Terve, Alkaa olemaan käsillä aika, jolloin kone ei enää pyöritä kaikkea täysillä graffoilla. Siispä ajattelin uusia nyt ainakin muutaman komponentin. Oon täysin pudottun kelasta enkä ole seurannut komponenttien kehitystä yhtään. Alla nykyinen kokoonpano. Mitä mielestänne kannattaisi päivittää. Oon suunnitellut laittavani tähän päivitykseen n. 1000€. Näyttis nyt luultavasti menee vaihtoon ja muistia hommaan lisää, mutta mua mietityttää esim. prossu. Onko tuo nykyinen jo aikansa elänyt uusien rinnalla? PS. Kyseessä siis komponenttien uusiminen, kotelo, näyttö, käyttis yms. ovat ulkona tästä. Prosessori:INTEL Core i5-2500K 3.3 GHz LGA1155 Cooleri:Noctua NH-U12P SE2 CPU Cooler Emolevy:Gigabyte Z68XP-UD4 - LGA1155 Kovalevy:OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 120GB Kovalevy:Samsung SpinPoint F4EG 2TB Serial ATA 3.0Gbps 32Mb Näytönohjain:ASUS GTX560Ti 1024Mb Virtalähde:ThermalTake - Toughpower XT 675W - 16 dBA Muistit:G.skill Ripjaws X Performance DDR3 1600MHz - 2 x 4GB
Vaihtaisin näyttiksen ja kellottaisin prossua jonkun verran. Powerista en nyt lonkalta osaa sanoa millainen on, joku muu voi kommentoida sitä paremmin. Näyttikseksi varmaan R9 280X, GTX 780 tai pian julkaistava R9 290X. Halvemmallakin tietty pärjää.
Prossun kellotus on käytännössä mulle täysin vierasta, teorian ymmärrän jotenkuten Mitä mieltä olet, onko järkevämpää (yrittää) kellottaa nykyistä prossua vai vaihtaa se suoraan johonkin muuhun? Tsekkailin i7 prossuja, jotka olivat kellotaajuuksiltaan samaa luokaa kun mun nykyinen, mutta onko niissä pelitehonkannalta merkittävästi kuitenkin enemmän vääntöä? Näyttis menee varmasti tuohon GTX 760-780 luokkaan. Olen entinen Radeonlainen ja nykyään vannoutunut Geforcen kannattaja
Itse kellottaisin, kun sulla siihen kaikki valmiudet raudan puolelta on. 1155-kantaan ei käytännössä nopeampaa peliprossua saa, ellei sitten tulevien pelien kohdalla tapahdu jotain ihmeellistä niin, että HT on oikeasti hyödyllinen pelikäytössä.
OK. Tossa lueskelinkin jo muutamia keskusteluja kellotuksesta. Eiköhän sitä nyt kuitenkin kannata kokeilla, koska ei vaikuttanut olevan mitään kovinkaan suurta taidetta (äkkiä vilkaistuna). Toi coolerikin luultavasti pääsee oikeasti tekemään jotain, koska tuskinpa se on kovinkaan välttämätön ollut tähän mennessä normaaliasetuksilla. Eli lisää muistia ja uudempi näyttis. Täytyy vielä tutustua tohon poweriin ja varmistaa että hönkää riittää. Uskoisin kuitenkin riittävän.
Poweri alkoi nyt itseänikin mietityttää. Olen nyt jo lähes päättänyt näyttikseksi MSI:n 4gb GTX 770- näytönohjaimen. Vaikuttaa ihan kelpovehkeeltä ja hintakin on siedettävä. Ton näyttiksen suosituksena on 600w poweri. Miten tarkkaan nämä suositukset nykyään pitävät paikkansa? Olen joskus kohdannut tilanteen jossa powerin teho ei riittänyt, vaikka sen näytönohjaimen suosituksen perusteella olisi pitänyt riittää. Nykyinen virtalähde on siis 675w. Prossun ajattelin tosiaan kellottaa kun lähtökohdat siihen ovat, kokemuspohjaa lukuunottamatta, hyvät.
Näyttisvalmistajien suosituksilla ei tee mitään, ne on tarkoitettu vain vierittämään syy valmistjan niskoilta pois, jos halvin kiinanpoweri ei riitäkään näyttikselle suosituksen mukaisesta "tehosta" huolimatta. Laadukkaalla 550W powerilla (joka antaa minkä lupaa) pyörittää mitä vaan näyttistä helposti. Esim. Muropaketin mittaus GTX 770:llä: Thermataken virtalähteistä mulla ei kovin selvää kuvaa ole, mutta eivät ne ilmeisesti huonoimpia mahdollisia missään nimessä ole. Korjatkoon joku tätä käsitystä, jos ihan väärässä olen.
Laadukkammilla heittää runsaasti yli, paskimmilla taas reilusti ali. ts. Powerin mitoitetulla tehonannolla tai ''tehonannolla'' (ilmoitetulla wattimäärällä), ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on vain sillä, paljonko virtaa poweri oikeasti antaa ulos järkevillä rasituksilla, koska kaikki watit eivät todellakaan ole samoja (monellakin tavalla). Jos tuo on kovinkin vanha, niin myisin pois ja ostaisin uuden. Ehdotuksia uusiksi: Hyvä: http://www.jimms.fi/tuote/RS550-80GAJ3-EU Parempi: http://www.jimms.fi/tuote/G-550 Paras: http://www.jimms.fi/tuote/P-660
Juurikin näin. Hyvää, parempaa tai parasta pohjalle. Perusta on sitten kunnossa. Tätä voisi verrata vaikka rakennuksiin... minkä päälle rakennetaan. Huono tai välttävä poweri on aina hieman epävarma alusta muuten ok osille. Komppaan Axu_a, kelloja kehiin. Sandyssa on varaa aikas lailla ja jäähykin ap:lla löytyy. Tosin niitäkin on tehokkaampia mutta en nyt lähde siihen. Onko emo tämä? http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3910#sp Päivitykseen n. 1000 euroa... joopajoo. Kunnon näyttis ja poweri tosiaan vaan tässä vaiheessa. Juurikin noita mitä edellä mainittuja. e. Kopasta ei ollut mainintaa, onkos minkälainen looda osille? Silmää jos toistakin voisi piristää uusi ulkokuori. e2. Coolerisi on ok.
KariEs: Emo on juurikin tuo linkittämäsi. Koppana mulla on Antec sonata 3 ja en usko, että mulla on mitään tarvetta satsata uuteen koteloon. i5 2500k prossun kellotuksesta on löytynyt jo useita eri guideja ja olen niistä nyt seulonut omasta mielestäni selkeimmäksi tämän Tuolla setupilla prossusta saa irti 4,5gHz turvallisesti. En tiedä vedänkö kuitenkaan ihan tuohon asti vai jätänkö mahdollisesti johonkin 4gHz paikkeille nyt alkuun. Ihan vaan sen vuoksi, että kellotus on mulle käytännössä täysin vierasta. Pitänee ladata joku softa jolla saan tarkkailtua noita lämpöjä. Lisäksi joltain palstalta tuli vastaan maininta ohjelmasta Intel Burn Test. Tuolla softalla käsittääkseni voi testata koneen vakautta ja lämpöjä rasituksessa.
Vielä yksi kysymys: Tossa kortissa, jota nyt tähän kaavailen, on väylänä PCI-E 3.0, mulla ei tietääkseni omassa emossa ole 3.0 väylää. Kortti varmasti toimii vanhemmassakin väylässä, mutta miten paljon siinä mahtaa hukkua tehoa?