Kokemuksia ilmalämpöpumpuista

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by pertti82, Aug 31, 2011.

1. pertti82

pertti82 Member

Trophy Points:
    11
    Eli ajattelin kysellä kokemuksia ilmalämpöpumpuista, malleista, asennuspaikoista, jne. Olisi tarkoitus laittaa nyt syksyllä vanhaan kolmikerroksiseen rintamamiestaloon keskimmäiseen kerrokseen (kerrospinta-ala noin 70m2) ilmalämpöpumppu.

Jotain Mitsubishin ja Panasonicin malleja olen miettinyt mutta jotkut ovat kehuneet Fujitsua, lähinnä sen takia kun sen sisäyksikkö putsaa itse itsensä (laiska olen, parin viikon välein sisäyksikön imurointikin kuulostaa isolta vaivalta :cool:.

Suosituksia, kokemuksia, ideoita?

2. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    Panasonicin invertterimallin pumpuista kokemukset on hyviä. Eikä se putsausta vaadi kuin kerran kuussa, jossei sitten ihan susipölyiset paikat ole...
    Kato, että ulkoyksikkö on varmasti talvimallia, eli löytyy ne sulatuslangat sieltä, muuten se vetää umpijäihin talvella.

Se on sitten henkilökohtaista miten siedettävää sen pumpun puhina on, kuiskaavan hiljainen se ei ole, varsinkaan yöllä kun on muuten hiljaista. Toisaalta kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon "siellä", se taas sulaa niin äkkiä, ettei siihen ehdi tottua ja hetken päästä sitä jo kaipaa....

Kannattanee sitten ottaa seuraava suurempi koko mitä mitoitus antaa, pääsee pumppu helpommalla eikä hinta nousse niin paljoa...

Samoin sijoituspaikkaa (sekä ulko-, että sisäyksikön) kannattaa miettiä tarkkaan, huoltaan niitä joutuu joskus kuitenkin, Ja asennusta ei kannata tehdä itse, vaan käyttää asentajaa. Niillä on kokemusta ja kaikkia tarvittavia tarvikkeita yms.

T: Vesku

3. pertti82

pertti82 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitoksia. Miten tuo sisäyksikön puhdistus, ihan vain imurilla vedetään ne suuttimet vai pitääkö sitä Panasoniccia avata tms?

Ja mites muut, kokemuksia Panasta tai muista merkeistä? Onko noista kiinaihmeistä, Ultimatesta tms mihinkään?

4. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    Sisäyksikön puhdistus pääpiirteissään, käyttöohjeissa tarkemmin:

0.) Sammutetaan vehjes
    1.) Avataan sisäyksikkö ottamalla sen alalaidasta kiinni ja vetämällä "luukku" raolleen.
    2.) Irroitetaan suodatinverkkoelementit
    3.) Imuroidaan ne
    4.) Pannaan suodatinverkot takaisin
    5.) Suljetaan sisäyksikkö
    6.) Pannaan vehjes takaisin päälle

Useimmat Ultimatet ovat ns. itseasennettavia malleja, voivat olla ihan päteviä pelejä, mutta silloin kaikki väärästä asennuksesta johtuvat virheet kuuluvat itselle ja siksi ovat minun mielestäni vähemmän sopivia vaihtoehtoja, jos hakee luotettavuutta...

Panastahan sait kokemuksia...

T: Vesku

5. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Jos asut omakotitalossa voit tietenkin harkita itseasennettavaa, muissa asumismuodoissa ilmalämpöpumpun asennus vaatii taloyhtiön lupaa. Itse taloyhtiön hallituksessa eikä meidän yhtiöön kyllä myönnetä lupaa muuta kuin valtuutetun liikkeen asentamiin pumppuihin.
    http://www.sulpu.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=95

6. nurmoosta

nurmoosta Active member

Trophy Points:
    66
    2008 syksyllä asennutin ilmalämpöpumpun; kauimmin täällä pohjoisessa käytössä olleen mallin "Daikin invertter".
    Asennuksessa kannattaa käyttää ammattimiestä ja suunnitella paikka hyvin. En suosittele ulkoyksikön kiinnittämistä seinään, enkä myöskään paikkaan, jossa kennon sulamisvesi talvella aiheuttaa ongelmia. Oman ulkoyksikön alla on 80L palju, joka tyhjennetään noin kerran viikossa lämmityskaudella. Sulamisvettä kertyy yllättävän paljon ulkolämpötilan ollessa ~ +5 tai kylmempi.
    Sisäyksikön puhaltimen moottori kesti reilun 2v lähes keskeytymätöntä käyttöä. Lämmitys kylmällä, vähän jäähdytystä kesällä ja pelkkä puhallus kierrätti ilmaa muulloin. Moottorin vaihdon jälkeen ei käytetty enää pelkkään ilman kierrätykseen.
    Blogijuttua aiheesta

Share This Page