komentokehotteen muuttaminen

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by ägräs, Apr 3, 2005.

  1. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Miten saisin komentokehotteen näyttämään missä hakemistossa olen (kuten dossissa)? Tällä hetkellä se on tällanen:
    bash-2.05b$

    Mikä hiton bash oikeastaan? Koskaan keksinyt mistä se tulee.

    Yksi juttu vielä, kannattaisiko laittaa eterm tai joku muu? Tällä hetkellä xterm käytössä. Mitään ulkonäköhienouksia en tarvitse mutta tollanen skrollauspalkki olis ihan kätevä joskus. Onko noissa hienommissa terminaaleissa jotain muuta erityisen hyvää?
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Bash=Bourne Again Shell joka on ihan vain komentotulkin nimi.

    Komentotulkki on se ohjelma joka lukee näppäimistöltä komentoja ja välittää niitä eteenpäin, suorittaa scriptejä sekä hoitaa ruudulle tulostamista, eli ts. ohjelma joka sijoittuu konsolissa käyttäjän ja koneen väliin (tulkkaa komentoja).

    bash:n parametrit löydät helpoiten: man bash

    Paikka minne noi parametrit laitetaan on vaikka oman kotihakemiston .bashrc tiedosto

    Googlella löytyy myös suomeksi ohjetta, ellet sitten käytä distroa jossa on suomennetut man sivut.
     
  3. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Toi man sivu oli _hieman_ liian informatiivinen mulle mutta netistä löysin jotain juttua. Pistin kotihakemiston .bashrc tiedostoon PS1='\u@\w \$ '
    johon olen ihan tyytyväinen. Mutta toi ei enää vaikutakaan jos olen roottina, eli mihin toi kannattais laittaa niin et se koskis kaikkia käyttäjiä?
    Distrona on Gentoo.
     
  4. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Vaikka /etc/profile tiedostoon. Lienee joku parempikin paikka, mutta tuolta se toimii kyllä..
     
  5. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Last edited: Apr 4, 2005

Share This Page