Olen hankkimassa uutta kameraa johon ostaisin myös vedenalaiskuvauskotelon. Kaipaisin vinkkejä siitä mitkä kamerat ovat hyväksi havaittuja ja mitkä ehkä eivät. Kameralla kuvaisin kohtalaisen paljon myös veden yläpuolella. Aiempia kameroitani ovat olleet Panasonicin 3,2 MP peruskamera ja tällä hetkellä IXUS 60. Ixukseen en ole ollut oikein tyytyväinen, värit ovat monesti kummalliset ja esim auringonlaskuista tulee todella latteita. Mielestäni Panasonicissa oli paremmat ominaisuudet tämän suhteen. En tiedä onko muutosta kameramerkeissä tapahtunut. Kameran tulisi olla kohtalaisen pienikokoinen että sitä jaksaa kantaa mukana pitkillä reppureissuilla maailmalla. Eli ei järjestelmäkameran kokoinen, mutta hiukan pokkaria isompi vielä menee, kunhan mahtuu käsilaukkuun. Zoomi ei ole koskaan pahitteeksi, mutta tuo tietysti lisää kokoa kameraan... Samoin kamerassa olisi hyvä olla valmiit säädöt vedenaliskuvaukselle, joskaan tämä ei ole välttämätöntä jos sillä muuten saa helposti hyviä kuvia veden alla (olen vielä noviisi). Tietysti malliin pitäisi myös löytyä kunnollinen VA-kotelo. Hintaa tärkeämpää on hyvälaatuiset kuvat, olen valmis panostamaan tarvittavan määrän rahaa kameraan, se tulisi myös olemaan pitkään käytössä. Kiitos avusta!
No ainakin monissa Olympuksen kameroissa on vedenalaistoimintoja, ellei useitakin sellaisia. Omassa Olympus SP-550 UZ:ssä on 3 vedenalaistoimintoa, kaksi erilaista "normaalia" toimintoa, jossa toisessa lukitaan tarkennus ja kolmas on vedenalainen makro. Vedenalaiskoteloiden hinnasta ei ole tietoa, mutta käsittääkseni ovat aika tyyritä. Sitten Olympuksella on vielä kaksi mallia, jotka ovat jo valmiiksi vesitiivitä. Uudempa ja "parempi" on h µ 1030 SW-malli, joka on vesitiivis 10 metriin asti. Riittänee sinulle? Pitäisi olla myös 2 metrin korkeudesta iskunkestävä, eli kunnon seikkailukamera on. On myös pakkasen kesätävä. On voittanut ainakin yhden testin (MikroPC), mutta kuvanlaadusta ei ole tietoa. Toinen, vanhempi ja "huonompi" kamera on µ 850 SW, joka on vesitiivis "vain" 3 metriin saakka. Tätä vanhempaa mallia on nyt suhteellisen usein ollut tarjouksessa, kun tuo µ 1030 SW syö sen markkinoita. Muista merkeistä en tiedä, mutta siinä oli sen verran tietoa, mitä tiedän Olympuksen omista kamereroista.
Noita Olympuksen kameroita voisi kuvailla siten, että ensin pidetään huolta että kameran yli voi ajaa autolla ja sitten mietitään josko sillä saisi kuvia. Hyviähän ne on jos haluaa kameran jota voi surutta käsitellä ja pitää mukana missä tahansa. Itse lähtisin kumminkin veden alle jollain tälläisellä yhdistelmällä: Canon G9 + sukelluskotelo
Niin, kyllähän tuolla saa varamsti paljon laadukkaampia kuvia. Minulla nyt ei vaan ollut heti noin kallista mielessä, tuli vain halvat ratkaisut mieleen :-D
Kiitos vastauksista. Syvyyttä kotelon tulisi kestää reiluun 30 metriin asti. Mahdollisesti myös lisäsalamaa myöhemmin kaipailisin kameraan. G9:ä katselin, mutta mietin onko se jo hankalan kokoinen käsitellä. Siinä kyllä vedenalaiskuvaustoiminto löytyisi valmiina ja zoomiakin on kivasti. Valotus toimii myös varmaankin IXUS60:ä paremmin? Olympus on merkkinä mulle vieras, sen käytännön ominaisuuksista kaipaisin lisää tietoa.
Kuten ite sanoin, löytyy Olympus SP-550 täältä. Aikaisemmin minulla oli Nikon, mutta Olympukseen siirtyminen ei tuottanut ongelmia. Ihan käytettävyydestä: Kuten jo sanoin, Olympus ei ollut tuttu kamera minulle. Valikot oppii hetkessä ja on ainakin minusta todella yksinkertaiset, niitten toimintaperiaatten huomaa suhteellisen nopeasti, siis todella nopeasti opittavat. Itse olen suhteellisen tyytyväinen, kohina kylläkin vaivaa omaa kameraani ja on yleistä pokkarissa. Toista miinusta tulee siitä, että se käyttää xD-korttia, joka on todella hidas, kun siirretään kuvia pois kortilta. 1 GB:n kortin siirtämiseen viereähtää mukavasti ja helposti yli 5 minuuttia, se on rasittava homma. Etenkin, jos tarvisi tyhjentää se nopeasti. Mutta mikäli kortin siirtonopeudella ei ole väliä, niin eipä sitten kai ole muuta kuin tuon kortin osto. Itse olen tyytyväinen omaan Olympukseeni eikä siitä ole erityisen paljon negatiivista sanottavaa. Se ei kuitenkaan ole ihan paras kamera. Itse kuitenkin tykkään, kuvan laatu, zoom ja 1cm makro ovat kelvanneet (ja toimineet). Jos zoomi ei ole haitaksi, niin voin suositella Olympuksen SP-mallistoa. Olympuksen SP-sarjan sivu EDIT: Hienosäätöä EDIT2: Linkki Olympuksen sukelluskoteloiden sivuille (Hinnat eivät ovat ainakin minun silmään hirvittäviä, en tiedä, kuinka paljon se on oikeasti, kun en harrasta/seuraa hintoja) EDIT3:Sekä G9:stä että Olympuksen SP-sarjalaisista löytyy valotuksen manuaalisäätö. Eli jos menee pieleen, manuaalisesti kuntoon. Itse kuitenkin suosittelisin G9+sukelluskoteloa, koska uskoisin G9:n tuottavan parempia kuvia. Se, miten oikeasti on, en tiedä. Pahoitteluni pitkittyneistä EDIT-teksteistä
Kiitos kommenteista ja linkeistä. Pitääpä käydä vähän hypistelemässä kameroita. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan.