Kone aivan tiltissä asennuksen epäonnistuttua

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by kalkuchukev, May 26, 2013.

  1. kalkuchukev

    kalkuchukev Member

    Joined:
    May 4, 2013
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moi,

    Mulla on Dell inspiron 1545 windows 7 ja eräs päivä konetta käynnistäessä tuli "Failed to boot". En sen enempää jaksanut alkaa asiaa miettimään vaan päätin, että nyt on oiva tilaisuus laittaa Ubuntu koneeseen kun ei Windows enää suostunut yhteistyöhön. Asensin sen suurempia miettimättä Ubuntu 12.04 Windowsin päälle kun siellä ei ollut mitään tärkeää säästettävää. Kaikki toimi kuin unelma ensi yrityksellä ja tein kaikki vaiheet tältä videolta (http://www.youtube.com/watch?v=frouwATl7BM olen aivan untuvikko Ubuntun kanssa). Kaikki pelitti hienosti kunnes kaikkien updatejen jälkeen restarttasin ja Ubuntu ei enää käynnistynytkään. Aikani koitin, turhauduin ja päädyin että laitetaan sama Ubuntu vanhan Ubuntun päälle eikä asennella mitään ylimääräisiä. Boottasin USB:ltä ja asennus lähti normaalisti käyntiin, mutta yhtäkki kone simahti kesken asennuksen. Nyt olen tilanteessa ettei mikään enää lähde käyntiin, ei normaali boottaus (kursori vain vilkkuu vasemmassa ylänurkassa), asentaessa ubuntua usb:ltä tulee vain http://tinypic.com/view.php?pic=25i6wl4&s=5 tämän näköistä tekstiä eikä ja jää junnaamaan paikoilleen. Windowsiin en pääse, ubuntuun en pääse ja nyt tarvittais jeesiä. Osattaisko täällä auttaa vai olenko saanut vanhan läppärini lopullisesti tilttiin? :D
     
  2. Datanen

    Datanen Guest

    Joined:
    Sep 21, 2010
    Messages:
    5,322
    Likes Received:
    68
    Trophy Points:
    108
    Itse kokeilisin jotakin muiuta Linux jakelua kuten Lubuntua. Itsellänikin Ubuntun asennus on joskus mennyt pieleen varmaankin yhteensopivuuden takia.
     
  3. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    Mullakin oli ubuntun kanssa ongelmia niin asensin zorin os:n ja ongelmat loppu. Zorin on windowsmainen linuxjakelu.
     
  4. lontoo

    lontoo Member

    Joined:
    Feb 5, 2009
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ubuntu 12.04 on kyllä paljon käytetty Linux. Lubuntu ja Xubuntu hieman keveämpiä. Kun tuota tulostetta kaktsoo tuntuu kyllä mediassa oleva vikaa. Itse asennan aina tikulta. Oli asennusmedia tikku tai CD niin käynnistyykö kyvin kokeilu tai ns. LiveCD tila?
    Code:
    sudo fsck.ext4 -f /dev/sda1
    tarkistaa ekan kovalevyn, joka ei saa olla liitettynä. Tuota kokeilisin ensimmäiseksi.
    Code:
    sudo cfdisk /dev/sda1
    on helppo osionti-ohjelma. Tuolla voit osioida kovalevyn uusiksi. Esim. root 20G, swap muutama Giga loput home. Ja yritä vielä kerran asentaa uusiksi. Kaikea ei kannata päivittää kerralla. kerneli, X, näytönohjaimen ajuri niitä krittisimpiä jotka kannattaa jättää viimeiseksi. Linuxin kirjastojen riippuvuusuhteet ovat aika monimutkaisia.
     

Share This Page