Komponentti problematiikkaa

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by Hugzu, Jan 24, 2010.

1. Hugzu

Hugzu Member

Trophy Points:
    11
    Moi

Etsin tässä uuden koneen osia ja jonkun verran olen jo taustatöitä tehnyt.
    Ajatuksena on kasata nyt hyvät peruspalikat ja sitten myöhemmin päivitellä siten, että koneesta olisi iloa ehkä vielä viiden vuodenkin päästä.

Tällä hetkellä olen päätynyt valitsemaan prossuksi tulevan Intelin core i7-930. Tästäpä sitten heti kärkeen kysymys että Paljonko on järkeä hommatta prossu ilman vakiotuuletinta näin alkuun vai pärjääkö tolla Boxed versiolla järkevästi, vaikkapa muutaman vuoden?
    n. 270€

Emoksi sitten olen ajatellut Asuksen P6T Deluxe v2 tai P6X58D Premiumin. Kiinnostas tietää mitkä näiden kahden emon merkittävimmät erot on ja että onko järkeä laittaa näin kalliita vai pitäskö tyytyä ihan perus P6T versioon? Hinnat liikku siinä 200€-270€ nurkilla. Sen hoksasin että noissa kahdessa oli enempi muistin mahdollisuutta.

Muisteiksi ajattelin 3x2G 1600mhz Kingstonin muistia yht. hintaan 170€

Käynnistys kovoksi Kingstonin SSDSnow 64G On vissiin tämän hetken halvin tuon kokoluokan ssd?

Näytönohjaimeksi meinasin laittaa Ati Radeonin HD 5770 1G ddr5 150€ ja tästäpä tulikin mieleen että riittääkö hyvin nykypeleihin vai kuinka järkevää on hommata se huippu versio? Onko GF:ltä jotain vastaavaa mitä vois suositella vai onko ati edelleen se juttu näytönohjaimissa?

Sitten Virtalähteeksi ajattelin Thermaltake W0117 750W ToughPower Onko tuo liikaa vai liian vähän? Pitäs olla virtalähteenä hiljainen ja hyvän hyötysuhteen omaava, jotta vois edes hieman yrittää vaalia nuita vihreitä arvoja, ja riittoisa kaveri kokoonpanolle. n.120e

Koteloksi olin ajatellut LIAN LI PC-V1200 Plus II alumiini koteloa 89e onko jotain järkevämpiä ehdotuksia tälle? Hilajisuus taas olis ihan jees ja tietty hyvä jäähtyvyys, mut ehkä alkuun tästä vois tinkiäkkin.

Siinäpä se oikeestaan oli. Itselläni on jo kovoja ja windows 7 pro 64bit odottamassa. Kokonaishinta noilla edellä mainituilla osilla liikkui 1200€ tietämillä. Noh hintaa toivoisin hiukan ehkä vielä alemmas jos mahdollista, mut toisaalta tuonkin olen valmis maksamaan.
    Ideana tosiaan olis saada pitkälle juoksulle hyvä lähtöalusta mitä sitten voisin tarpeen vaatiessa viritellä omien tarpeiden ja mielenkiinnon mukaan. Päävääntötarve alkuun on grafiikan ja videon editoinnissa ja samalla olis ihan suotavaa et vois pelailla uusimpia pelejä, kunhan muilta hommilta kerkiää. Alkuun muutamaksi kk menis tämä ehkä full_hd töllön pariksi mutta myöhemmin kun on taas rahaa niin tarkoitus olis ostaa kunnon 24" näyttö isolla resolla. Tähänkin jos löytyy edukkaita vinkkejä, niin hyvästä näytöstä oon valmis pulittaa n. 500e, mutta sitten resot saa olla jotain muuta tasoa kuin tuuba Full-HD:tä :D Koti toimisto duunissakun on tärkiää että saa näytölle paljon ikkunoita auki ym.
    Siksi täällä kyselen kun tähän asti oon 4 vuotta pärjänny 12" amilo läppärillä ja nyt alkaa tulla mitta täyteen ja huvittas laittaa jotain kunnollista. Hyvä läppäri edelleen ei siinä mutta tuntuu vähän nykypäivänä tehottomalta ja pieneltä näytöltä. Ja hiukan tota vipattas alkaa muutenkin harrastuksen ja oman alanki vuoksi laittamaan jotain kivaa lelua, opinnot kun alkaa olla siinä pisteessä että ehkä tuota jonakin päivänä näistä kivoista eleistä jotain oikiaa syvällistä hiffaaki :D

Last edited: Jan 24, 2010
  2. Wintoosa

Wintoosa Regular member

Trophy Points:
    46
    Core i7 930 + P6X58D Premium ovat hyviä valintoja. P6X58D Premium tukee muistaakseni USB 3:sta sekä SATA 6GB/S. Sekä se tukee myös Core i7 980 XE-versiota, eli 6-ytimistä prossua.

6Gt DDR3 1600Mhz:in kalitkat vaan käyttöön. SSD:ksi ottaisin Intelin X25-M G2-kovalevyn. 80Gt versio maksaa 200€, mutta täytyy huomioida kyseisen SSD:n olevan huipputasoa.

Näytönohjaimissa Atilla on nyt selvä tehovaltikka käsissään. Nvidialla ei ole hyviä vastineita Atin korteille.

HD 5850 sekä 5770 ovat parhaimmat hinta/laatu-suhteeltaan. HD 5870:n 100€ hintaero 5850-malliin ei näy juurikaan tehoissa. 600€ HD 5970 onkin sitten jo aivan ylihinnoiteltu.

Eli valintana HD 5770 tai 5850. Oma valintani olisi 5850, siinä potkua pyörittää kaikkea nupit kaakossa.

Poweriksi Corsairin HX650. Valmistaja luottaa tuotteidensa laatuun, ja siksi tuotteella on 7 vuoden takuu. 80% hyötysuhde on myös plussaa.

Jäähdyttimen tarve riippuu suurelti siitä, haluatko hiljaisuutta tai kellottovuutta? Noctuan avulla voit kellottaa i7:sta 4Ghz irti, jos haluat. Ja jos et kellottaisi, saatpahan hiljaisen koneen.

Share This Page