Kommentteja kiitos

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by cybra, Nov 12, 2008.

1. cybra

cybra Member

Trophy Points:
    11
    Olen ostamassa uutta konetta ja olen miettinyt tällaisia osia:

Emolevy: Asus P5QL-E 95€
    Prosessori: Intel Dual Core E5200 80€
    Muisti: 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM KIT 47€
    Näytönohjain: Radeon HD 4850 512Mb 170€
    (Virtalähde: Corsair PSU 550W 12cm ATX V2.2 PFC 80+ 80€)

Yhteensä noin 470€. Saksasta saisi halvemmalla ja voisin myös tilata sieltä.

Ajon käyttää vanhaa Antec Sonata Piano Black koteloa. Kotelossa on Antecin 380W virtalähde mutta toimiiko vanha virtalähde näiden osien kanssa?? En tarvitse kovalevyä enkä DVD-asemaa.

Kommentit miksi olen valinnut nämä osat:

P5QL-E:
    - En tarvitse tai halua kaksi näytönohjainta. Siksi valitsin P43 piirisarjan.
    - Tarvitsen myös äänikortin missä on Optinen ulostulo.

Intel Dual Core E5200:
    - Halpa hinta

Muisti:
    - Halvin muisti mitä löytyy 800Mhz

Näytönohjain:
    - En pelaile niin paljon mutta haluan kuitenkin näytönohjaimen joka toimii jos tekee mieli pelata.
    - Näytönohjain ei saisi pitää paljon ääntä.
    - Olisi myös hyvä jos saisin näytönohjaimen kiinni HD-telkkariin (hdmi/vga), videotykkiin (hdmi/vga) ja tavalliseen työnäyttöön jos mahdollista. Muuten voin jättää telkkarin pois.

Virtalähde:
    - En ole oikein varma virtalähteestä mutta haluaisin hiljaisen toimivan virtalähteen jos vanha Atecin 380W poweri ei riitä.
    - Yhteensopiva Antec Sonata Piano Black kotelon kanssa ja tietenkin muiden osien kanssa.

Käyttöjärjestelmä tulee olemaan Windows XP. Käytössä on 600e mutta edullisempi niin sen parempi.

Nyt haluaisin kommentteja mitä mieltä olette? Kannattaako vaihtaa jotain osia? Toimiiko prosessori emolevyn kanssa (tarkoitan pitääkö emolevyn BIOS versiota päivittää ennen kun prosessori toimii)? Mietin myös sitä että kannattaako vaihtaa P35 emolevyn piirisarjaan vai kannattaako pysyä P43:ssa?

2. kaitsu61

kaitsu61 Regular member

Trophy Points:
    26
    Powerista (emon manuska P5QL-E user’s manual(English)
    For a fully configured system, we recommend that you use a power supply
    unit (PSU) that complies with ATX 12 V Specification 2.0 (or later version)
    and provides a minimum power of 400 W.

Motherboars > 775 ja p5ql-e
    Tuolta saat tiedon, mitkä prosut, muistit ym. käyvät.

EDIT: "Saksasta saisi halvemmalla ja voisin myös tilata sieltä."
    Entäs jos tulee ongelmia joskus, keskustelet sakujen kanssa ja lähetät tavaraa sinne? Eikö olis helpompaa tehdä kauppaa suomalaisten kanssa.

Last edited: Nov 12, 2008
  3. Berol0

Berol0 Member

Trophy Points:
    16
    Miten meinaat saada XP'hen 4GB muistia? Vai laitatko 64bit XP?

4. cybra

cybra Member

Trophy Points:
    11
    Emolevy vaatii version 0801 että toimii E5200 prosessorin kanssa. Mistä tietää mikä versio emolevyssä on kun sen ostaa? Luultavasti siellä on joku vanha versio vai? Jos näin on lähteekö kone edes käyntiin että pääsen päivittämään Biosia? Sitten jos vaatii toisen (vanhemman) prosessorin sinne että pääsen päivättää Biosin niin menee kyllä aika hankalaksi.

Tietenkin se on helpompaa ostaa Suomesta jos tulee ongelmia ja näyttää siltä että ongelmia tulee...

5. cybra

cybra Member

Trophy Points:
    11
    Tiedän että XP ei osaa käyttää 4Gb mutta ostaisin valmiiks jos jossain vaiheessa päivittäisin käyttöjärjestelmän. Eikö Windows Xp 32-bit toimi jos on 4Gb?

6. neverlife

neverlife Active member

Trophy Points:
    66
    Toimii kyllä, mutta ei hyödynnä/näe kuin 3.2gigaa siitä, loput ~800megaa menee siis harakoille.

Veikkaus on tässä kohtaa hyvä sana.

Ei lähde, tähän tarvii toisen prossun lainaan tai pyytää liikkeessä päivittämään.

Last edited: Nov 12, 2008
  7. kaitsu61

kaitsu61 Regular member

Trophy Points:
    26
    Minä itse, jos olisin tilaamassa jotain kokoonpanoa, varmistaisin sen toimuvuuden myyjältä.

Siis tarkoitan emo/prosu/bios-yhdistelmää.

Entisenä ATK-alan työntekijänä tiedän, että asiakkaalle täytyi sanoa virheet/totuus, jotka asiakkaan omassa toivomuksessa oli.

Sähköposti ja puhelin on olemassa.

8. cybra

cybra Member

Trophy Points:
    11
    Ovatko osat ihan ok vai kannattaako niitä vielä vaihtaa? Onko Virtalähde hyvä?

9. deeee

deeee Regular member

Trophy Points:
    26
    ota corsair vx450 mieluummin. se on sitäpaitsi laaduukkaampi seasonicin tekemänä, vx550 taas on cwt:n tekele.

10. cybra

cybra Member

Trophy Points:
    11
    En oikein ymmärtänyt. Onko 450W poweri parempi kun 550W? Eli näiden PSU välillä:
    CORSAIR PSU 450W 12CM ATX V2.2 PFC 80+
    CORSAIR PSU 550W 12CM ATX V2.2 PFC 80+

Jos on olemassa joku parempi PSU niin mikä?

11. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Taatusti lähtee päälle sillä P45 piirisarjassa on virallinen tuki 45nm prossuille. Prosessori ei vaan tunnistu oikein ellei bios versio ole tarpeeksi uusi.
    450 wattinen on laadultaan parempi koska siinä on seasonicin sisukset.

Teholtaan se on myös sitä tasoa että erittäin harva tarvii tehokkaampaa. 32A@12V on aika paljon :)

12. Quiote

Quiote Moderator Staff Member

Trophy Points:
    46
    cybra,

LUE ENSIN: Keskustelualueiden säännöt

13. neverlife

neverlife Active member

Trophy Points:
    66
    Virallinen tuki löytyy, mutta missään ei ole luvata toimivan ilman bios päivitystä. Piirisarjan tai bioksen supportit kun eivät liity toisiinsa.

Esimerkki P35 emosta, joka myöskin tukee 45nm, vaikka ei olekkaan se ensimmäinen virallinen..Mitä kukin sitten haluaakaan tuon virallisen tuen tarkoittavan.. :D

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/717638

Joten pysyn edelleenkin sanoissani.

14. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Mitäköhän oikein selität? P45 tukee virallisesti 45nm prossuja. Jos ostan 45nm prossun ja kone ei toimi oikeastaan mitenkään koska emon bios ei ole tarpeeksi uusi niin ollaan siinä tilanteessa että emohan ei tue kyseistä prossua. Koska sille luvataan toimivuus niin silloinhan minua oltaisiin huijattu. Ja koska minua oltaisiin huijattu niin minulle tulisi hyvin äkkiä uusi emo sillä en hyväksy sitä että minua viilataan linssiin...

Esimerkkisi on typerä sillä P35 ei tue virallisesti 45nm prossuja. Se tarkoittaa sitä että siinä ei tarvitse yhdenkään 45nm prossun toimia ollenkaan. Moni emolevyn valmistaja ei ilmoita tuettujen prosessorien listalle 45nm prossuja ollenkaan vaikka ne toimivatkin emolla ongelmitta.

Vielä selvennykseksi.

P35, ei virallista tukea 45nm prossuille = kyseisten prossujen ei tarvitse toimia emolla

P45, virallinen tuki 45nm prossuille = kyseisten prossujen on toimittava kyseisillä emoilla

15. neverlife

neverlife Active member

Trophy Points:
    66
    Tämä on Intelin nimellinen tuki, mikä ei tarkota oikeestaan mitään. Emovalmistajat ovat sitä toimivuutta mainostanut jo iät, eikä mainitse sanaakaan Intelin lausunnoista. Otetaan kuva P35 emon tuotesivulta: http://www.aijaa.com/v.php?i=3262272.png

Otetaan nyt myös esimerkkiä P45 emostakin: MSI P45 NEO http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=1482

Emo on julkaistu jossain kesäkuussa/heinäkuussa, eli emossa on korkeintaan 1.4 bios versio (7519v14), siltikin kun kattoo cpu support kohtaa, ei Q8300 prossulle löydy tukea ennen 1.6 bios versiota (7519v16), joka on julkaistu: 2008-09-17

Mites tämä on selitettävissä, jos kerran kaikki 45nm oli valmiiksi tuettuja?

Samalla kannalla minäkin olen, täyttä huijausta tuo mainostus ja biosten päivittely, mutta valitettavasti totta :/

Last edited: Dec 22, 2008
  16. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Sekö ei merkitse mitään että intel lupaa että sen P45 piirisarjalla toimii Intellin valmistamat 45nm prossut?

Mitäköhän oikein selität?

Intel ei lupaa 45nm prossuille toimivuutta P35 emoilla mutta jos joku valmistaja haluaa sen tehdä ja tuen pystyy antamaan niin mikäs siinä.

Emon biosin versiota et voi tietää etukäteen ja se voi olla uusin mahdollinen. Emoihin tehdään pieniä muutoksi monesti julkaisun jälkeen ja jos merkittäviä bios muutoksia tulee niin monesti linjoja muutetaan siten että se tärkeä bios löytyy valmiiksi.

Ja itse asiaan. Emon julkaisun jälkeen julkaistaan monesti uusia prossuja. Kun emon julkaisun hetkellä näiden tiedot eivät ole välttämättä selvillä niin niitä ei pystytä ehkä ihan oikein tunnistamaan. Tästä syystä tulee bios päivitykset että prossu saadaan tunnistettua täysin oikein ja mnahdollisesti annettua sille täysi tuki.

Se että prossua ei saada tunnistettua täysin oikein ei tee välttämättä siitä yhtään hitaampaa ja se saattaa toimia ihan samalla tavallakin.

Intel on kuitenkin luvannut että P45 emoilla toimii 45nm prossut joten toimivuus on jokatapauksessa taattu. Missään vaiheessa intel ei ole puhunut että prossut toimivat bios päivityksen jälkeen vaan tuki löytyy muutenkin.

Itse olen rakentanut varmasti yli 10 kokoonpanoa missä prosessori ei ole tunnistunut täysin oikein koska emon bios ei ole ollut tarpeeksi uusi. Kertaakaan en ole joutunut vaihtamaan vahempaa prossua että olisin saanut kokoonpanon toimimaan. Olen asentanut normaalisti windowsin prossulla mikä ei tunnistu oikein ja vasta sen jälkeen olen päivittänyt biosin.

Mutta jos vielä haluat olla asiasta eri mieltä niin varmasti katselet minulle linkin jossa P45 piirisarjallisella emolla ei ole toiminut 45nm prossu. Veikkaan että on aika vaikea homma :)

Last edited: Dec 22, 2008

Share This Page