Kone kaatuu ja ääni tärisee oudosti kuulokkeissa.

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Niklas70, Dec 2, 2013.

1. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Hei! On tässä nyt parin päivän aikana kaatuillut kone niin usein, että alkaa jo ihmetyttämään, että mitä tässä pitäisi tehdä ja siis tämä on ollut jo 2 vuoden ajan, että satunnaisesti ainakin kerran viikossa kone sammuilee itsekseen, mutta olen päättänyt, että en jaksa alkaa systeman kanssa kiistelemään siitä, että onko tämä kone rikki vai ei.

Siis asiaan olen normaalisti koneella ihan sama pelaanko vai olenko vain netissä (monesti vähän ajan jälkeen käynnistyksestä) kone vain kaatuu ja ei tule blue screeniä (olen kattonut blue screen vieweristä siellä ei ole mitään), joskus näyttöön tulee outoja väriä niinkuin oisi näytönohjain rikki, mutta näytönohjain ja muistit on vaihdettu silti tämä sammuminen jatkuu ja ei auta kuin itse sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Kone siis on ostettu systemastoresta ja viime kuussa meni monesta osasta takuu ohitse, joten ei sieltä oikein voi apua hakea ilman maksua.

Prosessori AMD PHENOM II X4 955 Black Edition

Näytönohjain Tällä hetkellä ASUS HD6870 DIRECTCU PCI-E 1GB GDDR-5 vaihdettiin AMD Radeon 6870 1 GB GDDR5 pois koska systemastoren huolto sanoi että tämä on ongelma tietokoneessa.

RAM-muisti. KINGSTON HYPERX GENESIS 8GB (2x4GB) 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 KAM

Samsung F3 1TB 3.5 SATA2/7200rpm/32MB- kiintolevy

ASUS M5A78L LE AM3+ AMD760G DDR GBLAN ATX

Sony Optiarc 5280S DL DVDRW 24X MUSTA/SATA/AD-5280S-0B

Virtalähde OCZ Z-SERIES 650W 80+ SILVER

Kotelo ANTEC ONE HUNDRED EU

Last edited: Dec 2, 2013
  2. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Ainakaan toi ei ole luotettavimmasta päästä.

3. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    Ensimmäinen asia, joka voi kuulostaa tyhmältä, mutta onko kone kytketty maadoitettuun pistorasiaan?

4. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Kyllä on.

Last edited: Dec 2, 2013
  5. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Itse epäilisin, että emolevyssä on jotain vikaa, koska bsod tulee niin usein, mutta en tiedä miten voisin testata sen, että onko siinä jotain vikaa ja en usko, että prossussa olisi vikaa ja näyttis ja muistit on vaihdettu.

Last edited: Dec 4, 2013
  6. Whatta Heck

Whatta Heck Senior member

Trophy Points:
    243
    Onkohan yksi ydin tipahtanut phenomista pois? Itsellä entisellä kehnommalla emolla kellotuksen aikana alkoivat vastaavat oireet vaikkakin oli emoon integroitu näytönohjain.

Eli cpu-z ohjelmaa josta katsomaan tilannetta. Onkos bios tuttu? Sieltä taas pakottaa kaikki ytimet käyttöön. Nämä ovat toki arveluja täältä kaukaa mutta jotain tuttua tuossa oli.

Sitten veikkauksena että prosessorin siili jumissa, pölyä täynnä... onko prossun tuuletin kovaääninen? Nooh toki se sitä on muutenkin mutta lämpötilat ja kierrokset olisi hyvä tietää.

Emokin voi olla saanut siipensä. Hieman hankala kokeilla mikäli ei ole heti varaosia joilla testata minimivaatimuksilla.

http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_tiedot/cpu-z.cfm

http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_tiedot/hwmonitor.cfm

7. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Joo itellä toi HWmonitor käytössä nyt taas sammui ja levossa on lämmöt prossussa 48 astetta ja rasituksessa sen 70 astetta kun pelaa bf4, mutta ihmettelen itekki sitä aina kun suoritinkäyttö on 90-99% kun pelaa bf4 en tiedä onko normaalia. Tota Biossia en oikein osaa käyttää että siinä tarvii neuvoja jos sinne pitää mennä jotain tekemään.

Latasin juuri CPU-Z mitä täältä pitäisi katsoa?

8. micro2013

micro2013 Active member

Trophy Points:
    58
    kokeileppas ohjelmia malvarebytes ja ccleaner.

ovat ilmaisia.

malvare poistaa haitta ohjelmia jotka saattaa kuormittaa konettasi turhaan.

ccleaner puhdistaa rekisteristä turhat rekisteri merkinnät.

9. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    CCleaneria käytän säännöllisesti ja windowsin olen asentanut monesti uudestaan viimeksi muutama viikko sitten, joten en usko että viiruksista johtuu.

10. micro2013

micro2013 Active member

Trophy Points:
    58
    kannattaisi ehkä kokeilla toisella powerilla ja toisella näytönohjaimella.

itse kokeilisin jollain perus nvidia kortilla.

11. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Muuten offtopiccina jos aattelin kellottaa niin minkä coolerin kannattaisi ostaa? Vois tuo bf4 pelaa paremmin jos kellottais vähän vai mitä mieltä olette?

Last edited: Dec 5, 2013
  12. Whatta Heck

Trophy Points:
    243
    Perusta kuntoon eli parempi emo ja mahdollisesti poweri myöskin ensin. Ei se ole niin että tosta noin nostelen ja siinä se on, siis tuo kellotus. Jos aihe kiinnostaa niin Kuukkeli kertoo. Tällöin huomaat emon ja muidenkin komponenttien vaatimuksia. Myös kunnon tuuletuksen kopassa sekä tietysti tuon prossun coolerin. Paljon asioita otettavaksi huomioon mutta sehän on vain mielenkiintoista, vie mukanaan. :)) Phenomistasi parhaimmillaan (yksilöitä kun ovat) kyllä mehuja irtoaa aikaslailla ja nopeutuu kuin piru. (sigu)

13. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    No joo ajattelin tässä, että kannattaisiko oottaa sen puol vuotta-vuoden ja sitten ostaa kokonaan uusi vai justiinsa miten sanoit, että ostaa uuden emon ja powerin ja sitten kellottaa siitä. Itsekki olen kuullut, että tästä prossusta saa aika hyvin irti tehoja.

Edit. Paljon tuon hinnaksi tulisi suunnilleen, että voisi niinkuin ajatella ja kellottamista.

Last edited: Dec 5, 2013
  14. Whatta Heck

Trophy Points:
    243
    Jokos sait tuohon aloitusviestiisi vastauksen, siis onko kone nyt muuten ok? Muistien pudotus 1333MHz...? Biosiin mars. :)

Epävakaudet voivat johtua useista jutuista...

Jos kellotuksesta vielä niin en kevyempää lankkua suosittelisi 955:lle kuin tuo asuksen http://www.jimms.fi/tuote/M5A99X-EVO-R2.0

Siinä on kuitenkin hyvä pohja jos amd:ssä pitäydyt. Päivitys ehkä sitten jossain vaiheessa FX8320 prossuun jonka kellottaa tappiinsa.

Tappiinsa kellotettuna coolerilta jotain jo vaaditaankin.

Tuon mukaan mahtuisi ok jäähy prossun niskaan.

Tuolla koko juttu: http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2011/02/28/antec-one-hundred-review/1

Hmmm... http://www.jimms.fi/tuote/SCMG-4PCGH voisi olla optimi ratkaisu. Kerran hankittuna haukkuu warmasti hintansa.

e. Muistit olivatkin jo ok. Näillä itse menisin tuolla kopalla ja ajatuksena kellottaa phenomia isolla kädellä. Ei kannata tavoitella kuuta taivaalta mutta kyllä eron vakiokelloihin huomaa sokeakin. Jos vielä oikein wiisaita oltaisiin niin nykyiseen kokoonpanoosi ensimmäinen ostos olisi ssd-lätty. N. 100 eurolla paras nopeutuskapine koneen yleiseen käyttäytymiseen. Sitten nuo kellotushommat. Mietippäs ekana tuota. :)

Last edited: Dec 6, 2013
  15. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Juu siis muisteista en usko, että niissä olisi vika, koska olen ostanut pari kuukautta sitten uudet ja ei vaikuttanut mitenkään blue screenailuun ja jäätymiseen. Kone vieläkin sammuilee ja olen ajatellut, että jos tässä kituisi vielä sen puol vuotta ja sitten pistäisi kerralla uusiksi.

Jos muuten kellottaisin vain vähäsen niin tarvisinko uutta emolevyä. Toisaalta tuo emolevy näyttää järkevältä kun kuitenkin jossain vaiheessa tulee ostettua sitten tehokkaampi prossu.

SSD:stä sen verran, että mulla on huollossa tällä hetkellä 60gb SSD ja saan sen lähiaikoina takas tai sitten saan rahana osan takaisin ja ostan ehkä sitten suoraan sen 120gb ssd:n että mahtuisi muutakin kun windows ja 1 peli.

Edit. Ja jos siis hankin tuon coolerin niin eihän muistit tule tielle? Katselin myös CPU-Z ja kaikki ytimet näyttäisi pyörivän ihan okei.

Edit 2. Nyt tuli blue screen ja näköjään aina tulee blue screen, mutta se ei tule näkyviin, joten blue screenin syy oli system service exception ja bug check code 0x0000003b. Kattelin tuossa netistä niin näyttäisi olevan, että jotkin ajurit ei olisi kohdillaan mutta olen kyllä minun mielestä kaikki tarvittavat ajurit asentanut.

Last edited: Dec 7, 2013
  16. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Olisko kenelekkää ideaa? Otan seuraavaksi kuvan tähän siitä minkä väriseksi näyttö menee kun kone sammuu.

Last edited: Dec 10, 2013
  17. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
  18. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    Hei! Sain tässä soiton systemasta ja he sanoivat, että saan mun vanhasta SSD:stä 22e korvauksia. Onko tuo hinta sopiva 69e SSD:stä joka ei ole toiminut kunnolla nyt tämän 2 vuoden ajan vai voinko esim. pyytää samanlaisen tuotteen?

Last edited: Dec 11, 2013
  19. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Mikä SSD kyseessä?

20. Niklas70

Niklas70 Regular member

Trophy Points:
    28
    SSD-levy OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5 SSD 60GB

Share This Page