Kone käynnistyy uudelleen Windowsin Sammuta-komennolla

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Dude77fi, Jul 3, 2007.

1. Dude77fi

Dude77fi Member

Trophy Points:
    11
    Hei

Itselläni on kyseinen "vika" jo kahdessa koneessa, eli normaali sammutus ei toimi (tai periaatteessa toimii, mutta koneen sammuttua se alkaa heti käynnistyä uudelleen).

Muuten koneissa kaikki toimii moitteettomasti. Ensimmäisessä koneessa ongelma on ollut alusta asti (mutta koska se on minulla palvelimena ja aina päällä, en sen kanssa vielä enempää toimintaa ihmetellyt) ja toiseen koneeseen se tuli, kun tyhjensin sen kokonaan, päivitin biosin ja asensin xp:n uudelleen sekä netistä uusimmat ajurit (koska tuon prosessin aikana en välillä edes yrittänyt sammuttaa konetta kokonaan, en osaa sanoa tarkalleen, missä vaiheessa toiminta muuttui).

Voisiko vika olla jotenkin biosiin liittyvä, kun kone tavallaan sammuu ihan oikein ja virratkin ikäänkuin jo katkeavat (toisin kuin normaalisti uudelleen käynnistettäessä, jossa virrat pysyy kai kokoajan päällä)?

Ja tavallaan aiheen vierestä, mutta tilanteeseen liittyen; onko koneelle kuinka vahingollista, että sen tällaisessa tilanteessa sammuttaa väkisin virtapainiketta pohjassa pitämällä (jonka jälkeen kone suostuu jäämään sammuksiin)?

Kiitokset vastauksista!

2. kake118

kake118 Regular member

Trophy Points:
    26

En todellakaan suosittele ite tein tota siis kun suoraan sillon kun kone oli päällä niin lopulta meni siihen että jouduin forkkaan koko paskan :D

3. Dude77fi

Dude77fi Member

Trophy Points:
    11
    Ongelma löytyi ja ratkesi!

Oli sellainen, ettei todellakaan tullut ensimmäiseksi mieleen, enkä hoksannut edes taustatietona kertoa koko viritelmästä..

Molemmat koneet ovat jakajan takana (eli yksi näyttö, hiiri ja näppis; kaksi konetta) ja tuo sinänsä fiksu ja kätevä laite on jotenkin rikki!

Tai näytön, näppäimistön ja hiiren jakaminen kahdelle koneelle toimii moitteettomasti, mutta jokin oikosulku tai vastaava laitteessa tai kaapeleissa on oltava, koska ottamalla jakajan pois välistä, molemmat koneet alkoivat toimia normaalisti.

Itse ainakin olin niin tyhmä, etten voinut kuvitellakaan jakajaa ongelman aiheuttajaksi, kun se toimii muuten täysin moitteettomasti!

Tuli vaan annettua jakaja lainaan ja todettua, että vika hävisi samalla ja siirtyi kaverin koneeseen.. :D

Tällainenkin siis on mahdollista, jos joku sattuu hakukoneella etsimään vastaavaan vaivaan ratkaisua!

Teoriassa kai viallinen näppäimistö, hiiri, näyttö tai jonkun kaapeli voi siis aiheuttaa samanlaista oireilua, vaikkei itse toiminnoissa muuta vikaa olisikaan havaittavissa.

Ehkä joku enemmän noista kaapeleissa kulkevista sähköistä ja niiden vaikutuksista emolevyyn tietävä voi vahvistaa tai kumota edellä esittämäni. :)

Share This Page