Olen ajatellut laittaa vesijäähyn koneeseeni, mutta koneen ilmaaminen mietityttää. Kuinkahan usein noita joutuu ilmaamaan? Konehan pitäisi kuitenkin pysyävaivattomana käyttää.
Itselläni on ollut vesijäähy koneessa (1700+ XP) pian kaksi vuotta. Alunperin laitoin vesijäähyn vähän paremman kellottuvuuden toivossa kuitenkin kohtuu hiljaisesti. Rakensi vesijäähyn koneen sisälle enkä ole ratkaisua katunut. Niin kysymykseesi. Kunhan nyt vähän miettii noiden komponenttien korkeuseroja niin ei tuosta ilmaamisesta pitäisi mitään ongelmia olla. Ainakin varma tapa on tunkea nestettä sisään aina komponentin alareunasta ja ottaa se ulos yläreunasta.. Ehkä silloin jos laitat vaikka jäähdyttimeen alareunasta nestettä sisään ja otat sen alareunasta pois niin silloin voi käydä niin ettei neste kierrä koko kennossa. Ei pitäisi tulla ongelmia jos miettii edes hetken jokaisen vesijäähykomponentin kohdalla että kiertääko neste varmasti koko komponentin. Tuota ilmausta helpottaa se että vesijäähyssä on pumppu joka kierrättää nestettä. Tällöin nesteen virtauskin vie, ainakin mulla, riittävästi ilmaa pois järjestelmästä ettei erillistä ilmausta tarvita. Sitten muutama vinkki. Osta heti akvaariopumppu tai muu hyväksi todettu pumppu sillä nämä bilteman pissapoika, pilssipumppu yms. pumpuista ei tule kuin huono mieli ja huonoimmassa tapauksessa laitteet kärvähtää kun pummu lakkaa toimimasta. Neste mitä kierrätät laitteistossa täytyy olla jotain sellaista ettei siinä kasva levä. Eli vaikka vettä ja jäähdytinnestettä. Jäähdytinnesteessä on vielä lisäksi korroosiolta suojaavia aineita, mutta se on myrkyllistä joten lemmikit kannattaa pitää loitolla. Ainakin itselläni olen todennut käteväksi sellaisen jatkojohdon jossa on virtakytkin, johon olen liittänyt tietokoneen ja pumpun virtajohdot. Tällöin pumppu käy aina varmasti silloin kun tietokone on päällä.