Kodin Ykkönen ja vika läppärissä

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Fene, Jun 9, 2009.

1. Fene

Fene Member

Trophy Points:
    11
    Ostin tuossa viime vuoden loppu puolilla läppärin Acer Aspire 8930G Oulussa Kodin Ykkösestä. 1600€:n kone, jonka sai 1300€:lla plussa-kortilla. Olin intissä ja päätin sitten siis ostaa koneen, josta olin varma, että on suhteellisen ajan tasalla vielä sieltä tullessakin. Mikäs siinä - hyvä kone. Ainakin siihen asti, kunnes huomasin myöhemmin ettei näppäin f10 toimi.
    Noh intistähä nyt tiietään, ettei sieltä liiemmin ole aikaa touhuta omia. Senpä takia sitten mietinkin, että eihä tässä ole enää ku pari kuukautta, että pääsen pois (2.4. pääsin siis) ja vienpä sitten saman tien koneen huoltoon.

Vein sitte koneen Kodin Ykköseen 14.4 parin kiireisen viikon jälkeen. Luvattiin että kestää pari kolme viikkoa ja kone on takas korjattuna.
    Noh siinä kolmen viikon jälkeen, kun ei ollut mitään kuulunut, soitin sitten Kodin Ykköseen, että missäs kone viipyy. Arvatenkinhan se oli viipynyt kuulemma ruuhkan takia. Mikäs siinä, sitä sattuu..
    Sitten kulu viikko ja soitin taas, että nythä se on ollu kuukauden. Missä kone? Haluisin käyttään sitä. Tais olla maanantai tai tiistai. Vastaus oli tyyliin: "Kone on Helsingissä hyllyllä näköjään. En tiiä miks se on vielä siellä, mut mepä laitetaan tulemaan se samantien. Se on sulla viimestään perjantaina - ehkä aiemminkin."
    Noh.. Kesti taas viikko eikä kuulunut mitään! Siinä vaiheessa alko kyl jo vähän vituttaan, että mitä se tämmönen homma on. Aattelin että ei ne vissiin usko nuorempaa kaveria (oon 21v), joten otinpa sit isään yhteyttä, ku se on hoitanu näitä asioita aika hyvin.
    Siitä meni 2 päivää niin kone oli mulla! Kertoo hyvin, miten vähän nuoria asiakkaita arvostetaan. Kun kävin hakeen sen, niin myyjä sano että se kone oli ollu isänki soittaessa hyllyllä! Järkyttävää hommaa jossain päin..

Jeps eli sitten kämpillä otin koneen käyttöön illalla ja huomasinki heti, että sama vika oli edelleen. Tarkistin sitten lappusia ja siel mainittiin, että näppäimistö oli vaihettu ja että toimi OK.
    Seuraavana päivänä oli pyhäpäivä, mut sitä seuraavana vein koneen takasin Kodin Ykköseen. Siellä luvattiin että se menee samantien huoltoon ja se korjataan heti. Kuulemma siis menee yks päivä sinne, yks päivä korjauksessa ja seuraavana takas.
    Kului viikko... Soittelen sinne, että missäs se kone nyt sit on? Oon kärsivällinen ihminen tämmösissä asioissa ja tähän asti olin aina toiminu rauhallisesti ja hymyilly myyjille, mut tässä vaiheessa ei paljoa enää tehny mieli, kun kone oli ollu käytännössä puoltoista kuukautta pois.
    Joku nainen aiko sitten ottaa asian hoitaakseen ja seuraavana päivänä se soittikin, että konetta ei oo huollettu vielä. Oli kuulemma 3 vaihtoehtoa:
    1. Ootellaan tietokone korjauksesta ja ne maksaa korvauksia 130€.
    Omasta mielestä aivan naurettavan pieni raha siitä että oon ollu ilman konetta kohta 2kk. Varsinkin kun on kyseessä 1300€ tietokoneesta, joka vanhenee joka hetki.
    2. Kaupan purku reilusti pienennetyllä hinnalla.
    3. Uus kone (samanlaisia ei kuulemma ole enää jälellä, eikä uusia saa mistään): Acer Aspire 8930G T6400.
    Sanoin soittavani seuraavana päivänä kunha oon tarkastanu, minkälainen tuo kone on. Noh kuten näätte niin eihän tolle tarjoukselle voi ku nauraa.

Prossu huonompi.
    Näyttiksen muistit hitaammat.
    Bluraysta DVD-asemaan.
    Ainakaan tuossa kuvauksessa ei kerrota muistien hertsejä tai kovalevyn kierrosnopeutta, mutta eipä niitä mun tarvi tietääkään noiden muiden tietojen jälkeen. Jo pelkästään tuo blurayn puutos riittää mulle kieltäytymään. Jos oon jostain maksanu 1300€, pitäiskö mun hyväksyä huonompaa?

Tämä kyseinen myyjä antoi mulle niin huonot vaihtoehdot, että otin sitten yhteyttä erääseen näissä asioissa kokeneeseen henkilöön. Hän sanoi ilman mitään epäilyjä, että kun takuu on kerta voimassa, saat vähintään samanlaisen koneen, jonka oot ostanu tai jos kauppa puretaan, puretaan se ostohinnalla.
    Seuraavana päivänä soitin sitten takaisin tälle myyjälle ja sanoin ettei mitään pelkoa tuolla koneella. Tietenkinhän hän pahoitteli "antaneensa väärän konevaihtoehdon". Tällä kertaa olisin saanut Acer Aspire 7730:n.
    Tuostahan nähdään nyt taas heti, ettei se vastaa konetta, joka mulla oli. Juteltuani myyjän kans, muuta vaihtoehtoa ei kuulemma ole. Kauppaa ei kuulemma voida purkaa ostohinnalla, koska olen käyttänyt tietokonetta. Väännettiin muutama minuutti aiheesta ja myyjä jopa vertasi tilannetta auton ostoon ja myöhemmin käytetyn auton myymiseen. Vähän ohi vaan meni, kun en tuota konetta yritä myydä, vaan yritän vain saada omani takaisin, kun saatu tuote ei vastaa odotettua.
    Lopulta tilanne raukesi siihen, kun huomasin, että netissäkin tuota minun konetta vielä myydään. Hän aikoi ottaa selvää, että onko jossain varastossa tms sitten vielä niitä koneita ja aikoi ottaa yhteyttä takaisin. Tää tapahtu joskus viikko sitten ja vielä ei oo kuulunut mitään tästä henkilöstä. Kumma homma, kun varaston tarkistamisessa menee näin kauan..

Noh mutta eilenpä tuli kuitenkin puhelu eri henkilöltä. Joku mies soitteli sieltä Kodin Ykkösestä tällä kertaa ja kerto että kone oli siinä sillä ja että se aikoo tarkistaa kaiken toimivan. Eipä toiminut. Sama f10 -napin vika oli myös näytöskoneessa. Eli biossissa f10 toimii kuulemma täysin, mutta kun mennään windowsin puolelle, se lakkaa toimimasta. Kaverilla on kuitenkin täysin sama kone, kuin mulla ja sillä toimii.
    Mies aikoi ottaa selvää Acerilta, mistä tää johtuu ja soitella tänään. Noh, hän soitti ja ei ollu saanu vastausta asiaan. Aikoi ottaa selvää huomenna lisää, mutta ilmotti myös taas samat vaihtoehdot kuin naismyyjä aiemmin. En tietenkään hyväksyny ja asia kuulemma nyt siirtyy jonkun johtajatyypin hoidettavaksi. Mulle se aikoi soitella, mutta annoin sitten samantien isän numeron, kun jäi semmonen kuva, ettei nuorta asiakasta oteta tosissaan. Paha niille vaan, kun nuorisohan se tulevaisuuden kaupat tekee.

Kuluttajansuojahan tuosta mun (ja monen muun) ymmärryksen mukaan sanoo, että kun ei laite toimi niinku sen pitää niin tuote täytyy korjata tai vaihtaa tai koko kauppa purkaa. Eikö mulla ole oikeus vähintään yhtä hyvään tietokoneeseen?
    Muuta en alunperin pyytänytkään, kuin täysin samanlaisen koneen (jopa ilman vahingonkorvauksia, joihin mulla ois myös oikeutus), mutta kun meni sitten niin hankalaksi, ei muu enää varmaan auta kuin kaupanpurku..

Tuossa oli siis tää tapahtuma, joka tulee vielä varmasti jatkumaan. Lähinnä nyt vain kiinnostaa seuraavat asiat:
    Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
    Mitä mieltä te ootta tapauksesta?
    Onko muilla kokemuksia, ettei nuoria asiakkaita oteta tosissaan?
    Miten tuo läppäri on tullu nyt takas tuolle miesmyyjälle, jos sitä f10 ei ole saatu toimimaan?
    Kone on ollut kohta 2kk reissulla, että miten voi olla niin käetöntä porukkaa, ettei tuota saada korjattua.

2. Dreamlore

Dreamlore Regular member

Trophy Points:
    46
    Tuli vaan mieleen että jos se F10 toimii BIOSisa, niin se ei voi olla fyysisesti rikki. Jonkinsortin näppäimistö/ACPI-ajuriongelmaa voisi veikkailla, ja se taas olisi vika käyttiksen puolella.

Mutta tosiaan, jos tuote ei toimi kuten sen on tarkoitus, on kone korjautettava, kauppa purettava kauppahinnalla tai vaihto uuteen vastavaan tuotteeseen suoritettava.

3. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Trophy Points:
    46
    Ihan mielenkiintoinen teksti oli. Omituinen "f10" ongelma kylläkin. Itse varmaan olisin kokeillut esim live linuxilla/toisella windowsilla, että onko sama ongelma. Vaikkakin kaupasta ostetussa pitäisi toimia kaikki niinkuin on luvattu, mutta jos oma pieni säätö korjaisi ongelman, niin säästyisi päänvaiva takuun kanssa.

Mutta toivottavasti saat rahasi takaisin tai uuden vastaavan. Sen verran arvokkaasta vehkeestä on kysymys.

4. Fene

Fene Member

Trophy Points:
    11
    Tänään otti sitten joku nainen yhteyttä ja halus kuulemma jutella suoraan eka mulle. Se sano, että oli ottanut yhteyttä sekä Aceriin että Microsoftin puolelle jonnekin ja kummatki oli sanonu ettei voi olla heillä vikaa. Aikoivat asentaa testikoneeseensa uudelleen windowsin ja testata jospa niin lähtis se toimimaan siinä koneessa. Tietenkihä se sano siinä lisäks, että homma ei mene takuun piiriin, jos kone näin lähtee toimimaan.
    Itehä oon kyllä eri mieltä. Jos ostan koneen, jossa on valmiiksi vista asennettuna, niin ei kai voida olettaa, että jos tahdon koneen kaikki näppäimet toimimaan, pitää mun asentaa ite käyttöjärjestelmä uudelleen. Noh samoja ehtoja sitten ehottelivat edelleenkin, mut sanoin että ottakaahan sinne isäntään päin yhteyttä. Se saa hoitaa homman etiäpäin.

Olinki myöhemmin samaan aikaan kyläilemässä (Täyteltiin reklamaatiota), kun ne soittelivat sitten taas - nyt sinne isälle päin. Isä oli valmiiks kirkastanu muistiaan lukemalla tekijänoikeusasioista ja soittanu vielä tuomarillekin ja kysyny, miten tämä kaupan purkaminen toimii. Tuomari oli vastannut, ettei purkuhintaa lasketa, jos takuu on voimassa. Jonkun aikaa se nainen Kodin Ykkösestä jutteli ja ne pääty sitten siihen, että perjantaihin klo 16 mennessä pitää saada vastaus, saadaanko sitä konetta korjattua. Jos ei tule vastausta, asia siirtyy kuluttajasuojaviranomaisille. Jos tulee, niin neuvottelut varmaan jatkuvat taas etiäpäin. Semmosta tältä päivää.

5. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Hauska kuulla kuinka jutussa lopulta käy. Mukava, kun viitsit kertoa asiasta noinkin tarkasti ja asiallisella tyylillä.

Voi olla että takuuaikana on toisin, mutta periaatteessahan kauppaa purettaessa hinnasta voidaan vähentää jotain tuotteen käytöstä jo saatuna hyötynä. Toisaalta ostaja voi vaatia myös omia puhelin ym. asian selvittelystä koituneita kulujaan maksettavaksi.

Itse en pitäisi ostajan ongelmana, johtuuko vika Acerin raudasta, Microsoftin softasta vai jostain muusta, vaan olen samaa mieltä, että pakettina myydyn koneen kuuluu toimia, ja myös mukana pakosta myytyjen softien vioista pitäisi myyjän vastata. Käytäntö vaan on lipsunut sellaiseksi, että softaongelmat kaadetaan ostajan harteille.

6. Fene

Fene Member

Trophy Points:
    11
    Okei eli perjantaina ottivat yhteyttä ja saatiin homma hoidettua. Acerilla oli VCM niminen softa asennettuna valmiiks koneeseen ja se varas sitten sen f10:n omaan käyttöönsä kokonaan. Saatiin homma sovittua ja sain oman koneen takas ohjeiden kera, mitä voin softalle tehä. Eli vaihtaa siitä napit tai uninstalloida kokonaan.
    Hemmetin kauanhan tuossa koko tapahtumassa kesti, mutta niin kai se joskus tekee. Eihän ne Kodin Ykkösessä tietenkään sitä tahallaan venyttäneet ja asianmukaiset vahingonkorvaukset siitä kahesta kuukaudesta sitten sain.
    Eli loppuen lopuks oon nyt tyytyväinen, kun on tuo kone takas käytössä ja koko homma on muutenkin ohi. Kiitti ku jaksoitte lukia.

Ps. Kirjottelin niin tarkasti, ku on helkkarin hankala kirjottaa muuten objektiivisesti, jos on tommonen tilanne itellä menossa. Eipä ketään kiinnosta lukea "Voi perhana ku kaupassa X ollaan paskoja, ku ei ne osaa mitään".

7. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Trophy Points:
    46
    Jotain tän tapasta ajattelinkin. Olisi ollut helppo homma korjata itsekkin, kunhan olisi vähän vikaa etsiskellyt. (googlea ja vastausta löytyykin joka palstalla. http://www.notebookforums.com/thread155186.html )

Noh, hyvinhän tässä loppujenlopuksi kävi. Tosin kannattaa ehkä mielummin kysellä afterdawnista apua, ja jos ei auta niin sitten takuuhuoltoon. Näin olisi tämäkin case selvinnyt ilman päänvaivaa. : )

Last edited: Jun 17, 2009

Share This Page