärjäät ADSL sovittimen omalla kytkimellä jonkin aikaa ja jos tarvetta on niin siihen voi kytkeä hubin /kytkimen myöhemmin. Hups...juu ei se pelkkä ADSL sovitin riitä elikkä se menee nettiin mutta tarvitset siltin vielä verkkokortin joka jakaa liikenteen toiselle koneelle joten ei ehkä kannata tehdä noin.