Ongelmanani on uusi osista koottu tietokone, joka sammuilee ilman ennakkovaroitusta varsinkin pelatessa. Asennusvaiheessa koneelle pääsi jo msblast-virus, (asensin vahingossa modeemin etten palomuuria) mutta siitä olen jo luultavasti päässyt eroon. Ainakaan Norton antivirus ei löydä sitä enää eikä myöskään f-lovsan. Myöskään ylikuumenemisen ei pitäisi olla syy, lämpötila kaatumisen jälkeen on n. 55 astetta. Kun kone käynnistyy uudelleen, kone antaa seuraavanlaisen virheraportin: Virhe tiedostoissa: C:\WINDOWS\Minidump\Mini072403-03.dmp C:\DOCUME~1\Poke\LOCALS~1\Temp\WER1.tmp.dir00\sysdata.xml Nämä threadit olen myös lukenut, mutta ovat jo sulkeutuneet niin en voi jatkaa niitä: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/43160 http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/43308 Tuossa toisessa neuvottiin vaihtamaan biosista agp väylä 4x tai 2x. Miten sen saa vaihdettua? Mulla nimittäin siellä vain 8x ja sen voi laittaa joko enabled tai disabled. Fastwrite on jo päällä ja kellotaajuudet 166MHz. Ai niin, tiedot koneestani: (Käyttöjärjestelmä) Windows XP Professional, Service Pack 1 (5.1 - 2600) (Prosessori) 1-AMD , 1837MHz, 512KB (Käyttömuisti) Usage: 197/512MB (38.48%) (Kovalevyt) (C: 15.61/19.53Gt)(D: 54.35/56.79Gt)(E: 0/0Gt)(F: 0/0.64Gt) (LAN) #1 (TeleWell USB ADSL LAN Modem - Paketinajoituksen miniportti (1Mb/s) 1.80MB In, 0.42MB Out) #2(NVIDIA nForce MCP Networking Controller - Paketinajoituksen miniportti (0bps) 0.00MB In, 0.00MB Out) Näytönohjain Hercules 3d prophet 9500 pro
Muistaakseni jossain sanottiin että joillakin koneilla fastwrite saattaa aiheuttaa kaatuilua, laitappas se biossista pois päältä ja seuraa tilannetta.
Laitoin fastwriten pois päältä, ei auttanut. Virtalähteestä en tiedä. Mistä sen näkee? Pitääpä vielä laskea tuota kellotaajuutta, jos se vaikka auttaisi.
Mulla tulee kanssa tuo minidump error/sysdata.xml error, se kai liittyy juuri näytönohjaimen virheeseen. Itselläni on amd 2400 prossu ja radeon 9700 näytön ohjain, asus A7V8X emolla. Prossun ja emon lämpötilat on aina ok mutta silti luulen tuon virheen tulevan näytönohjaimen ylikuumenemisen johdosta. Kun otan koneesta kylet irti niin kone ei ole koskaan tehnyt tuota virhettä, mutta silloin kun kone on kasassa sitä tapahtuu joskus pelejä pelattaessa. Olen tarkkailut lämpötiloja ja powetin tehon riittävyyttä ohjelmalla joka nauhoittaa ne, mutta minkäänlaista ylikuumenemista tai jännite notkahdusta ei ole tapahtunut jumittumisen aikana. Itselläni on kylläkin agp 8x:sänä ja fastwrite päällä. Bios on päivitetty ja muistit ovat 333MHZ 512ddr.
Niin joo mullakin on Hercules 3d prophet 9700, taitaa olla herculeksen tuon mallin ominaisuus, koska eikös tuo 9500 pro ja mun 9700 normaali ole melkein sama kortti.
Virtalähteen tiedot löydät varmaankin virtalähteen kyljestä..Ainakin Herculesin 9700Pro vaatii vähintään 350W virtalähteen.
Kyllä mulla on ainakin sellainen 360W true poweri mikä pystyy kytkemään tehoja aina siihen jännitteeseen mitä milläkin hetkellä tarvitaan eli onko se nyt se kytkevä poweri vai mikä, mutta kun olen niitä jännitteitä nauhoittanut emolevyn mukana tulleella ohjelmalla ei ole mitään notkahdusta yms. käynyt ja se koneeni tosiaan toimii ilman kuoria paremmin eli itse luulen edelleen että hercules on tehnyt puutteellisen jäähdytyksen, koska iteselläni emo on 50-60 astetta ja emojotain 30-40 astetta vai onko ne teidän mielestä liikaa eli onko minulla liian vähän jäähdytystä kotelossa. Se että kone jää yleensä päälle ja kaikki muu kuten ääni ja näppäimistöt yms. toimii mutta kuva jumittuu peliin, tuntuu muulta kuin poweri vialta.
Pertti 69: Jos kuva jumittaa mutta muuten kone jää päälle ja toimii voisi kyse olla DMA-kanavista!? Jääkö ääni pyörittämään muutaman sekunnin pätkää? Silloin olen varma että onkelma on nuo ks. DMA-väylät! Kannattaa tarkastaa konfliktit! Lainaten Agent_007 ohjeita: start -> run-> msinfo32 sitten hardware resources ja conflicts/sharing tai DMA sieltä näet onko ristiriitoja. device manager sitten IDE ATA/ATAPI controllers sitten primary tai secondary ja properties. Advanced setting välilehti voi sitten kokeilla ottaa DMA pois tai laittaa päälle.
Onko tietoo mist vois johtuu koneen boottailu kesken pelin ilman mitään ilmotusta. koneen tiedot pentium4 2,26ghz muistia 2*512mb pc2100 näyttis gforce FX 5600 256mb ja miks halo tökkii niin hitosti.
GeforceFX korteilla on todettu aneeminen DX9:n pixel shader 2.0 tuki, ja Halo on DX9 peli (tiedä sitten käyttääkö se pixel shaderia.. mutta mahdollisuus sekin). Jos on käyttiksenä XP, kannattaa laittaa pois päältä automaattinne buutti BSOD tilanteessa, tällöin pääset lukemaan mitä siinä lukee (jos se nyt ees jotain auttaa kun saa tulkata ensin sitä =/ ). Jos kaatuilu tapahtuu kesken pelin on mahdollista että jokin osa kuumenee liikaa, tarkkaile lämpöjä myös näyttiksessä (kokeile pelin aikana siilejä ja pyöriikö tuuletin).
Itelläni amd:n prossu ja emo missä vian piirisarjoja, vaati via4in1 päivityksen.. ettei vain tuosta via nimestä puutu k?
Kyllä VIAlliset piirit on ihan hyviä jos ei ylikellottele, ja varmistaa että kaikki osat toimii... =P Omaan päivitykseen on tulossa VIAlliset piirit kun tänhetken NForce3 levyt on paljon bugisempia.