Vanhan uskollisen läppärini näyttö on ruvennut heräämään hitaammin. Aluksi näyttö on voimakkaan punahehkuinen (rosa). Pikkuhiljaa puna kirkastuu ja näyttö toimii kuten pitääkin. Olen kuvitellut, että näytön taustavalaisuun käytetyt putket alkavat väsyä. Nyt kysymys: onko kenelläkään kokemusta tällaisen ilmiön nopeudesta? Siis jatkuuko tällainen oireilu vielä pitkään, eli ei paniikkia? Vai onko todennäköistä, että näyttö pimenee poks-poks yhdellä kertaa pari päivää tällaisen punasteluilmiön jälkeen? Näyttö? 15" 1400x1050. Kone? IBM:n ThinkPad, onko niitä muitakin? Tosin mikäs laatukone tämä on olevinaan, kun rupeaa näyttö vanhenemaan 10 vuoden käytön jälkeen (hankittu 2001 keväällä). Muuten pelaa kuin Buicki, en vaihtaisi pois kuunaan päivänä!
Vaikka asiasta ei ole kokemusta, olen ajatellut lcd paneelien luotettavaksi käyttöiäksi roimasti alle 10 vuotta. Riippuu tottakai käyttöasteesta. Uskon että näyttösi alkaa olla tiensä päässä, saa nähdä kuinka hyvi nykypäivän LED taustavalaisu tulee kestämään
Jep, sen tiedän. Nyt utelenkin, onko jollakin kokemusta siitä, miten äkäisesti näyttö pimenee lopullisesti. Siis pitäisikö mennä paniikkiin ja aloittaa vimmattu uuden ThinkPadin hankkiminen - ja koneen sisällön yliheitto. Vai himmeneekö ruutu pikkuhiljaa ja voin hoitaa asiaa "kun on parempaa aikaa"?
Tutkiskelin asiaa ja löysinkin jotain.. On tosin vaikeaa sanoa kun ei tiedä tarkalleen millä tavalla taustavalaisu on näytössä toteutettu mutta epäilen että kylmäcatodi (ccfl) voisi olla oikea arvaus. Jos näin on niin sivustolla: http://www.ronstultz.com/knowledge/Documents/LCD has a Pink Tinge.htm sanotaan näin: "After a CCFL begins to have a pink tinge, it can last months, if not years, if used sparingly. BUT, it will eventually fail and your LCD will be dark." EDIT: Niin, eli korjaus voisi onnistua osaavalta taiturilta mutta hankalaahan tuo kieltämättä vaikuttaisi olevan..
Minulla kusahti taustavalo alle 2 vuodessa; oli joulu tulossa ja ostin ulkoisen näytön jolla keplottelin vuoden eteenpäin kunnes vaihdoin koko läppärin.
Kiitos ric_91 ja zipperi! Nyt loksahtivat asiat kohdalleen ja pystyn miettimään fiksummin mitä teen ja missä järjestyksessä.